• >
  • The perfect match deel 1/7: Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid #184

The perfect match deel 1/7: Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid #184

Dé succesformule om een aantrekkelijke werkgever te zijn? SD Worx zocht het uit. Vanuit hun ervaring en research identificeerden ze 7 puzzelstukken;7 concrete domeinen waarop je je als werkgever kan onderscheiden in een moeilijke arbeidsmarkt, en die je dus maar beter op de radar kan hebben.

In een reeks van 7 afleveringen zoomen we in op hoe je elk puzzelstuk inhoudelijk vorm kan geven, en kan laten aansluiten bij je organisatie en medewerkers. Wie dat optimaal aanpakt, creëert een perfect match met zijn werknemers van vandaag én morgen.

Het eerste puzzelstuk?
Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid.

Lesley Arens kruipt daarvoor in het hoofd van Kim Van Houtven, senior human resources consultant bij SD Worx en Virginie Verschooris, Content Manager Reward & Data bij SD worx. Een aantrekkelijk, goed gebouwd en flexibel loonbeleid is motiverend voor bestaande medewerkers én aantrekkelijk voor toekomstige collega’s. Maar wat houdt het juist in? Hoe begin je eraan? En hoe zorg je dat het betaalbaar blijft? Het antwoord op al deze vragen en nog veel meer ontdek je in deze podcast. Zowel interessant voor grote bedrijven als voor KMO’s.

Vijf take aways:

  1. Een goed loonbeleid past eerst en vooral binnen je strategie;
  2. Een goed loonbeleid is marktconform (externe billijkheid),
  3. Een goed loonbeleid is fair (interne billijkheid)
  4. Een goed loonbeleid is persoonlijk (houdt rekening met individuele wensen en noden)
  5. Een goed loonbeleid is betaalbaar – ook op langere termijn – voor de organisatie.

Vijf tips:

Zorg EERST dat je eerst de HR fundamentals in orde hebt; welke functies en competenties heb ik nodig om de strategische doelstellingen te realiseren met mijn bedrijf

Het gewicht van sommige functies kan veranderen doorheen de tijd – handel daar naar

  1. Om de 3-5 jaar een benchmark doen is geen overbodige luxe
  2. Iedereen beperkte loonsverhoging geven heeft geen zin, geef meer aan minder
  3. Belang van communicatie: maak werk van een reward statement zodat medewerkers het totaalplaatje kennen; de financiële én niet-financiële voordelen (eventueel zelfs uitgebreid met de totale werkgeverskost)

En drie uitsmijters:

  1. Het feit dat je je werk goed doet is geen reden om een loonsverhoging te krijgen.
  2. Overbetaald worden is ook een probleem
  3. Het heeft geen zin om bij de 25% best betalende bedrijven te zijn als iedereen uitvalt.
Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR