De ‘Week van het Werkgeluk’ (21 tot 27 september) is een internationaal initiatief dat in België getrokken wordt door Tryangle. Kers op de taart is het Online ‘Happiness at Work Inspiration Event’ op vrijdag 25 september. We polsten alvast hoe het zit met het werkgeluk van één van de keynote speakers, Ynzo van Zanten, Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely.
Het Nederlandse Tony’s Chocolonely, opgericht in 2005, strijdt voor 100% slaafvrije chocolade. In 2020 werd het bedrijf voor de derde keer door de Sustainable Brand Index uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Ynzo is er 4 jaar geleden gestart als Chief Evangelist. Tussendoor is hij ook HR directeur geweest, of zoals dat bij Tony’s heet ‘Head of People and Culture’. Het eerste wat hij destijds gedaan heeft is de term HR afschaffen.
“Het People team werkt overigens niet in het bedrijf maar aan het bedrijf”, verduidelijkt hij. Dat is alvast een eerste inzicht dat je cadeau krijgt.
Wat ze doen…
Een impact bedrijf dat toevallig chocolade maakt
Een impact bedrijf dat toevallig chocolade maakt. Zo omschrijft Van Zanten wat Tony’s Chocolonely doet. “Als je een probleem of onrechtvaardigheid ziet in de wereld, moet je dat aanpakken en quasi alle problemen kan je op een heel commerciële manier oplossen. Dat is wat we doen”, aldus Van Zanten. Met een klein team dat de afgelopen vijf jaar van 30 naar 170 medewerkers groeide, is Tony’s Chocolonely marktleider in Nederland en goed op weg om een wereldmerk te worden.
Maar het doel is niet om een groot bedrijf te worden, wel om een groot verschil te maken
Hoe ze dat doen…
De Strategie: bewustzijn creëren, het voorbeeld geven & inspireren tot actie
Ynzo Van Zanten:” We willen andere bedrijven inspireren om ons schaamteloos te kopiëren. We willen de ‘U’ in onze USP kwijtraken! Uniek zijn in wat we doen is helemaal niet de ambitie. We willen net dat andere bedrijven hetzelfde doen. Voldoen aan basale mensenrechten is het uitgangspunt van onze strategie, niet het eindpunt”.
Tony’s Chocolonely is een commercieel bedrijf met financieel succes als middel, niet als doelstelling
Ynzo van Zanten: “Geld is de afgelopen generaties te veel een doel geworden. Zoek het maar op in Van Dale: geld is een betaalmiddel, geen doel. Geen enkele ondernemer mag uit het oog verliezen dat financieel succes gepaard gaat met een verantwoordelijkheid naar de maatschappij toe. Iedereen in de waardeketen wordt gelukkig van chocolade, behalve helemaal aan het begin bij de boer en zijn gezin. Met Tony’s Chocolonely veranderen we de industrie van binnenuit door aan te tonen hoe het anders kan: met een business model dat schaalbaar is en dat elke chocoladefabrikant kan kopiëren en toepassen”.
Bewustzijn creëren rond de bittere realiteit in de zoete wereld van chocolade; het goede voorbeeld geven en inspireren om actie te nemen. Dat is de strategie. Naar bedrijven, naar de industrie en naar consumenten.
Op welke knoppen ze daarvoor drukken
De drie P’s van een happiness-cultuur: purpose – persoonlijke relaties – progressie
Ynzo Van Zanten: “Het start met de purpose van het bedrijf. En dat is voor mij niet hetzelfde als meaning. Meaning gaat over de persoonlijke drijfveren van medewerkers die in dat bedrijf werken. Het ultieme doel is natuurlijk dat die twee helemaal in lijn liggen met elkaar en als je daarin slaagt, dan heb je de sweet spot van HR.
De tweede pijler voor een cultuur van happiness? Persoonlijke relaties. Dat is een grote uitdaging nu mensen wereldwijd al een half jaar (!) en langer grotendeels van thuis uit samenwerken omdat het niet anders kan door Corona. Menselijke interactie is cruciaal opdat mensen zich gelukkig voelen en dat is minder evident als je niet bij elkaar zit.
Ynzo Van Zanten: “Net als de meeste andere bedrijven stimuleren we interactie door online catch-ups te doen met teams zodat collega’s met elkaar geconnecteerd blijven. Om ook de connectie tussen teams te waarborgen, spelen we met het idee om een Tony’s chat roulette op te zetten waarbij medewerkers gedurende 5’ praten met een random medewerker uit een ander team, net zoals we voor Corona Tony’s bureau bingo hadden waarbij je elk half jaar aan een ander bureau ging zitten om interactie met collega’s te stimuleren waar je anders niet mee samenwerkt”
Tot slot schuift Van Zanten progressie naar voor: je permanent kunnen ontwikkelen is de derde pijler die Tony’s Chocolonely inzet opdat mensen gelukkig zijn op het werk.
“Elke actie die Tony’s Chocolonely doet, hangt vast aan één van deze drie pijlers. In plaats van in te zetten op één groot event of project, kan je beter structureel elke dag kleine dingen doen die maken dat medewerkers gans het jaar door geluk op het werk ervaren”, vat Van Zanten samen.
En het team staat op nummer 1!
Bevlogen en betrokken medewerkers
Ynzo Van Zanten: “Als je 8 tot 12 uur per dag met zo’n serieus thema – de chocolade-industrie slaafvrij maken – bezig bent, maak je werk best zo leuk mogelijk. Happiness betekent overigens helemaal niet dat je de ganse dag vrolijk moet rondhuppelen.
Gelukkige medewerkers vertaalt zich in gelukkige klanten maar ook in hogere retentie en productiviteit Hoewel er volgens Van Zanten zeker een link is, durft hij niet spreken van een één-op-één relatie. “Wij sturen heel bewust op betrokkenheid en bevlogenheid”, stelt hij. Bij Tony’s Chocolonely hebben ze de tevredenheidsenquête vervangen door een werkpretenquête waar in de eerste plaats gepolst wordt naar hoe gelukkig je bent in het algemeen, eerder dan enkel op het werk. Want de twee zijn niet van elkaar los te koppelen. “In dat opzicht is work-life balans een vreemd uitgangspunt om over geluk te praten”, zo stelt Van Zanten. “Het loopt door elkaar. Het geheel moet in balans zijn”.
Griet Deca heeft het liever over work life blend waarbij elk ingrediënt dat je in de blender gooit lekker moet zijn. Op voorwaarde dat je de verschillende ingrediënten nog kan blijven onderscheiden, voegt Van Zanten toe. Het mag chunky zijn.
Net zoals de chocolade 🙂