PARTNERCONTENT

Waarom een netwerkorganisatie (meer) bijdraagt tot groei

Een organisatie groeit als de mensen die deel uitmaken van die organisatie groeien. In een reeks van 3 interviews gaan we in gesprek met TriHD over duurzame groei, waarom het zo belangrijk is om daarop in te zetten en hoe je dat het best kan doen. In dit interview gaan we in gesprek met Kristoff Temmerman. Hij startte 18 jaar geleden als consultant bij TriFinance en leidt vandaag de TriFinance en TriHD business unit in Oost- en West-Vlaanderen.

Als je mensen wil laten groeien, opteer je het best voor een netwerkorganisatie, zegt hij. Plat in plaats van piramidaal. Focus op mensen eerst. Wees daar consequent en radicaal in. De winst volgt vanzelf.

Een netwerkorganisatie is geen doel op zich

“Mensen komen hier altijd op de eerste plaats. We hebben in België zo’n 600 consultants die bedrijven operationeel ondersteunen of pragmatisch advies verlenen op het vlak van HR en finance. Gert Smit, oprichter van TriFinance, heeft meer dan 20 jaar geleden al heel bewust gekozen voor het model van een flexibele kennisdelende netwerkorganisatie met het oog op groei van mensen. Maar een netwerkorganisatie is geen doel op zich. Dit model past wel beter dan een hiërarchische structuur bij hoe mensen zich vandaag willen ontwikkelen en groeien. De groei van onze consultants staat voorop. Altijd.”

Wederkerigheid en kennisdeling

“Het model van een netwerkorganisatie is gebaseerd op vertrouwen, wederkerigheid en kennisdeling. Alles gebeurt in co-creatie en in transparantie. Alles wat we doen is zo georganiseerd en gestructureerd dat consultants zich kunnen ontwikkelen en bijleren, zowel van elkaar als van de projecten die ze opnemen. Wij bieden ruimte en ondersteuning, de nodige tools, processen, mentoring en training. In ruil daarvoor verwachten we dat ze verantwoordelijkheid opnemen en zichzelf constant in vraag stellen.” 

Mensen laten schitteren en zelf initiatieven laten nemen

“Het begint altijd bij jezelf. We verwachten dat onze consultants nadenken over hun punt op de horizon en dat ze op zoek gaan naar hoe ze daar kunnen raken en wat / wie ze daarvoor nodig hebben.

TriHD fungeert als een carrièrehub waar mensen efficiënter kunnen groeien dan elders, een beetje zoals een luchthaven waar onze consultants komen en gaan, telkens naar nieuwe bestemmingen waar ze kunnen groeien. Er is geen vooraf vastgelegd pad. Er is wel omkadering: een intern team van ervaren TriHD professionals zorgt ervoor dat mensen kunnen groeien in de richting die ze willen door de boeiende HD-uitdagingen die we hen kunnen aanbieden. We hebben daar heel wat tools en processen voor ontwikkeld. De kwaliteit van die omkadering verzekert dat onze consultants op de juiste projecten ingezet worden, daar wordt de klant en dus ook TriHD zelf beter van. Iedereen wint.”

Groeien, maar niet zomaar

“Groei is altijd maatwerk, en levert soms ook groeipijnen op. We streven ernaar dat de projecten van onze consultants voor +/- 80% aansluiten bij hun sterktes en +/- 20% ruimte biedt om zich buiten hun comfortzone te ontwikkelen. We vertrekken altijd van die ontwikkeling van de consultant en zoeken daar boeiende projecten voor, niet andersom”.

Mensen samenbrengen in (learning) communities

“We brengen onze consultants ook regelmatig samen in communities, enerzijds regionaal, anderzijds rond specifieke thema’s. Zo organiseren we momenten van kennisdeling (Knowledge Circles) en boekenclubs. We zien dat dit een echte hefboom is om TriHD in sneltempo kwalitatief op de kaart te zetten.”

Van netwerkorganisatie naar platformorganisatie

“Onze ambitie? Verder evolueren naar een platformorganisatie waarin we onze know-how breder ter beschikking stellen, niet alleen voor onze consultants maar ook voor freelancers bijvoorbeeld. Vertrouwensrelaties zijn daarbij de belangrijkste sleutel. Wie vandaag consultant is, kan morgen freelancer of klant zijn. We bekijken dit met een heel open blik. Dit toont aan dat een netwerkorganisatie een levend organisme is.

+++

Bij TriHD zetten ze de groei van mensen op de eerste plaats. Radicaal. In een reeks van 3 interviews maken we inzichtelijk waarom dat cruciaal is voor jouw organisatie, hoe zelfreflectie en een netwerkorganisatie daartoe bijdragen. Bekijk ook zeker de podcast reeks!

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER