Uniek pilootproject om duurzaam welzijnsbeleid te bevorderen

Verzekeraar Baloise start met een uniek pilootproject waarbij grote ondernemingen met een arbeidsongevallenverzekering hun winstdeelname kunnen omzetten in welzijnsbegeleiding voor hun personeel door B-Tonic.

Baloise gelooft in de kracht van een duurzaam welzijnsbeleid. De verzekeringsmaatschappij bouwde hiervoor de voorbije jaren een ecosysteem op waarbinnen ze met verschillende partners oplossingen en diensten aan bedrijven aanbiedt die inspelen op mentaal, fysiek, sociaal en financieel welzijn.

Pilootproject en oplossingen op maat

​Baloise en dochteronderneming B-Tonic startten een pilootproject waarbij een aantal klanten, meer bepaald grote ondernemingen met een arbeidsongevallenverzekering bij Baloise, de optie krijgen om het bedrag van hun winstdeelname te verzilveren in welzijnsoplossingen op maat van hun personeel door B-Tonic. De ondernemingen die in aanmerking komen voor dit nieuwe initiatief, werden uitgenodigd door Baloise om deel te nemen aan dit pilootproject. Om bedrijven aan te moedigen, verhoogt Baloise de waarde van de voucher bij B-Tonic met een extra bonus van 30 %, wat dus nog meer waar voor hun geld betekent.

‘Als onderneming investeren in een structureel en duurzaam welzijnsbeleid heeft een positieve invloed op het geluk en de motivatie van haar medewerkers. En dat leidt uiteindelijk tot een positieve impact op de productiviteit van de bedrijven, op de tevredenheid van de klanten en ook op de samenleving. Zich goed in zijn of haar vel voelen is de beste bescherming in het leven, maar dat kunnen we niet in een verzekeringspakket gieten. We zijn daarom trots om samen met B-Tonic een inspirerende partner te kunnen zijn voor onze klanten en ze met dit nieuwe project een duwtje in de rug te kunnen geven.’

Christophe Hamal, CEO van Baloise in België

Elk bedrijf is uniek en heeft andere noden en prioriteiten op vlak van welzijn. Maar uit de eerste analyse die B-Tonic heeft uitgevoerd, blijken een aantal werkpunten regelmatig terug te keren. Om tot een duurzaam en impactvol welzijnsbeleid te komen, moeten die correct aangepakt worden. Hier zijn vijf eye-openers uit de praktijk:

Makkelijke toegang tot drinkbaar water

Dit lijkt vanzelfsprekend en toch hebben nog veel medewerkers – vooral arbeiders – geen drinkwatervoorziening dicht bij hun werkstation. Wanneer er voldoende drinkwatervoorzieningen zijn, zullen de medewerkers minder dehydrateren wat ervoor zorgt dat ze alerter blijven en zich beter concentreren.

Prikkelarme inclusieve ruimtes

Stilteruimtes voorzien maakt focuswerk mogelijk. Ze verhogen de productiviteit maar ondersteunen ook de mentale veerkracht van al je medewerkers.

Oog voor ergonomie

Zitten is het nieuwe roken en toch kunnen Belgische bedrijven beter scoren als het aankomt op gezonde en ergonomische, hybride werkplekken. Minder rug- en nekklachten en meer energie en motivatie, twee vliegen in één klap.

Structureel re-integratiebeleid

Steeds vaker zijn medewerkers voor lange tijd afwezig door bijvoorbeeld burn-out. B-Tonic helpt bedrijven nadenken over hoe ze medewerkers op de juiste manier terug aan het werk krijgen én hoe ze hun werkpotentieel optimaal kunnen benutten.

Geen ad-hocinitiatieven maar structureel

Breng in kaart wat je vandaag al voorziet voor je medewerkers en leg de focus eerst daarop voordat je nieuwe zaken introduceert. Het aanbod moet de juiste mix zijn van voordelen, opleidingen, programma’s en beleid dat het welzijn van elke medewerker ondersteunt met initiatieven op het vlak van gelijkheid, diversiteit en inclusie.​

+++

Je vindt nog meer inzichten in het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ dat B-Tonic recent publiceerde. Hieruit blijkt dat als medewerkers zich bevlogen voelen, dat tot 33 % meer winst en 125 % minder burn-outs leidt. Wat meteen het potentiële succes van strategische en duurzame welzijnsinitiatieven zoals dat van Baloise onderstreept.

​Puratos Belgium ging in op het aanbod en is alvast enthousiast.

‘Het welzijn van onze medewerkers staat al langere tijd centraal bij Puratos. In het kader van onze ‘People First’-strategie was het dan ook een snelle en evidente beslissing om de winstdeelname integraal in te zetten voor de welzijnstrajecten van B-Tonic. De samenwerking met Baloise en B-Tonic versterkt ons engagement en onze initiatieven op vlak van ‘care for our people’. De bedoeling is om een geïntegreerde en professionele aanpak aan te bieden, die zowel proactief als curatief impact heeft. Hierbij richten we ons enerzijds op het versterken van de draagkracht bij onze werknemers en anderzijds op het ontwikkelen van een duurzame en mensgerichte organisatie.’

​Joost Strubbe, HR Director bij Puratos

B-Tonic, innovatieve dochteronderneming van Baloise

​B-Tonic groeide vanuit een innovatietraject binnen Baloise. Het begon als een platform om het welzijn en de veerkracht van de eigen personeelsleden te versterken. Het succes van het programma leidde tot de oprichting van B-Tonic als dochteronderneming van Baloise. Vandaag begeleidt de ambitieuze start-up niet alleen Baloise, maar ook andere ondernemingen om het mentaal, fysiek en sociaal welzijn van hun medewerkers te versterken. B-Tonic staat bedrijven bij voor een analyse van hun duurzaamheids- en welzijnsinitiatieven en de uitbouw van een langetermijnvisie. Het biedt ook concrete welzijnsprogramma’s zoals online trajecten over mentale energie en veerkracht, over gezond eten en bewegen of rond ergonomie via wellbeingworks.be. Ook programma’s op maat zijn mogelijk, zoals de Fit Check-up waarbij medewerkers hun conditie kunnen laten testen en gedurende 3 maanden een gepersonaliseerd traject kunnen volgen.


Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER