Ieder jaar sluiten nieuwe bedrijven aan bij de Visma-groep. Toch betekent een overname niet dat de bedrijven in kwestie hun eigenheid verliezen. Wel probeert Visma hun groeiambities als katalysator te versnellen. Ellen Sano, Managing Director van Yuki, vertelt over de manier waarop haar bedrijf sinds de toetreding tot de Visma-familie is kunnen groeien.
Toen Yuki werd opgenomen in de Visma-familie kwamen we in een sterk ecosysteem terecht met bedrijven die elkaar inspireren en ondersteunen. Daarin zit de grote kracht van de groep: Visma gelooft in de merken die het overneemt en wil dan ook dat bedrijven hun eigenheid behouden en hun waarden afstemmen op de waarden van de familie. Hierdoor hebben we bij Yuki onze cultuur behouden en was het gemakkelijker om een brug te bouwen tussen onze mensen en Visma.
Zelf heb ik mogelijk iets te laat beseft dat Visma voor iedereen een katalysator kan zijn. Terwijl ik mijn mensen aanvankelijk heb afgeschermd, biedt Visma verschillende lijntjes om met de andere units in de groep te sparren. Om iedereen meteen ten volle te laten profiteren, hebben we een tijd geleden ons onboardingsproces aangepakt en verbeterd. Zodat nieuwe bedrijven in de groep zo snel mogelijk begrijpen hoe ze kunnen profiteren van het ecosysteem.
Board met diverse profielen
Autonomie werkt uiteraard in twee richtingen. Zo blijf je als business unit verantwoordelijk voor je eigen groei. Al betekent dat niet dat je er helemaal alleen voor staat. Behalve opportuniteiten om met de andere business units over uitdagingen te communiceren, stel je bij Visma een eigen board samen met diverse profielen gebaseerd op de noden van je bedrijf.
De samenstelling van deze board kan wijzigen naargelang van de uitdagingen waar je mee bezig bent. Bij Yuki zijn we bijvoorbeeld volop aan het focussen op de verplichte switch naar e-invoicing die Belgische klanten moeten doorvoeren. Daarom was het nuttig om onze board te versterken met een Peppol-specialist. Peppol is het netwerk dat elektronische facturatie zal ondersteunen.
De leden van de board kunnen ook uit verschillende Visma-markten komen. Zo is onze Peppol-expert bijvoorbeeld afkomstig uit Finland. Elke board heeft daarnaast een voorzitter die wekelijks contact houdt met de leider van de business unit. Niet om controle te behouden, maar wel om de behoeften en groei van het bedrijf te bespreken. Uitdagingen worden binnen Visma altijd als ‘wij’-problemen gezien en vanuit de expertise van het bedrijf aangepakt.
Strategisch en sneller groeien
Om te groeien had Yuki als zelfstandig bedrijf wellicht sneller naar nieuwe markten gekeken. Maar dat vraagt om inspanningen en tijd die je moet investeren in het uitvoeren van een marktanalyse. Bij Visma kunnen we strategischer samenwerken met andere units die ervaring hebben in die markten. Zo is het ook mogelijk om de klanten van een ander bedrijf binnen de familie met je eigen technologie te ondersteunen. Daardoor kan je blijven uitgaan van je focus en sterktes.
Kortom, Visma is als organisatie een groeiversneller. Waar veel bedrijven strikt verantwoording moeten afleggen aan hun aandeelhouders, staan kennisdeling, transparantie en vrijheid bij Visma centraal. Natuurlijk moeten de boeken op het einde van de rit kloppen, maar het vertrouwen dat je krijgt, geeft iedere business unit wind in de zeilen om een eigen koers te blijven varen en sneller te groeien. Dat veel ondernemers na de overname gewoon aan boord blijven, is het beste bewijs dat deze succesformule werkt.