Functietitel-inflatie?

In de strijd om talent worden werkelijks alle trucs uit de kast getrokken. Alles om dat schaarse talent aan onze organisatie te kunnen binden. De meest recente ontwikkeling? Inflatie van de functietitels. U zegt? Marie-Astrid Carlier, Associate Director bij Walters People, legt uit.

Wat is functietitel-inflatie precies?

“Inflatie van functietitels is een tendens die bedrijven al enkele jaren hanteren om hun werknemers hoogstaande, imposante titels aan te bieden… zonder enige echte impact op de taken, de carrièreontwikkeling of zelfs het salaris,” legt Marie-Astrid uit.

Volgens een analyse van meer dan 2 miljoen advertenties in de tech-sector door Datapeople, hebben recruiters sinds 2019 hun gebruik van de titel “Lead” verdrievoudigd voor jobs die bedoeld zijn voor jonge professionals. Tegelijkertijd is het gebruik van het woord “Junior” in advertenties gehalveerd.

Waarom passen organisaties functietitel-inflatie toe?

Door functietitels op te blazen proberen organisaties hun imago geloofwaardiger te maken voor hun klanten en partners. Vorig jaar merkte de Financial Times bijvoorbeeld op dat een van ‘s werelds grootste auditkantoren duizenden van zijn werknemers tot partner had gepromoveerd (zonder hen aandelen of een hogere winstdeling te geven).

Marie-Astrid: “Ook zouden de nieuwe functietitels bedrijven in staat stellen om een beperkte doorgroeimogelijkheden of een ontoereikend salaris te compenseren. De naam van de functie als bijkomend middel om loyaliteit op te bouwen in een extreem krappe arbeidsmarkt dus? Door een mooi visitekaartje te beloven, denken organisaties aantrekkelijker te worden voor kandidaten. Ze scheppen hierbij de verwachting van uitdagende verantwoordelijkheden en stimulerende projecten.”

Welke problemen ontstaan er door de inflatie van functietitels?

Hoewel het ten onrechte opwaarderen van functietitels op het eerste gezicht onschuldig lijkt, kan het wel degelijk een negatieve invloed hebben op de carrièreontwikkeling van professionals en op organisaties.

Datapeople merkt op dat als de term ‘Senior’ verkeerd wordt gebruikt, het aantal geschikte sollicitaties met 39% kan dalen:

  • De minst ervaren kandidaten zouden zichzelf als onvoldoende gekwalificeerd voor de job beschouwen, zelfs als ze over de juiste vaardigheden zouden beschikken;
  • Kandidaten met uitgebreide ervaring zouden worden ontmoedigd door een functie onder hun niveau.

“Dit probleem wordt weerspiegeld bij professionals: kandidaten met een functietitel die veel hoger is dan hun werkelijke vaardigheden zullen niet in staat zijn om hun carrièrepad voldoende te onderbouwen tijdens een sollicitatiegesprek, en kunnen daardoor moeite hebben om de gewenste job te krijgen”, waarschuwt Marie-Astrid. Er zijn twee kanten aan het verhaal:

  • Aan de éne kant zien we de professional, die het prestige van zijn of haar titel niet wil verliezen;
  • Aan de andere kant is er de organisatie die moeite zal hebben om het verband te zien tussen de titel en de echte vaardigheden van de kandidaat.

Wat ligt er aan de basis van functietitel-inflatie?

De wildgroei aan functietitels vindt plaats op een moment dat bedrijven grote inspanningen moeten leveren om zich aan te passen aan de verwachtingen van professionals uit de meest recente generaties, zonder dat ze daar per se de middelen voor hebben in de vorm van salaris.

De jongere generaties hebben ambities, die managers soms moeilijk kunnen begrijpen. Ze hechten belang aan andere thema’s en hebben andere werkgewoonten dan hun voorgangers. Alles lijkt bovendien sneller te moeten gaan: uit een onderzoek van JobSage in 2022 bleek dat 58% van de werknemers van deze generatie verwacht elke 18 maanden promotie te maken, tegenover 20% van de babyboomers.

“De inflatie van functietitels lijkt een poging van de bedrijfswereld om zich aan te passen aan verwachtingen die ze soms nog moeilijk kan vatten,” besluit Marie-Astrid.

marie astrid Nov22 1200x628 1
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER