fbpx

Plaats leren in het uitstalraam!

Zee- en luchtvracht, wegverkeer en contractlogistiek: logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel (K+N) is een naam als een klok in opslag en distributie – denk aan Ethiopische snijbloemen of Amerikaanse vaccins. Alle warehouses en kantoren zijn samen goed voor 3000 medewerkers. Hoe stem je het opleidingsaanbod af voor zo’n grote groep? Nathalie Surmont en Steven De Graeve wisten met een pragmatische aanpak L&D op de prioriteitenlijst van het management te manoeuvreren.

Op 5 jaar heeft het duo al enkele bakens verzet. “Structuur in het aanbod krijgen, was de eerste stap”, zo blikt De Graeve terug. “Elke K+N-site organiseerde iets anders voor medewerkers. We wilden eerst alle beschikbare kennis efficiënter inzetten. Gelukkig kregen we daar veel vrijheid voor. Dat ik in mijn vorige jobs trainingsplatforms zelf moest ontwikkelen omdat er geen budgetten of belangstelling voor waren, speelde in mijn voordeel: ik wist hoe ik het moest aanpakken.”

Surmont beaamt: “Op Belux-niveau bestond er geen echt kader voor L&D. De HR Director deed zijn deel, de HR Business Partner zorgde voor een ander deel. We hadden trajecten nodig waar iedereen toegang toe zou krijgen, zoals training, onboarding, talentontwikkeling en leiderschap. Dat medewerkers zelf hun ontwikkeling sturen, is de uiteindelijke bedoeling. Dat begint bij weten wat dat aanbod juist inhoudt. Wij richtten dus het uitstalraam in met het training- of coachingaanbod en we geven er shoppingadvies over.”

Op brede schaal wordt het opleidingsaanbod bij Kuehne+Nagel samengesteld op basis van de jaarlijkse Performance & Potential Review, het gesprek tussen manager en medewerker. “Een onderdeel daarvan is het ontwikkelplan”, licht Surmont toe. “Wat zijn je sterktes? Waarin wil je verder groeien? Daarnaast zijn er de contacten met de HR Business Partners.

Steven en ik zijn er de afgelopen vijf jaar in geslaagd om dat proces meer te laten leven en zichtbaarder te maken. We hebben ook vraag naar opleidingen gecreëerd – een stukje marketing dat ik dankzij mijn marketingachtergrond kan inzetten.”

Je leest het volledige interview met Nathalie Surmont en Steven De Graeve deze maand in #ZigZagHR!

Abonneer je hier

#ZigZagHR september 2021

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Gerelateerde artikels.

Wellbeing in HR

Deconnecteren op de pendelfiets

Wie van het werk naar huis fiets, komt ontspannen thuis. Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.000 Vlaamse werknemers dat werd uitgevoerd in opdracht van Lease a Bike, een onderneming

Isabel Van Hoedenaghe
Learning & Development

Groei als motor voor meer werkgeluk #100

In deze aflevering van Brainpickings kruip ik in het hoofd van één van de loopbaancoaches van Passion 4 Work, Isabel Van Hoedenaghe. Met haar ga ik het hebben over groei

© 2021 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR