Money can’t buy me love

Tom Herrijgers is CEO (Coach en Ondernemer) en Tim Berghmans COO (Creator of Opportunities) van het Antwerpse communicatiebureau Marbles, dat bedrijf waar ze out of the HR box denken en waar er bijvoorbeeld onbeperkt verlof mogelijk is. Wat is hun visie op het thema van deze editie?

Employee engagement is het nieuwe lean/agile. Wie employee engagement zegt, is the cool kid on the block. Je weet het wel: veel teambuildings, wekelijks een grote fruitmand en een sjotterbak op de werkvloer – of gaat het daar toch niet om? Wel, niet helemaal… Eigen aan dingen die snel populair worden, is juist dat men na een tijdje de oorspronkelijke betekenis ervan vergeet. In dit geval resulteert dit in hol employer engagement: pooltafels als pleisters in plaats van écht te werken aan het engagement van de medewerkers.

De grootste fout bij employee engagement is dat heel wat bedrijven dit definiëren als een doel. Klinkt mooi, maar employee engagement is geen mooi afgelijnd doel met een deadline, het is een proces. Méér nog, het is een continu proces dat niét focust op engagement, maar wel op je werknemer.

The Beatles zongen het al: money can’t buy me love. Zo is het ook met engagement.

Het moet authentiek zijn, waardoor je het niet kan opleggen, kopen of forceren. Je kan het wél krijgen en verdienen. Employee engagement gaat dus niet over cadeautjes geven en moppen tappen tijdens de lunch. Het gaat wél over werknemers die zich echt goed voelen in hun job, die zich kunnen vereenzelvigen met het bedrijf en die bezig zijn met hun passie.

Employee engagement bestaat uit twee woorden en misschien zou het beter zijn als we onze focus wat meer leggen op het employee-luik. Als we echt gaan luisteren naar onze werknemers om te zien wat ze nodig hebben om zich optimaal te voelen, dan zal engagement wel volgen. Wees daarom open en eerlijk, geef feedback en vertrouwen, toon appreciatie, luister actief – en zorg ervoor dat jouw aanwezigheid en betrokkenheid een gegeven is in het bedrijf. Eén voor één zaken die je niets kosten, behalve dat engagement van jou als werkgever.

En, ja… laat dit geen eindpunt zijn: engagement kan je verdienen, maar het is geen verworven recht. Het is een proces, weet je nog?

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER