Opleiding even belangrijk als bedrijfswagen

Na anderhalf jaar corona-epidemie is de roep om beroepsopleidingen groter dan ooit. 2 op de 3 bedienden – vooral jongeren – zouden dit jaar nog graag één of meer opleidingen willen volgen. 1 op de 4 bedienden zou zelfs van job veranderen als hen daar meer opleidingen worden aangeboden. Cevora, de opleidingspartner voor zo’n 500.000 bedienden in 60.000 bedrijven, zet dan ook alle zeilen bij voor een druk najaar. Naast de digitale sessies zullen de opleidingen ook opnieuw fysiek doorgaan.

“Want in de huidige economische context zijn opleidingen belangrijker dan ooit”, aldus Olivier Lambert, directeur van Cevora.

Cevora liet samen met iVOX een onderzoek uitvoeren over het belang van opleiding in bedrijven. Dat dit extreem belangrijk is, daar blijkt iedereen het over eens te zijn. 3 op de 4 werkgevers vinden het belangrijk dat werknemers blijven leren en 9 op de 10 werknemers vinden het belangrijk om te blijven leren. De coronapandemie en de bijhorende veiligheidsmaatregelen hadden echter duidelijk een impact op de opleidingen.

“De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het aantal deelnames. In 2020 alleen al werden 10.000 opleidingen geannuleerd en uit de cijfers blijkt dat digitale trainingen slechts een beperkt deel hebben gecompenseerd”, zegt directeur Olivier Lambert. Vorig jaar volgden iets meer dan 24.000 werknemers een fysieke opleiding bij Cevora tegenover meer dan 72.500 in 2019. Nog maar een derde, dus. Naar het online aanbod was er dan weer meer vraag dan ooit: bijna 25.000 werknemers volgden een cursus online. De komende maanden verwacht Cevora, voor zowel de klassikale als de digitale opleidingen, een inhaalbeweging.

Webp.net compress image 18 6

Keuze tussen fysieke en digitale opleiding

“Om kwaliteitsvolle digitale opleidingen te organiseren, volstaat het niet de lesgever voor een webcam te plaatsen. We moeten kijken naar de doelstellingen en de inhoud, en de opleidingen aanpassen aan het format. Ook de lesgevers hebben de juiste begeleiding nodig en alles moet technisch op punt staan. Cevora heeft veel geleerd het afgelopen jaar, nu kunnen we zorgen voor een relevant digitaal aanbod aanvullend op ons bestaande aanbod”, aldus Olivier Lambert.

Nu het einde van de pandemie in zicht is, is een inhaalbeweging noodzakelijk. Cevora zal in het najaar dan ook alle zeilen bijzetten. Klassikale opleidingen zijn ook opnieuw mogelijk nu, naast het digitale aanbod.

“We laten mensen de keuze: of ze volgen de opleiding klassikaal, of ze volgen digitaal. Zo willen we tegemoetkomen aan de behoeften van iedereen”, zegt Olivier Lambert. “Klassikale opleidingen zijn interactiever en voor velen ook drempelverlagend. Ook om soft skills aan te leren, is het beter om samen in dezelfde ruimte te zitten. Digitale opleidingen zijn dan weer makkelijker, omdat je minder tijd verliest om je te verplaatsen. Zowel bij onze digitale als onze klassikale opleidingen volgen de deelnemers een digitaal voor- en natraject. Zo leren ze maximaal bij, en is de impact groter op de werkvloer.”

De vraag is alleszins groot. 64% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat hij of zij dit jaar één of meer opleidingen wil volgen. Slechts een kleine minderheid (15%) geeft aan helemaal niet graag opleidingen te willen volgen in 2021. Vooral jongere bedienden zijn sterk geïnteresseerd. 77% van de -35 jarigen geven aan dat ze graag nog één of meer opleidingen willen volgen dit jaar.

Persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk voorop

In de opleidingskeuze ligt de focus op persoonlijke ontwikkeling (30%) en welzijn (28%). “We zien duidelijk dat het coronavirus een verandering bij de werknemers veroorzaakte. De behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, welzijn en minder stress is nog nooit zo groot geweest. Er is bijgevolg een grote vraag naar opleidingen in soft skills”, vertelt Veerle Van Asbroeck, Manager Customer Impact bij Cevora.

Webp.net compress image 19 5

Top 3 meest populaire opleidingen

  • Beter gebruik van digitale werktools (Excel, Microsoft Teams, …)
  • Efficiënt werken (leadership, presentatietechnieken, …)
  • Welzijn op het werk (stressreductie, mindfulness, …)

Opleidingen aangeboden door de werkgever, worden sterk gewaardeerd door werknemers. Uit de enquête blijkt zelfs dat 24% van de werknemers zou overwegen van baan te veranderen als zij in hun nieuwe functie een (of meer) cursussen konden volgen. “De cijfers tonen duidelijk aan dat opleidingen aanbieden een manier is om de loyaliteit van werknemers te vergroten.

De voordelen van een opleiding zijn tegenwoordig zeker zo belangrijk als de voordelen van een bedrijfswagen”, vindt Olivier Lambert, directeur van Cevora.

Methodologie
Het online onderzoek werd tussen 22 februari en 4 maart 2021 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Cevora, bij 800 Belgische werknemers en 200 werkgevers. Het onderzoek is representatief op leeftijd, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,39% bij de werknemers en 6,89% bij de werkgevers.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER