ACA IT-Solutions is een IT-service provider met meer dan 170 medewerkers, verspreid over twee kantoren (Limburg en Oost-Vlaanderen) en de kantoren van hun klanten. De organisatiecultuur steunt op de principes van een modular connected company, met een nadrukkelijke focus op kwaliteit, innovatie en passie.
Op de eerste werkdag van 2020 lanceerden ze Ambassify voor het hele ACA-team. “We noemen dit onze Ambassador Community, een online platform (met een mobiele app) voor iedereen die ACA Ambassador wil worden. Het kadert binnen een project rond interne communicatie, engagement en ambassadorship”, vertelt Dorien Jorissen, CMO & Market Innovation bij ACA-IT Solutions.
- Waarvoor gebruiken jullie Ambassify?
Dorien Jorissen “Voor verbondenheid, visibiliteit en voldoening. We hadden niet verwacht dat het inzetten van Ambassify zo’n grote invloed zou hebben. We zijn bij ACA passievolle mensen, een begrip dat je misschien niet meteen linkt aan IT, maar wat wel enorm doorschemert in alles wat we doen. Van elkaar helpen tot het streven naar de hoogste kwaliteit. Door de covid-crisis werd dat een hele uitdaging omdat thuiswerk de norm werd. Zeer belangrijk is dat we altijd met elkaar in connectie zijn gebleven. We hebben hierin de kracht van Ambassify gevonden om iedereen bij alles te betrekken.”
- Hoe hebben jullie de betrokkenheid verhoogd?
DJ “Door te focussen op feedback en door niet alleen de projecten, maar ook onze mensen in de kijker te zetten. Ambassify was hiervoor de juiste tool op het juiste moment. Een voorbeeld is de campagne Twee waarheden, één leugen. Lijkt banaal, maar zoiets leert je nadenken over je teamleden, het werkt gesprekken in de hand en zo bouw je aan je company culture. We weten ook dat het moeilijk is om mensen een gevoel te geven dat ze een impact hebben op de organisatie, maar dankzij Ambassify hebben we dat gevoel kunnen versterken.”
- Wat voor type Ambassify-campagnes gebruiken jullie?
DJ “Ten eerste gaat het om feedback, feedback geven over organisatorische topics, meedenken of nieuwe ideeën aanreiken, meedenken of meewerken aan interne en externe campagnes. Ten tweede is er het stemmen over bepaalde zaken. Welke nieuwe ACA-website header zouden we nemen, bijvoorbeeld? Ten derde zorgen we voor content delen/lezen/reviewen. Belangrijke ACA-content lezen, reviewen of zelf suggesties en/of content aanleveren. Denk aan organisatorische communicatie, blogs, websitecommunicatie,…”
- Welke andere initiatieven ondernemen jullie om het engagement te stimuleren?
DJ “Om de 3 jaar is er een groot tevredenheidsonderzoek bij de medewerkers. De laatste tijd hebben we ook frequentere bevragingen, waarbij we peilen naar hoe het gaat met onze teamleden om de onderliggende trend beter in kaart te brengen. We hebben ook diverse werkgroepen, bijvoorbeeld over hoe we de communicatie binnen ACA nog kunnen verbeteren.”
- Hoe meten jullie engagement?
DJ “Aan de hand van de deelname aan de activiteiten of campagnes. Zo meten we bijvoorbeeld hoeveel procent van het team mee heeft gedaan aan het warmste weekend. Zo leren we ook wat er werkt en wat niet. We krijgen tevens veel feedback via polls en surveys die we via Ambassify doen.”