fbpx

Gas geven, op de rem duwen en constant schakelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het is makkelijk praten over leiderschap en future proof HR als alles goed gaat. Maar in crisisperiodes staan de echte leiders op. Ook in HR. De afgelopen dagen heeft HR misschien wel meer dan ooit haar meerwaarde kunnen aantonen. Het is een hele uitdaging om alle medewerkers geëngageerd en (fysiek en mentaal) gezond te houden in tijden van corona en tegelijkertijd continuïteit te waarborgen of de nodige maatregelen te nemen indien de kernactiviteit van het bedrijf ernstig geïmpacteerd is.

Zigzaggen met andere woorden.

Wat we naast actuele en betrouwbare informatie over covid19 ook nodig hebben, is inspiratie en best & next practices in HR, want morgen (of overmorgen) zal het weer business as usual zijn. Als de storm is gaan liggen, moeten we verder. Ook in HR.

We belden deze week met Ilse Janssens, HR ambassador 2019 en HR coördinator bij zorggroep Emmaus.
Hoe heeft zij de afgelopen dagen beleefd? Wat zijn de grootste uitdagingen voor Emmaus, voor de medewerkers en voor HR? En welke tips heeft zij voor andere HR managers?

Ondanks de enorme werkdruk, zeker in de zorgsector die het al zo zwaar had, focust deze ‘verbindingsofficier’ liever op de opportuniteiten.
Ilse Janssens: Deze crisis brengt ook het beste in mensen en organisaties naar boven, warmer dan de warmste week. Ik hoop vooral dat de waardering voor de zorgsector blijvend is en een positieve impact heeft op instroom. Het applaus in de zorg mag blijven duren, maar een wit laken zal de uitdagingen waar de zorgsector al jaren mee worstelt niet kunnen oplossen.

Ik ben ook niet blind voor de gevolgen van deze corona crisis op mensen, op onze maatschappij, op onze organisaties. Het is nu al duidelijk dat 2020 opgedeeld wordt in een periode voor en een periode na Corona.

Emmaüs is een netwerk van 24 voorzieningen in gezondheids- en welzijnszorg en de afgelopen dagen was het alle hens aan dek om de veiligheid van de meer dan 6700 medewerkers te waarborgen en kwalitatieve zorg aan te blijven bieden tijdens deze Corona Crisis. In eerste instantie ging de focus heel sterk naar de ziekenhuizen en de woonzorgcentra omdat het daar op leven en dood is. Maar ook in jeugd- en gehandicaptenzorg is de impact van Corona heel groot. Kwetsbare jongeren die hun vrienden of lief niet meer mogen ontmoeten, familie die niet meer langs kan komen bij hun kind met een beperking. We mogen ook deze groep niet vergeten.

Wat betekent de Corona-crisis volgens jou voor HR in het algemeen?

Eerst en vooral is dit een reuzensprong in digitalisering.

Er is geen alternatief en plots kan thuiswerken toch of kan die vergadering toch via skype. Bij Emmaus – en ongetwijfeld is dit van toepassing in gans de zorgsector – blijven mensen gaan op adrenaline. Dit is waarom ze destijds in deze sector aan de slag zijn gegaan.

Ze hebben al een paar sprints achter de rug en nu moeten ze nog aan de marathon beginnen.

De rek op hun veerkracht is niet eindeloos. HR zal heel hard moeten inzetten op de mentale gezondheid van haar medewerkers. Mensen hebben angst, slapen slecht, maken zich zorgen, dragen niet zo goed zorg voor zichzelf, bewegen amper.

Agile is ook geen buzzword meer. Het is de realiteit van de dag geworden.

Elke dag veranderen de richtlijnen vanuit de overheid en het personeel weet zich daaraan heel goed aan te passen. Er is ook heel wat creativiteit: toen het cafetaria gesloten werd, kwamen de medewerkers met een ‘brasserie op wielen’ op de proppen om toch warme zorg te kunnen blijven bieden aan de bewoners. Ruimtes worden anders ingevuld en mensen nemen spontaan andere rollen op, elk vanuit zijn of haar eigen expertise en waar er nood is aan ondersteuning. Dat is collegialiteit, agility én talentontwikkeling op zijn best.

Iedere dag is heel verrassend. Het is gas geven, op de rem duwen en constant schakelen.

We kunnen op dit moment ook veel minder bezig met de core business van HR, selectie en opleiding staan on hold, maar we gaan daar de draad moeten oppikken. Het stof moet eerst wat gaan liggen om de prioriteiten te herbekijken.

Hoe zou je jouw rol vandaag omschrijven?

Ik zie mijn rol vooral als verbindingsofficier en schakel constant tussen netwerken binnen de organisatie maar zeker ook buiten de organisatie.

Enerzijds ben ik op een heel high level niveau bezig in nauw overleg met onze CEO Inge Vervotte en andere directies binnen en buiten Emmaüs. Anderzijds sta ik met beide voeten in de praktijk want twee keer per week ga ik helpen in ons woonzorgcentrum. Ik kom niet in contact met de bewoners, maar de temperatuur checken bij de medewerkers, letterlijk en figuurlijk kan ik wel.

Alle tijd die ik afgelopen jaren heb doorgebracht op netwerkevents levert nu ongelooflijk veel op.

Het uitbouwen van een breed netwerk, ook buiten de zorgsector, werpt nu dubbel en dik zijn vruchten af op organisatieniveau. Ik breng heel wat tijd door op Social Media om daar mensen te connecteren en het zijn vooral mijn netwerken buiten de zorgsector die nu het meest waardevol blijken.

Wat na corona?

De corona crisis brengt ook heel wat uitdagingen voor onze maatschappij. Enerzijds zie je een heel warme samenleving met tal van warme initiatieven. Maar anderzijds, waar er al barsten waren, zal de breuk mogelijks onherstelbaar zijn. Hoe gaan we daar als maatschappij en als werkgever mee om? Familiaal geweld, armoede, mentale problemen,…

Het sociaal weefsel krijgt nu een ferme boost, het zou jammer zijn als dat na de corona crisis terug in elkaar zakt.

Dit lijkt mij ook een enorme opportuniteit om in te zetten op levenslang leren. Mensen die economisch of technisch werkloos zijn, kunnen die tijd benutten om hun loopbaanperspectieven te verkennen, zich te verdiepen of te heroriënteren. Wie weet leidt een eerste engagement als vrijwilliger in een andere sector tot een latere loopbaanshift?

We zullen ook de volgende maanden sterk moeten zijn om ook in het post-corona tijdperk als werknemer, als werkgever, als buurman, als ondernemer, als HR professional of vanuit eender welke rol ons steentje bij te dragen.

Welke 3 tips geef jij graag mee aan collega HR managers?

  1. Wat nu blijkt, is dat investeren in netwerken echt loont: de snelheid waarmee ik vandaag vraag en aanbod gericht kan connecteren is ongezien. Ik zou elke HR manager en bij uitbreiding iedere HR professional aanraden om te investeren in een breed en heel divers netwerk. We zullen dan misschien geen Corona crisis meer meemaken, maar er komen nog uitdagingen en dan kan je jouw netwerk als een hefboom inzetten.
  2. Ik heb ook geleerd dat je niet op alles moet springen en erop kan vertrouwen dat er al veel expertise is, dat mensen een mooi ethisch kompas hebben. Het is een grote valkuil om mensen te over-informeren waardoor ze door het bos de bomen niet meer zien. Je kan meer waarde bieden door te filteren en het voor mensen makkelijker te maken: welke informatie biedt toegevoegde waarde en wanneer kan je beter doorverwijzen naar bestaande kanalen.
  3. Het loont ook als je de afgelopen jaren hebt geïnvesteerd in cultuur en structuur. Wij hebben een goede ‘fond’: duidelijke procedures, onderling vertrouwen, sterke leidinggevenden, een gemeenschappelijk DNA. Bedrijven die daarin geïnvesteerd hebben in het verleden, hebben in crisisperiodes minstens één streepje voor. In bedrijven waar die fond er niet is, zou ik vandaag niet graag werken.

Stay Safe & wash your hands…

And don’t forget: it’s a great time to be in HR!

Gerelateerde artikels.

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief