Employer Branding is cruciaal. Zeker op een krappe arbeidsmarkt. Op de World Employer Branding Day, het grootste Employer Branding event ter wereld, konden we in oktober bakken inspiratie tanken. Een indrukwekkende line-up van sprekers waaronder Siemens, ASML, TikTok, Lego, Amazon, EY, Lidl International brachten er hun verhaal. #ZigZagHR en Insilencio trokken samen met een Belgische delegatie van employer-branding experts naar Amsterdam. De drie belangrijkste take aways deelden we hier.
Ellen Van Hoof, Insilencio, zoomt in op één van de drie key take aways: Van 100% perfect naar 100% puur
Employer Branding kan aanvoelen als een berg, die je eerst helemaal moet beklommen hebben vooraleer je kan starten. Die strategie moet tot in de puntjes uitgekiend zijn, die boodschappen in de video’s moeten he-le-maal juist zitten en we willen alles eerst gevalideerd hebben. Met als gevolg dat het (te) lang duurt voordat je effectief verhalen naar buiten brengt en dat die verhalen het risico lopen niet geloofwaardig te zijn want ze schetsen te vaak een picture perfect.
En dat is zonde! Bovendien verwachten medewerkers en kandidaten die perfectie eigenlijk helemaal niet. Integendeel.
We leven in een complexe realiteit die heel veel onzekerheid met zich meedraagt en onbegrijpbaar is. En het is net in die wereld dat we troost vinden in het oprechte, het ongefilterde en het onvolmaakte. Het streven naar perfectie (100% perfect) maakt plaats voor een honger naar authenticiteit (100% puur). En die context is ook bepalend voor Employer Branding.
Mensen vertrouwen mensen, geen onpersoonlijke bedrijven
We zijn eerder geneigd om een bedrijf te waarderen als we ons kunnen identificeren met de mensen die er werken, als ze authentiek zijn en ‘hun muur laten zakken’, als ze een oprechte blik achter de schermen gunnen. Perfectie daarentegen, wordt heel kritisch bekeken, omdat we niet geloven in een onberispelijke façade.
Die honger naar authenticiteit heeft wellicht ook bijgedragen tot het succes van sociale mediakanalen en in het bijzonder van nieuwere platformen zoals TikTok en BeReal. Het advies van TikTok op World Employer Branding day was duidelijk: blijf echt en vooral ongefilterd. Authenticiteit is de sleutel, zelfs als dat betekent dat je de ruwe randjes laat zien.
Hebben we dan helemaal geen strategie meer nodig?
Uiteraard wel, maar echt zijn en echte dingen tonen is óók een strategie. Mondelez, een van de keynotes op World Employer Branding Day, heeft dat goed begrepen. Zij zijn op zoek gegaan naar ‘Wat is ons verhaal? Hoe bewijzen we dit? En waar laten we dit zien?’ Dat soort vragen dwingt je als organisatie om diep in het verhaal van je bedrijf te graven en ervoor te zorgen dat het ook effectief overeenkomt met de werkelijkheid van de ervaringen van je werknemers.
Positioneren we ons dan niet te negatief?
Niemand wil toch werken voor een werkgever waar het niet goed loopt? En toch werkt het beter als je medewerkers het vertrouwen krijgen om hun verhaal ongefilterd naar buiten te brengen. Op voorwaarde dat het duidelijk blijft over welke organisatie het gaat. Herkenbaarheid in communicatie blijft cruciaal.
Van VUCA naar BANI naar REAL
Kan jij nog volgen? In de jaren ’90 hadden we de mond vol van VUCA: de wereld is volatiel (volatile), onzeker (uncertain), complex en ambigu. Sinds 2020 spreken we over een BANI wereld: Brittle, Anxious, Non Linear, Incomprehensible. Broos, gespannen, niet-lineair en onbegrijpelijk in het Nederlands. Mensen zijn op zoek naar zekerheid, flexibiliteit en betekenis in hun werk. En daar kan je als werkgever een belangrijke rol in spelen. Op voorwaarde dat je stopt met focussen op perfectie, authenticiteit omarmt en voldoende mildheid aan de dag legt. En misschien houden we het beter gewoon bij een REAL world…
Deze gastblog werd geschreven door Ellen Van Hoof, Managing Partner insilencio