Maakt Tomorrowland ook een feest van employee engagement

Live today, love tomorrow, unite forever. Weinig organisaties die er zo goed in slagen om mensen van over de hele wereld aan zich te binden en in beweging te brengen als Tomorrowland. Slagen ze daar ook in als het gaat over hun eigen medewerkers? We vroegen het aan Sharon Degens, People & Culture Manager Belgium bij WeAreOne.World, het bedrijf boven het befaamde muziekfestival.

Een paar seconden duurt het vooraleer Tomorrowland uitverkocht is. Het muziekfestival, in 2005 opgericht door de twee broers Michiel en Manu Beers, lokt bezoekers uit de hele wereld en is dé referentie geworden voor andere festivals. Twee weekends per jaar een stad met 80.000 inwoners laten vollopen met ruim 400.000 festivalgangers op een terrein van 45 hectare. Faut le faire.

Maar WeAreOne.World, het moederbedrijf van Tomorrowland, doet méér: naast het zomerfestival in Boom, het winterfestival in de Franse Alpen en een occasioneel festival in het buitenland, is er sinds 2019 ook het digitaal radiostation One World Radio, dat ondertussen uitgegroeid is tot dé ontmoetingsplaats voor luisteraars van elektronische muziek over alle genres heen met een internationaal dj-concept dat 24/7 muziek uitzendt. Tijdens de coronapandemie lanceerde het bedrijf de digitale festivals Around The World en vorige maand werd het platenlabel Tomorrowland Music gelanceerd om jong dj-talent te helpen groeien. De winter- en zomeredities werden in 2020 en 2021 geannuleerd vanwege de coronacrisis, maar de teams toonden veel veerkracht en creativiteit.

Connecting people all over the world, maar medewerkers worden doorgaans vrij lokaal gerekruteerd. Meer nog, tot voor de pandemie kwam iedereen ook alle dagen naar kantoor.

“We zijn actief in de beleveniseconomie”, aldus People & Culture Manager Sharon Degens. “Reinventing employee engagement? It’s all about experiences.”

vrijdag 26 11

Zo’n 115 medewerkers telt het Antwerpse bedrijf en tijdens festivals zwelt het team aan tot meer dan 12.000. Op 1 april 2020 kwam Sharon Degens er als HR generalist aan boord. Ze brengt ervaring mee van onder meer Coca-Cola Enterprises, Korn Ferry en DPG Media. “Dat beschouw ik als een ongelooflijke rijkdom en dat maakt dat ik evenzeer vertrouwd ben met de uitdagingen van een startend bedrijf, als van een scale-up en een groot internationaal bedrijf.”

Dat professionalisering de grootste uitdaging is voor een scale-up als Tomorrowland, zal niet verbazen.

“Die professionalisering, met het oog op efficiëntie, effectiviteit, fairness en transparantie, gecombineerd met het inzetten op leiderschap en op ontwikkeling, is vandaag onze grootste prioriteit.”

Sharon Degens laat zich daarvoor ook omringen door HR experts, waardoor ze zelf met een ongelooflijk tempo bijleert. En dat boost haar eigen engagement. Hoe ze het engagement van de 115 medewerkers boost, ontdek je in deze maand in #ZigZagHR

Abonneer hier

ZigZagHR Magazine NOV21 COV 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER