PARTNERCONTENT

Is dit het jaar waarin workplace well-being haar rechtmatige plek opeist?

Griet Deca biedt in deze blogreeks ‘Try a different angle voor meer welzijn en werkgeluk’ een eigen kijk op actuele HR topics met telkens één doel voor ogen: hoe zet je je mensen centraal? Dat is niet enkel goed voor de medewerkers in je organisatie, maar ook voor het resultaat van je bedrijf.

Kunnen we well-being dit jaar eindelijk de plek geven die het verdient binnen een organisatie? Dat betekent In eerste instantie het topic niet enkel bij “HR” parkeren. Ook niet “voornamelijk bij preventie”. Zeker niet bij het would be well-being comité dat eigenlijk gewoon een feestcomité vertegenwoordigt.

Wil je well-being laten leiden tot winst, dan moet het in het middelpunt van de organisatie staan, met sterke ambassadeurs en bruggenbouwers over alle departementen heen. En dit niet enkel wanneer je mensen het moeilijk krijgen, maar als integraal kompas doorheen de volledige employee journey, van aanwerving tot afscheid.

Voilà, het belangrijkste is bij deze geschreven.
Mocht je het “waarom” van deze intro willen begrijpen, lees dan vooral vlijtig verder!

Je hebt slechts één kans om een eerste indruk te maken.

Well-being belangrijk? Het zal wel-zijn! En dat mag duidelijk weerspiegeld worden door elke dienst en medewerker in je bedrijf. Daarbij gaat het niet noodzakelijk over de grote strategische implementatie, maar wel over de dagelijkse omgang met je medewerkers. Al van bij de start van de samenwerking heeft een medewerker nood aan appreciatie, veiligheid – zowel fysiek als psychologisch – en collega’s waar de newbie terecht kan in geval van vragen of onduidelijkheid.

Nog te vaak zien we prachtige onboardingsrituelen waarbij alle papierwerk in orde wordt gemaakt, er een fijn spelelement in verwerkt zit en de nieuwkomer tonnen informatie over zich heen krijgt, maar well-being in de praktijk? “Oh, dat komt bij ons pas later” antwoordt een HR-professional van een groot bedrijf in de chemiesector me wanneer ik hem deze vraag stel. “Nu ja,” voegt hij eraan toe, “de veiligheidsvoorschriften van onze site krijgen ze natuurlijk wel onmiddellijk mee.”

Of hoe je well-being gewoonweg verengt tot valpreventie en de plicht om een helm en veiligheidsschoenen te dragen… Is dit de eerste indruk die je wil geven aan je nieuwe collega’s?

Volgens diverse studies maken new hires die zich welkom én “wel” voelen van bij de start van de samenwerking meer kans om langer aan boord te blijven. Bovendien blijken ze zich sneller te integreren in de bedrijfscultuur en tonen ze zich productiever dan wanneer je onboardingproces bijna onbestaand, halfslachtig of een pure kwestie van formaliteiten of dure apps blijkt te zijn.

En het belangrijkste? Dat de positieve eerste indruk bevestigd wordt in verdere samenwerking in de maanden die volgen.

“Jouw mentale gezondheid en welzijn vinden wij belangrijk”

Hoe bevestig je nu de initiële boodschap dat je de mentale gezondheid en het welzijn van je medewerkers belangrijk vindt?

Een aantal tips op een rijtje:

  • Leid je leidinggevenden op rond het belang van “human skills” waarbij ze leren hoe belangrijk “een simpele goeiedag” en “Hoe gaat het met je?” kan zijn, hoe ze ook in tijden van stress blijven inzetten op motiverende feedback en hoe ze mensen aanspreken wanneer er sprake is van ongewenst gedrag (en dat hoeft niet persé over extreme zaken te gaan zoals grensoverschrijdend gedrag, maar als jullie well-being als uitgangspunt nemen, dan kan het bijvoorbeeld niet dat de coffee corner een broeiplaats van geroddel en geklaag is).
  • Well-being is onlosmakelijk verbonden met persoonlijke ontwikkeling. Voorzie opleidingsmogelijkheden, groeikansen en feedbackgesprekken op elk moment van de loopbaan.
  • Organiseer regelmatige check-ins, formeel en informeel, vanuit een 360-graden aanpak. Niet enkel de leidinggevende houdt hierbij de vinger aan de pols, maar breng ook directe collega’s regelmatig samen en nodig vanuit HR proactief medewerkers uit om over hun loopbaan te praten en hoe ze zich voelen in hun huidige job. Voorzie daarbij nog een ontbijt met de directie om de zoveel jaar waarbij er openlijk gepraat kan worden en alle mogelijke vragen gesteld kunnen worden en je medewerker kan zich helemaal gehoord, gezien én erkend voelen!
  • Vier successen en zet regelmatig een knappe prestatie van een medewerker in the spotlights via interne kanalen.
  • Laat waarden geen mooie wanddecoratie vormen, maar een leidraad voor het gewenste gedrag elke dag opnieuw en dit over alle afdelingen heen.

Griet Deca

Griet Deca

+++

Heb je het gevoel dat de welzijnsinspanningen die je organiseert amper worden opgemerkt of weinig resultaat lijken te hebben?
>> Dan krijg je enkele krachtige tips in 5 minuten in deze aflevering van SOS werkgeluk.

Graag nog meer tips en inzichten over corporate well-being?
>> Ga dan zeker hier eens grasduinen

+++

Als Co-Founder van Tryangle heeft Griet Deca een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat jij na je werkdag naar huis gaat met je mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…

Tryangle werkt elke dag samen met organisaties aan het welzijn en werkgeluk van medewerkers onder de vorm van training, coaching, teambuilding en advies.

www.tryangle.be

Tryangle logo zwart

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER