PARTNERCONTENT

Waarom rekrutering hand in hand gaat met bedrijfscultuur

Sollicitanten gaan vandaag meer dan ooit op zoek naar zingevend en betekenisvol werk. Ze houden hun vergrootglas boven de waarden van je organisatie en vergelijken deze met hun eigen opvattingen. Om de juiste mensen aan te trekken, is het dus nodig om je bedrijfsvisie duidelijk in kaart te brengen. Zodra jobkandidaten in contact komen met je bedrijf, moeten ze die visie vertaald zien in je bedrijfscultuur.

Waardegedreven rekrutering

Medewerkers vinden het belangrijk om hun eigen schakel te zien in het grotere geheel van het bedrijf en zijn doelstellingen. Als ze het waarom achter hun werk kennen, voelen ze zich meer betrokken en leveren ze sneller een bijkomende inspanning. Je gaat met andere woorden op zoek naar een goede match tussen je bedrijfsdoelen en de persoonlijke waarden van de medewerker.

Je bedrijfscultuur vloeit voort uit je visie, missie en doelen. Door deze met veel zorg uit te bouwen en als basis van je rekruteringsproces te gebruiken, kan je een stabiel team samenstellen. Je gaat dan namelijk in zee met nieuwe medewerkers die zich vanaf dag 0 met de waarden van je bedrijf identificeren. Ze zitten meteen op de juiste plek, met de neus in dezelfde richting als de rest van je team.

Bovendien zet je met waardegedreven rekrutering een opwaartse spiraal in gang. Het zorgt ervoor dat je van binnenuit een sterke employer brand uitbouwt, die op zijn beurt weer kandidaten aantrekt die zich met jouw merk willen vereenzelvigen. De beste ambassadeurs op de arbeidsmarkt zijn dan ook de medewerkers die nu reeds voor je werken.

Gedragen bedrijfscultuur in de praktijk

Jij bent helemaal klaar om de troeven van je bedrijf uit te spelen tijdens het rekruteringsproces? Dan moet je natuurlijk eerst voor een solide bedrijfscultuur zorgen die effectief naadloos aansluit bij je visie, doelen en waarden. Daarbij helpt het om enkele gerichte stappen te doorlopen:

  • Bepaal of herbekijk de missie en visie van je bedrijf. Wat wil je als bedrijf betekenen? Welk hoger doel moeten je medewerkers voor ogen houden wanneer ze ’s morgens aan de slag gaan?
  • Leg de waarden van je bedrijf vast. Op welke manier werk je naar die hogere doelen toe? En hoe verschilt jouw bedrijf daarin ten opzichte van anderen?
  • Laat de waarden doorsijpelen in je hele organisatie. Je medewerkers kunnen je waarden alleen internaliseren als ze deze door en door kennen. Deel ze daarom niet eenmalig tijdens een teammeeting, maar verspreid ze doorheen je bedrijf op zichtbare plaatsen. Zet ze ook steeds voorop tijdens teammeetings en presentaties.
  • Geef het goede voorbeeld door zelf je waarden te concretiseren en geef ook je medewerkers de ruimte om ze in de praktijk toe te passen. Zo beginnen je waarden te leven en worden ze vanzelf deel van je bedrijfscultuur. Grijp hier ook naar terug in de evolutiegesprekken met medewerkers.

Op deze manier breng je alles in stelling om je bedrijfscultuur mee te laten spelen bij de rekrutering. Krijg je twee vergelijkbare kandidaten over de vloer? Dan kan de mate waarin ze matchen met jouw bedrijfscultuur de doorslag geven om voor de ene of de andere kandidaat te kiezen.

💡 Wil jij je team versterken met medewerkers die van bij de start jouw waarden ademen? Schakel een HR expert in om waardegedreven te rekruteren.
👉 Meer info en contact: itzu.eu

XX FOTO 82 83 EXPERT Itzu Logo met baseline 01

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER