Wil je ervaren IT-talent aantrekken, dan moet je in die overbeviste vijver op hun leefwereld inspelen en interactie zoeken. eqip zette voor technologiespeler Sopra Steria gamification in. Eén creatieve campagne, met zowel een digitaal luik als een offline vervolg, leverde meer dan 1.500 leads op.
Uitdaging: zichtbaar worden voor IT-talent
Dries Reynders (co-founder eqip) “Sopra Steria is een Europese topspeler met +50.000 medewerkers. Door een paar recente overnames zoals Tobania en Ordina is het bedrijf ook in de Benelux een grote IT-werkgever, maar het is nog niet zo’n bekende naam bij technologisch talent. De vraag was helder: hoe brengen we daar op korte termijn verandering in? Hoe worden we top of mind bij IT-profielen? Vooral zichtbaarheid en awareness dus.”
“Er was nog een extra uitdaging. Sopra Steria was vooral dringend op zoek naar ervaren developers, met al een bepaalde ervaring en kwalificaties. Maar dat zijn natuurlijk gegeerde profielen, waar elk IT-bedrijf op aast.”

Aanpak: een online game en een rubberen badeend
“We wilden iets maken dat niet zomaar een leuke gimmick is, maar dat de essentie van het vak raakt. Zo ontstond Mysteria, een digitale experience waarin kandidaten complexe IT-uitdagingen moeten oplossen om een mystery box te openen. Een echt skill-based game, ontwikkeld samen met de IT’ers van Sopra Steria. Alleen de besten halen het einde, en dat was precies de bedoeling.”
“De campagne liep drie maanden en wie de online challenge succesvol afrondde, kreeg thuis een mysterieuze box toegestuurd. Daarin zat een badeend, een knipoog naar rubber duck debugging, een bekende techniek in de IT-wereld. Een typisch geek gadget om op je bureau te zetten. De box gaf ook info mee over Sopra Steria zelf.”
“We hebben het omgekeerde gedaan van wat de meeste campagnes doen. Iedereen probeert de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk te maken. Wij hebben hem bewust verhoogd. Wie doorzet, bewijst meteen zijn motivatie en kennis. Gamification werkt pas echt als het tweerichtingsverkeer wordt: je daagt mensen uit, maar je geeft ook waarde terug in de vorm van plezier, trots of erkenning. Het moét uitdagend genoeg zijn, anders haken de toppers al meteen af.”
Impact: van nieuwsgierigheid naar connectie
“De resultaten overtroffen alle verwachtingen. In drie maanden tijd genereerden we 18 miljoen impressies over alle kanalen heen, 60.000 bezoekers en 1.374 deelnemers die de uitdaging tot het einde brachten. Van die groep gaf meer dan de helft – 765 mensen – expliciet aan dat Sopra Steria hen mag contacteren voor een job. Vooral op dat laatste cijfer zijn we trots, want in klassieke campagnes ligt de conversieratio meestal maar tussen één en drie procent.”
“De kracht van deze aanpak zit in het psychologische effect. Je creëert een gevoel van exclusiviteit: dit is niet voor iedereen, dit is voor de besten. Dat triggert precies de juiste profielen. Tegelijk bouw je aan merkwaarde, want zelfs wie de uitdaging niet afrondt, onthoudt het merk dat durft opvallen.”





