Haal de Linde Merckpoel in je organisatie naar boven

Hoe zet je jezelf als werkgever in de markt? Wij vroegen het tijdens Work Smarter, het jaarlijkse B2B evenement van Teamleader, aan iemand die daar nog nooit over nagedacht had. Linde Merckpoel bouwde een merk met een trouwe community uit zonder ooit een merk te willen worden. Wat kan je daar als werkgever of community-manager van leren?

Hoe bouw je een merk én een community in het digitale tijdperk? Dat was de centrale vraag tijdens het panelgesprek dat de tiende editie van Work Smarter, het evenement van Teamleader op maat van kmo’s, opende. Een vraag waar ongeveer elke hr-professional mee bezig is. Want enkel als je een sterk employer brand opbouwt, bereik je sterke kandidaten, toch?

Toen wij die vraag in de coulissen aan Linde Merckpoel stelde, moest ze ons het antwoord schuldig blijven. “Dat weet ik eigenlijk niet.”

Toch hadden we een goede reden om haar op de schouder te tikken. Linde Merckpoel groeide op als een klassiek radio- en tv-gezicht en bouwde daarnaast ook een fijn persoonlijk merk mét actieve community op. Ze maakt podcasts, maatschappelijke geëngageerde video’s én durft al eens een video op te nemen in het kader van een employer branding campagne.

Na een beetje aandringen, wilde Linde met ons meedenken. Hoe haal je de Linde Merckpoel naar boven in je eigen organisatie om je employer brand een kwaliteitsinjectie te geven?

1 – Zie jezelf niet te veel als merk

Linde zat dan wel in een panel over personal branding. Maar eigenlijk is Merckpoel nooit met branding bezig geweest. “Mensen vertellen me dat ik een mooi merk heb uitgebouwd. Ik begreep nooit goed wat ze daarmee bedoelden. Al heb ik het wel leren omarmen. Ik denk dat men bedoelt dat het heel duidelijk is waar ik als mens voor sta.”

“Alles wat ik doe, vertrekt vanuit enthousiasme. De rest zien we wel”, zegt Linde. En dat is misschien meteen waar veel employer branding oefeningen fout lopen. Ze starten niet uit enthousiasme, maar omdat het moet.

Bij deze tip 1 samengevat: zie jezelf niet te veel als merk, weet waar je voor staat en begin met enthousiasme.

2 – Begin met klooien

Perfectionisten die deze tip lezen, zullen een beetje ongemakkelijk worden. Linde, was, ondanks haar reputatie als professioneel radiomaker, niet bang om te prutsen.

“De basis van mijn volgertjes (lees: online community) heb ik tijdens de coronapandemie gelegd. Ik maakte van thuis uit YouTubevideo’s over wat ons bezig hield. In het begin was dat echt klooien, maar dat was ook heel gezellig”, zegt Linde. “Als ik dat niet had durven doen, had ik nooit geleerd om video’s te maken zoals ik dat vandaag doe.”

Tip 2 samengevat: veel employer branding ideeën sneuvelen, omdat de uitwerking er nog niet perfect uitziet. Zet je daarover en doe verder: je leert uit geklooi.

3 – Zet anderen in het zoeklicht

Een van de grootste online valstrikken voor zowel personen als organisaties: iedereen denkt dat hij of zij over zichzelf moet vertellen.

Daar laat Linde zich nooit aan vangen. “Verhalen vertrekken vanuit mij, maar ze gaan altijd over iemand anders.” Het beste voorbeeld om dat te illustreren op deze pagina: de employer branding video waarin Linde samen met student verpleegkunde Katrijn 24 uur doorbrengt in het universitair ziekenhuis in Gent.

250605 142215 WSBE25 ByJelleDreesen

“De zorg heeft het lastig om voldoende verplegend personeel te vinden. En als je er even bij stilstaat, is dat niet zo gek. Zo’n ziekenhuis draait constant, je hebt nauwelijks rust, je werkt vaak tijdens lastige uren. Tot je eens gaat kijken wat daar allemaal gebeurt. Ik kreeg bijna zelf zin om daar te beginnen werken. Ik ben nog altijd trots op die video. Volgens de regels van de kunst is die met 18 minuten eigenlijk te lang, maar dat stond het succes niet in de weg.”

Linde Merckpoel

De samenvatting van tip 3 zou je ook tijdens een date kunnen gebruiken: praat niet te veel over jezelf, focus op de ander.

4 – Durf keuzes te maken

“Er is één groot nadeel aan enthousiasme”, zegt Linde, “je hebt de neiging om toe te zeggen op elk project dat leuk lijkt.” Dat is zowel voor de mentale rust als voor de planning ondoenbaar. Linde heeft voor zeichzelf uitgemaakt rond welke thema’s zij verhalen maakt. “Dat zijn thema’s die dicht bij mijn persoonlijkheid liggen. Denk aan sport, lekker eten en maatschappelijk relevante thema’s.” Die focus zorgt ervoor dat Linde makkelijker nee kan zeggen en de focus in haar werk (en op haar merk) behoudt.

Samengevat: bepaal als werkgever ook een handvol thema’s waar jij over wil praten en focus daarop.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team