Maak communicatie meetbaar #154

Communicatie op de werkvloer. Het is onwaarschijnlijk belangrijk om medewerkers geïnformeerd en betrokken te houden. Maar het blijkt in elk bedrijf een grote uitdaging. We waren nog nooit zo geconnecteerd en tegelijkertijd zo moeilijk bereikbaar. In een reeks van podcasts kruip ik daarom – samen met Tom Segers, chief customer officer van Spencer – in het hoofd van communicatieprofessionals, op zoek naar hefbomen voor frictieloze interne communicatie.

In deze podcast kruip ik samen met mijn sidekick Tom Segers in het hoofd van Ilse Rabau, verantwoordelijk voor interne communicatie bij November Five, een full service digital agency en één van de 100 meest innovatieve werkplekken ter wereld! Ilse staat met één been in het people team en één been in het communicatieteam en werkt heel nauw samen met HR.

Bij November Five werken ze in teams, dus vertrouwen en connectie zijn bijzonder belangrijk. De werkomgeving is voor hen een belangrijke sleutel om mensen samen te brengen, relaties op te bouwen en teamresultaten neer te zetten.

Bedrijfscommunicatie is geen rocket science, zegt Ilse: “Je plant je vlag, bepaalt je communicatie mix en brengt vervolgens de tone of voice van die communicatie in lijn met de waarden van je bedrijf.” Ze gebruiken de app van Spencer om hun 60 medewerkers te informeren, maar ook om met iedere medewerker gepersonaliseerd te communiceren.

Ilse ziet drie soorten communicatie:

1) Communiceren in functie van collaboratie & samenwerking (functionele communicatie)
2) Bedrijfscommunicatie (informatieve communicatie)
3) Conversaties (ifv engagement)

En ze heeft drie tips:

1) Stel je manier van communiceren regelmatig in vraag.
2) Zorg ervoor dat ook de teams met elkaar communiceren
3) Maak communicatie meetbaar: gebruik data om effectiever en efficiënter te communiceren

Bekijk of beluister onze podcasts op

Ook interessant

BEKIJK OF BELUISTER MEER