PARTNERCONTENT

Nespresso helpt jongeren lanceren met YouthStart

Jongeren tussen 16 en 30 jaar kunnen dankzij de achtdaagse training van YouthStart hun talenten ontdekken en hun toekomst richting geven. Nespresso ondersteunt de non-profitorganisatie als corporate sponsor en helpt op die manier jonge mensen met een goede start in de maatschappij.

“We delen bij Nespresso dezelfde waarden als YouthStart: solidariteit en de dingen juist willen doen. We willen een force for good zijn, ook op lokaal niveau”.

Oliver Perquy, General Manager van Nespresso Belux

“YouthStart is echt een heel mooi initiatief waaraan we graag bijdragen, omdat het jongeren prachtige kansen geeft op een goede start in de maatschappij. Wat me het meest is opgevallen, is dat het initiatief jongeren mogelijkheden biedt om hun talent te gebruiken en daarbij ruimte geeft aan wat hen persoonlijk echt boeit en drijft. Het is hartverwarmend om te zien hoe die jonge mensen, al na een achtdaagse training, ontdekken dat ze ontzettend veel in hun mars hebben en hoe die training hun zelfvertrouwen boost. Geen enkele jongere mag aan zijn lot worden overgelaten en YouthStart is een uitstekend concept voor zij die net dat extra steuntje in de rug nodig hebben.”

Nespresso is een van de corporate sponsors waar YouthStart beroep op doet voor haar functioneren. Het bedrijf doet grote inspanningen om in alles wat het onderneemt, zo duurzaam mogelijk te functioneren. Vorig jaar behaalde Nespresso de BCorp-certificering, een erkenning omdat het bedrijf voldoet aan de hoogste normen op het vlak van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dat vertaalt zich concreet in de manier waarop het zijn producten maakt en op de markt brengt, maar ook waarop het omgaat met het welzijn van werknemers en de ontwikkeling van talent.

In Vlaanderen volgt 6% van de jongeren tussen 15 en 24 jaar geen stage of onderwijs, heeft geen baan en weinig of geen kwalificaties. Die grote groep van NEET-jongeren, Not in Employment, Education or Training, maakt eigenlijk een ‘valse start’ in hun professionele leven, omdat ze niet met dezelfde bagage instromen op de arbeidsmarkt. De redenen daarvoor kunnen verschillen – een instabiele thuissituatie, of een omgeving waar niet altijd de tijd, middelen of mogelijkheden waren om het kind te begeleiden in de keuzes die zo bepalend zijn voor de toekomst.

Al 25 jaar biedt YouthStart, een Belgische non-profitorganisatie, jongeren tussen 16 en 30 jaar de kans om gratis een achtdaagse training te volgen die hen de gelegenheid geeft in de huid van een ondernemer te kruipen, en zo hun talenten te laten ontdekken. De opleiding in groepjes van 15 helpt om hun leven richting te geven, en begeleidt hen bij het maken van een toekomstplan om weer naar school te kunnen, een job te vinden of zelfstandige te worden. De organisatie wil elke jongere het zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en de vaardigheden geven die nodig zijn om hun leven in eigen handen te nemen.

Sinds haar oprichting trainde de organisatie al meer dan 11.000 jongeren, met fantastische resultaten. Zo liet een VUB-studie (1) zien dat YouthStart een concrete en hoopgevende impact heeft. Gemiddeld vindt bijna de helft van de deelnemers (47%) een job onmiddellijk nadat ze een training hebben gevolgd. Zes maanden na hun training stijgt dat percentage tot 61%.

(1) Bron: Impact study VUB (2022)

Meer info over Nespresso

Nespresso Logo Web Form cropped2


Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER