fbpx

Terug naar kantoor: donderdag wordt de nieuwe maandag!

Salesforce deelt eerste ervaringen van het ‘nieuwe werken’ op kantoor en verdere aanpak voor heropenen kantoren

Nu de vaccinatieprogramma’s wereldwijd steeds meer op gang komen en bedrijven en werknemers langzaam concreter gaan nadenken over hoe een werkweek eruit ziet in een wereld na de pandemie, kondigt Salesforce de verdere plannen aan voor de terugkeer naar kantoor. In mei heropent Salesforce een aantal kantoren in Amerika; het hoofdkantoor in San Francisco en de kantoren in Palo Alto en Irvine, Californië.

Momenteel zijn er wereldwijd al 22 kantoren geopend en de eerste ervaringen geven interessante inzichten in hoe het ‘nieuwe werken’ eruit zal zien. Opvallend is bijvoorbeeld dat donderdag de nieuwe maandag lijkt te worden – donderdag is nu bij uitstek de dag waarop de meeste medewerkers vanaf kantoor willen werken.

Bij de heropeningsstrategie staan vertrouwen en transparantie centraal; niets is belangrijker dan het vertrouwen van medewerkers, klanten en partners. Salesforce hanteert een op wetenschap gebaseerde, gefaseerde aanpak om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden zich veilig en goed ondersteund voelen op de kantoren:

  • Fase 1: Vrijwillige terugkeer gevaccineerde groepen in geselecteerde kantoren in Amerika, te beginnen met de Salesforce Tower San Francisco, Palo Alto en Irvine.
  • Fase 2: Bij gefaseerde heropening zullen kantoren geleidelijk heropenen van 20% tot 75% capaciteit, afhankelijk van de COVID 19-gegevens en lokale richtlijnen. In deze fase verwelkomt Salesforce zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde medewerkers.
  • Fase 3: Een volledige heropening van een kantoor met een capaciteit tot 100%. Vaccinaties worden nog steeds aangemoedigd en testen zullen waar mogelijk beschikbaar zijn.

Bij de heropeningsstrategie maakt Salesforce gebruik van de ervaringen van de eerste geopende kantoren in met name Azië-Pacific. Zo blijkt hieruit dat kantoren vooral gebruikt worden om samen te werken en verbinding te hebben met collega’s. Op woensdag en donderdag wordt 80% van de samenwerkingsruimtes gebruikt, blijkt uit de eerste ervaringen. Met name donderdag lijkt daarmee maandag te vervangen als de dag waarop de meeste mensen op kantoor willen werken. Intern onderzoek laat ook zien dat meer flexibiliteit in het indelen van tijd en het mogelijk maken om te werken vanaf verschillende locaties leidt tot 16% meer productiviteit van het individu en 13% van het team. Kantoren worden door deze nieuwe manier van werken vooral een plek om met elkaar samen te werken en elkaar te ontmoeten. 64% van de samenwerkingsruimtes wordt gebruikt in de geopende kantoren terwijl eerder maar 24% van de bureaus werd benut.

“We zijn blij dat we langzaamaan opnieuw vooruit kunnen kijken en concreet kunnen plannen hoe werken en naar kantoor gaan eruit zal zien na de pandemie”, aldus Angelique de Vries, CEO Northern Europe bij Salesforce. “Vooral het heropenen van de Salesforce Tower, ons hoofdkantoor in San Francisco, wordt een mijlpaal. Wat ons heeft geïnspireerd is, naast de eerste ervaringen van andere geopende kantoren, dat nu 72% van onze mensen aangeeft weer naar kantoor te willen, terwijl dit in juni vorig jaar nog maar 32% was. Het samenwerken en een fysieke plaats om elkaar te ontmoeten wordt gemist; zeker door de Gen-Z generatie die twee keer zo vaak volledig vanaf kantoor wil werken dan de zogenaamde babyboomers en Gen-X generatie. Met Work.com hebben we alles in gereedheid gebracht om onze medewerkers te helpen bij een gezonde en veilige terugkeer naar kantoor op het moment dat de situatie in het betreffende land daar klaar voor is.”

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief



Gerelateerde artikels.