Kiezen voor de juiste HR strategie: shaken, not stirred

Christophe Vanden Eede is Global Head of Talent Management bij bpost Group International. Hij zoekt elke maand inspiratie in het gewone leven voor een buitengewoon HR-beleid, zelfs tijdens zijn verlof…

Alweer een drukke dag in het buitenland achter de rug. Kilometers afgehaspeld te voet en met de fiets, winkeltjes gedaan, tempels bezocht en liters zonnecrème en muggen zalf gesmeerd. Om de dag goed af te sluiten, beslis je met de rest van de familie toch nog een cocktail te nuttigen op dat leuke terrasje in de ondergaande zon alvorens de lokale keuken nog eens een kans te geven.

Wanneer je door de kaart scant, zie je dat het weer een moeilijke keuze gaat worden. De meest exotische namen passeren de revue, gelukkig wel met een summiere lijst van ingrediënten. Sommigen heb je al wel eens uitgeprobeerd, maar gaan die hier even goed smaken als op het strand in Zuid Frankrijk? Zal de lokale gin je gehemelte evenzeer strelen als die van vorig jaar in Portugal?

Enkelen van ons gezelschap willen zich maar wat graag laten verrassen en kiezen voor een voor hen ongekende combinatie, terwijl anderen kiezen voor beproefde recepten. De keuzes varieren van zoete mocktails over bittere cocktails, van doorzichtig geel, over fluo roos tot gelaagd in verschillende kleurtjes. Schijfjes limoen, appelsien of onbekende vruchten worden vergezeld van parasols, rietjes en gesuikerde of gezouten randen van glazen, die allen verschillen in grootte en vorm.

Wanneer de kelner ze allemaal gebracht heeft wordt er duchtig geslurpt aan de verschillende brouwsels, gevolgd door zeer persoonlijke beoordelingen. Er wordt zelfs een ruil doorgevoerd, waarbij 2 cocktails van verbruiker wisselen met onderlinge toestemming, waarna eenieder zich op eigen tempo te goed doet aan het vakmanschap van de lokale barman.

Dit hele gebeuren doet me denken aan het kiezen van de juiste hr strategie. Ook hier past eenzelfde strategie niet bij elk bedrijf. Je kan er niet van uitgaan dat wat elders gewerkt heeft, zomaar vlotjes binnen zal glijden in een andere situatie of bij een ander bedrijf. Gelukkig bestaan er heel wat verschillende recepten, de vraag is in hoeverre je in de mogelijkheid verkeert en bereid bent om hiermee te experimenteren. Toeters en bellen kunnen helpen om het geheel wat op te smukken, maar de cocktail zelf zal toch ook gelust moeten worden door je medewerkers wil je impact maken.

Je moet ook niet aarzelen om ook eens bij anderen te gaan slurpen, het zal je alleen maar meer inzicht geven in hetgeen je zelf lust en wat je bedrijf nodig heeft. Heb je echt geen idee, dan zijn er zeker ervaren hr professionals die je een handje op weg kunnen helpen. En zoals velen van ons al wel eens hebben ervaren, is het best om te vermijden verschillende strategieën met elkaar te mengen. De kans op flink wat hoofdpijn de dag erop is veel te groot.

Als je zelf al eens een drankje hebt gevonden dat je echt lust, is de verleiding groot om het thuis zelf ook klaar te mixen. Of misschien ben je wel zo avontuurlijk om eigen combinaties uit te proberen op basis van recepten en influencers. Besef dan wel dat een slechte cocktail gemakkelijk weggegoten kan worden en gemakkelijk vervangen kan worden door een cava, porto of aperol spritz. Die hr strategie daarentegen zal iets langer blijven hangen…

Christophe Vanden Eede 1 min scaled e1702496027630

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER