Employer branding: van one night stand naar een échte relatie

Employer Branding is cruciaal. Zeker op een krappe arbeidsmarkt. Op de World Employer Branding Day, het grootste Employer Branding event ter wereld, konden we in oktober bakken inspiratie tanken. Een indrukwekkende line-up van sprekers waaronder Siemens, ASML, TikTok, Lego, Amazon, EY, Lidl International brachten er hun verhaal.

#ZigZagHR mag zich vanaf 2023 trotse country partner noemen voor België. We trokken samen met Insilencio en een Belgische delegatie van employer-branding experts naar Amsterdam en de beste inzichten deelden we eerder deze maand al tijdens een uitverkochte debrief. Heb jij dat gemist? We’ve got your back! Dit zijn de drie belangrijkste take aways:

Employer branding: van one night stand naar een échte relatie

Sven Hubin, #ZigZagHR: “Employer branding, dat is bij uitstek een metier die je op lange termijn moet zien. Maar de realiteit en de krapte op de arbeidsmarkt dwingen organisaties om te focussen op korte termijn: vacatures moeten snel-snel ingevuld ingevuld worden. Dat is begrijpelijk, maar dat ontslaat je niet van de ambitie om op lange termijn te denken: strategisch goed onderbouwd én met smart doelstellingen die je continu monitort.”

Hoe slaag je erin om employer branding, zelfs op een krappe arbeidsmarkt, strategisch te benaderen?

Van employer branding naar employee branding

Jonas Heuts, Insilencio: “Niemand gelooft een verhaal dat niet authentiek is. Maar hoe bewijs je dat jouw brand story dat wél is? Simpel: door het te laten vertellen door je medewerkers. Hun verhalen bewijzen wat je claimen in je brand propositie. In dat opzicht spreken we misschien zelfs beter van employee branding. Je eigen medewerkers maken je employer brand. Hoe meer je erin slaagt om je medewerkers als enthousiast uithangbord naar buiten te brengen, hoe duurzamer en sterker je employer brand op de arbeidsmarkt zal leven.”

En dat kan alleen maar als je jouw medewerkers écht goed leert kennen….

Van 100% perfect naar 100% puur

Ellen Van Hoof, Insilencio: “People trust people. We vertrouwen mensen meer dan merken. Maar dat doen we alleen als het échte mensen zijn. Want dan vinden we hen sympathiek. Eerlijk. Zoals hij, zij of hen ook echt is. Geef kandidaten een échte blik achter de schermen. Niet alles moet perfect zijn! Een stevige basis voor je employer branding strategie is uiteraard cruciaal. Maar je hoeft niet te wachten tot je hele strategie er 100% ligt. Niet twijfelen, gewoon doen! En ja, dat is best spannend

Want kandidaten en medewerkers verwachten geen perfecte werkgever, ze verwachten een eerlijke werkgever…

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER