Employee Engagement: wat kunnen we leren van De Efteling & Tesla

“Don’t think outside the box, think outside your industry!” Voor elk probleem waarmee HR vandaag geconfronteerd wordt, heeft een andere sector al een oplossing. Over het muurtje kijken, zo noemen we dat bij #ZigZagHR. Cyriel Kortleven en Marc Heleven noemen dat ‘crossindustry innovation’.

Hoe je nieuwe inzichten uit andere vakgebieden, industrieën en culturen vertaalt in concrete oplossingen voor jouw HR uitdagingen, ontdek je iedere maand in de rubriek Crossing HR Borders.

Engagement door een duidelijke why

De Efteling verkoopt geen toegangskaartjes, maar herinneringen, belevenissen en betekenisvolle momenten. De why van de Efteling is al sinds de start van de organisatie dezelfde: laat de gast even het dagelijkse leven vergeten. Elke medewerker kan het verschil maken, aangezien het doel zeer duidelijk is. Zelfs de directeur verkoopt af en toe frietjes om kort bij de klant te staan. Medewerkers voelen dus dagelijks dat hun bijdrage ertoe doet.

Hoe kun je jouw medewerkers de dromen van je klanten laten waarmaken?

Engagement van bij de start

Met Chrysostomos of Honderd Dagen vieren laatstejaars in het middelbaar dat ze nog maar 100 dagen naar school moeten. Wat als we een variant ervan invoeren bij nieuwe medewerkers: wat is hen opgevallen tijdens de eerste 100 dagen op hun nieuwe werk? Wat vinden ze positief? Wat willen ze veranderen? Tijdens de eerste 100 dagen ben je immers nog niet gevormd door de regels en cultuur. Ga als HR en leidinggevende in gesprek om deze frisse blik te capteren.

Krijgen jouw medewerkers de kans om na 100 dagen hun ervaringen te delen?

Engagement door transparantie

Steeds meer organisaties breken met control & command waarbij enkel de leiders toegang hebben tot alle informatie. Transparantie vergroot de betrokkenheid. Je kan klein starten door toegang te geven tot meer info, wellicht samen met een training om de info te duiden. Open boek management kan ertoe leiden dat medewerkers beter snappen hoe de financiële cijfers werken én actie nemen om die te beïnvloeden. Enkele organisaties (zoals Morning Star) laten medewerkers zelfs hun salaris bepalen.

Op welke vlakken kan jouw organisatie transparanter zijn voor de medewerkers?

Engagement vanuit vertrouwen

Tesla-medewerkers ontvangen bij de start een Anti-Handboek Handboek. Er wordt niet gefocust op regeltjes, alles vertrekt vanuit vertrouwen. De belangrijkste boodschap is dat Tesla-medewerkers anders zijn. In het handboek staan zaken zoals de mogelijkheid om met iedereen te communiceren (voel je vrij om Elon Musk een berichtje te sturen – indien relevant), plezier te hebben en de verantwoordelijkheid om van Tesla een succes te maken.

Hoe zou je organisatiehandboek eruit zien als je de regels schrapt?

Marc Heleven

Meer info: www.7ideas.net

unnamed 10 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER