Generatieve AI zal loopbaanontwikkeling op instapniveau in verschillende sectoren versnellen

Het ‘Gen AI at work: Shaping the future of organizations’ van het Capgemini Research Institute wijst op de positieve impact die Gen AI kan hebben op mensen aan de start van hun carrière. Het rapport concludeert dat Gen AI op lange termijn nieuwe functies kan creëren, organisatiestructuren kan transformeren, hybride teams van mens en AI kan stimuleren en managementfuncties meer gespecialiseerd kan maken. De toepassing ervan blijft echter in de kinderschoenen staan. Uit het rapport blijkt dat de meeste werknemers niet de training krijgen die ze nodig hebben om Gen AI-vaardigheden te ontwikkelen.

Hoewel er veel discussie is over de impact van Gen AI op carrières, toont dit nieuwe onderzoek dat de meerderheid van de managers gelooft dat functies op instapniveau de komende drie jaar autonomer kunnen worden en kunnen evolueren naar eerstelijns managementfuncties. Het aandeel managers in allerlei teams zou de komende drie jaar kunnen groeien van 44% naar 53%; slechts 18% van de managers gelooft dat Gen AI het aantal middenkaderfuncties zal verminderen.

Werknemers denken dat Gen AI-tools in de komende 12 maanden kunnen leiden tot een gemiddelde tijdsbesparing van 18% voor starters, wat betekent dat de productiviteit van junior werknemers aanzienlijk verbeterd. Volgens het rapport moet er echter ook rekening gehouden worden met de kosten van de Gen AI-tool. Bovendien verwacht 81% van de managers dat er nieuwe rollen op instapniveau zullen ontstaan, zoals curators van data, specialisten op het gebied van AI-ethiek en trainers van algoritmen.

“Generatieve AI-tools kunnen complexe managementtaken steeds beter ondersteunen, wat een uitdaging kan vormen voor de status quo van de organisatiestructuur en de manier van werken”, zegt Roshan Gya, CEO van Capgemini Invent en lid van het Group Executive Committee.

“Gen AI kan van een copiloot in een meedenker transformeren. Die is in staat om strategisch samen te werken, nieuwe perspectieven toe te voegen en aannames uit te dagen. Deze verschuiving heeft aanzienlijk potentieel, wanneer deze is afgestemd op specifieke zakelijke use cases. De realisatie van dat potentieel is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het belang van vaardigheden binnen een organisatie, de gereedheid van werknemers en het al dan niet nemen van proactieve stappen rond talentverwerving en -ontwikkeling.”

Roshan Gya, CEO van Capgemini Invent

Mogelijkheid om management opnieuw te definiëren, maar nog steeds een aanzienlijke kloof in daadwerkelijk gebruik

Uit het rapport blijkt dat Gen AI de toekomstige managementrol verandert in een meer strategische rol, gericht op besluitvorming en het stimuleren van innovatie. Veel managers geloven momenteel zelfs dat Gen AI-tools met hen kunnen meedenken. 65% van de bevraagde managers ziet Gen AI mogelijks complexe strategische taken uitvoeren.

Meer dan de helft gelooft dat managers een cruciale rol zullen spelen als katalysator van Gen AI-gedreven verandering. De technologie zou managers ook zeven uur per week kunnen besparen. Bijna 8 op de 10 managers gelooft dat Gen AI hun productiviteit in de komende 12 maanden positief zal beïnvloeden.

Gen AI kan de strategische reikwijdte van leidinggevende functies vergroten. Op dit moment besteden managers meer dan een derde van hun tijd aan administratieve taken. AI kan veel van dit werk automatiseren. Dat biedt mogelijkheden om zich te richten op strategische planning en probleemoplossende taken. In de komende drie jaar verwacht meer dan driekwart (78%) van de managers dat Gen AI hun probleemoplossende en besluitvormende taken zal uitbreiden. Meer dan de helft gelooft dat functies op managementniveau steeds meer gespecialiseerd zullen worden. 57% van de managers bij organisaties die al ver gevorderd zijn met hun Gen AI-implementatie zien hun rollen al meer strategisch worden.

Hoewel de toepassing van Gen AI in management veel mogelijkheden biedt, is er een aanzienlijke kloof tussen potentieel en daadwerkelijk gebruik. 97% van de managers zegt wel eens geëxperimenteerd te hebben met Gen AI-tools, maar slechts 15% gebruikt
Gen AI-tools minstens één keer per dag in hun werk.

Organisatiestructuren moeten veranderen om hechte samenwerking tussen mens en AI mogelijk te maken

In bijna de helft (46%) van de teams wordt AI enkel gebruikt als hulpmiddel om bestaande vaardigheden en workflows te verbeteren. Een op de drie teams gebruikt AI momenteel als ’teamlid’, bijvoorbeeld door menselijke prestaties te verbeteren of door AI te gebruiken om vooraf gedefinieerde taken uit te voeren zonder menselijke tussenkomst.

Volgens het onderzoek wordt AI momenteel slechts in 1% van de teams gebruikt als supervisor. Dat wil zeggen dat AI werk voor mensen leidt, toewijst of prioriteert. Toch verwacht 13% van de teams in de komende 12 maanden AI in deze rol te gaan gebruiken. De meerderheid van de managers en werknemers erkennen dat menselijk oordeel in een door AI geleide omgeving steeds belangrijker wordt. Opleiding en begeleiding door managers nodig om de toekomst van Gen AI op het werk veilig te stellen.

Ondanks het potentieel van Gen AI om de productiviteit in verschillende functies te verhogen, blijft de toepassing ervan in de kinderschoenen staan. Hoewel bijna tweederde (64%) van de werknemers al Gen AI-tools gebruikt voor hun werk, gebruikt slechts 20%
van de werknemers dagelijks Gen AI-tools.

Werknemers hebben ook een gebrek aan vaardigheden: slechts 16% vindt dat ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om Gen AI-vaardigheden te ontwikkelen. Slechts 13% van de werknemers zegt dat ze de juiste vaardigheden hebben om in dialoog te kunnen gaan met AI; slechts een derde zegt dat ze systeemrisico’s van Gen AI kunnen beheren; en minder dan de helft zegt snel prompts te kunnen schrijven. Het rapport suggereert dat teamleden de juiste AI-vaardigheden moeten hebben.

Daarnaast zijn ook regels en verantwoordelijkheden nodig om een coherente samenwerking tussen mensen en Gen AI te creëren. Zo moeten teamleden verantwoording afleggen als Gen AI-systemen fouten maken. Workflows en processen moeten aangepast worden aan het nieuwe tijdperk van AI.

===

Methodologie

Het Capgemini Research Institute heeft in mei 2024 een wereldwijd kwantitatief onderzoek onder managers uitgevoerd in 15 verschillende landen en 11 belangrijke sectoren, waarbij 1500 respondenten van 500 organisaties met een jaaromzet van meer
dan $ 1 miljard zijn ondervraagd. Elke unieke organisatie wordt vertegenwoordigd door drie managers, één op leiderschapsniveau, middenmanagementniveau en eerstelijnsmanagementniveau (de drie respondenten kunnen uit verschillende functies of locaties afkomstig zijn). Het rapport is ook gebaseerd op een enquête onder beginnende werknemers om hun mening te peilen over de invoering van Gen AI door hun managers.

Het onderzoek richtte zich op 1.000 beginnende werknemers van dezelfde 500 organisaties als in het onderzoek onder managers. In totaal wordt elke organisatie, ongeacht locatie of functie, dus vertegenwoordigd door vijf respondenten – drie op uitvoerend niveau (managers) en twee op instapniveau.

Naast deze enquêtes onder managers en beginnende werknemers is het rapport ook gebaseerd op 15 diepte-interviews met onafhankelijke experts uit verschillende bedrijfstakken over de hele wereld om de bevindingen te valideren en te onderbouwen. De bevindingen van het onderzoek weerspiegelen de mening van de respondenten en zijn bedoeld als richtinggevend advies.

DOWNLOAD het rapport

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER