Hubo noemt talent acquisition en talent development in één adem

Hoe wakker je de interesse aan om te komen werken bij jouw bedrijf in een tijdperk waarin weinig mensen actief op zoek zijn? Wat werkt juist wel en zeker niet om de (slapende) sollicitant te activeren? Ook bij doe-het-zelf-keten Hubo zijn dat belangrijke vragen. CHRO Inge Vissers en HR Specialist Karin De Ryck geven jou inkijk in de manier waarop ze, samen met de collega’s van Werving & Selectie, talent verleiden én koesteren, zeg maar hoe ze talent aantrekken, doen groeien en bloeien.

“Ik raad iedere HR verantwoordelijke aan om eens te solliciteren bij de eigen organisatie. Dan merk je wat er goed en fout zit”, adviseert Inge Vissers. Drie jaar geleden begon ze als Chief Human Resources Officer bij doe-het-zelf-keten Hubo. In deze veranderende tijden én op een krappe arbeidsmarkt was het moderniseren van het sollicitatieproces onvermijdelijk een prioriteit. Sinds kort vindt ze daarvoor steun van HR Specialist Karin De Ryck, die met haar een verleden bij Aveve deelt. Hoe pakken beide dames op het hoofdkwartier in Wommelgem talent acquisition aan? Het antwoord bestaat uit vijf aandachtspunten, meer bepaald vijf drukke werven…

  • Werf 1: Hoe vind je kandidaten? Durf ook je verkoopkanaal inzetten…
  • Werf 2: Hoe werk je doeltreffend met externe hulp? Opteer voor preferred partners…
  • Werf 3: Hoe zorg je voor een efficiënte selectie? Gebruik de regel van drie…
  • Werf 4: Hoe en wanneer kies je intern talent? Plaats mobiliteit in het bedrijfs-DNA
  • Werf 5: Plaats mobiliteit in het bedrijfs-DNA. Weet wat je bedrijf uniek maakt als werkgever

Hoe en wanneer kies je intern talent?

Voor Karin De Ryck klinkt talent acquisition te veel als “werven of kopen, maar voor ons betekent het ook ontwikkelen van medewerkers. Interne doorgroei is erg belangrijk bij ons. We hebben veel mooie voorbeelden van medewerkers die bijvoorbeeld als jobstudent begonnen en nu regiomanager zijn.”

Hoe loopt de interne selectieprocedure? “Voor interne mensen is er altijd een testing om het werken met tools, Excel of bijvoorbeeld de beheersing van Frans na te gaan. Vooral vanuit de optiek: wat moeten we doen om bij te sturen of te upgraden?” legt Inge Vissers uit. “Interne mobiliteit is één van de pijlers van het merk Hubo, groei en ontwikkeling behoren tot het DNA van ons bedrijf.”

💡 De vierde werf krijg je in dit artikel cadeau. De andere werven ontdek je deze maand in #ZigZagHR > Abonneer hier

ZZHR COVER april 22

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER