De meeste mensen deugen – zo luidt de titel van het boek waarin de Nederlandse historicus-journalist Rutger Bregman afrekent met het misverstand dat de mens van slechte wil is en dus ook absoluut niet betrouwbaar zou zijn. Ook de ondertitel klinkt intrigerend: Een nieuwe geschiedenis van de mens. Bregman baseert zich op inzichten uit de psychologie, economie, biologie, geschiedenis en archeologie. Onze systemen zijn te zeer gericht op bestraffing en op wantrouwen. Ze moeten dringend en drastisch hervormd worden, zo betoogt en argumenteert hij. Empathie en vertrouwen moeten centraal staan.
Ook de meeste medewerkers deugen, parafraseert Ludo Verstraete, HR Director bij uitvaartspecialist DELA. Misschien kunnen we als HR professional dus wel lessen trekken uit Bregmans bestseller. Zijn jouw HR processen ook gericht op het controleren van wie de kantjes ervan afloopt óf ga je uit van vertrouwen, zoals het volgens Ludo Verstraete hoort te zijn? Hij is overigens zelf een boek aan het schrijven. In de laatste rechte lijn van zijn carrière blikt hij samen met #ZigZagHR alvast terug, maar vooral vooruit: hoe ziet het heden én de toekomst van employee engagement eruit?
In #ZigZagHR deelt hij deze maand 6 engagementslessen onder andere deze: HR kijkt te veel naar processen en te weinig naar mensen
Dat employee engagement wereldwijd zo laag scoort, verbaast Ludo Verstraete niet: “Te veel bedrijven gaan op een onvolwassen manier om met hun medewerkers.”
Voor deze kijk op HR laat hij zich inspireren door Lucy Adams, CEO van Disrupted HR en voormalig HR Director bij de befaamde Britse omroep BBC. Wat hij van haar visie geleerd heeft? “HR kijkt te veel naar processen en te weinig naar mensen. We doen er beter aan om medewerkers te behandelen als volwassenen die in staat zijn om zelf beslissingen te nemen, net zoals ze dat ook dagelijks buiten het werk doen.” Lucy Adams en Ludo Verstraete trekken graag de parallel naar het ouderschap: ook daar werkt betutteling niet…
“Hoewel amper 1 tot 2% van de werknemers er de kantjes vanaf loopt, voeren zovele organisaties rigide regels in voor iedereen. Op die manier krijg je natuurlijk geen geëngageerde medewerkers die het initiatief nemen en anticiperen op de behoeften van klanten. Hiermee oogst je alleen maar passiviteit en compliance”, weet Ludo Verstraete, waardoor hij andermaal concludeert: “De meeste medewerkers deugen. Beschouw en behandel hen dus als volwassenen die zelf weten wat goed is voor het bedrijf. En houd er ook rekening mee dat iedereen verschillende verwachtingen heeft en dus bijvoorbeeld ook anders reageert op de huidige terugkeer naar kantoor.”
Bij DELA is er trouwens geen policy die bepaalt hoeveel dagen je naar kantoor moet komen. In de plaats daarvan is er een filosofie met twee principes: de operationele continuïteit moet gewaarborgd worden en de sterke familiecultuur moet behouden blijven. Ludo Verstraete licht toe: “Dat impliceert dat je regelmatig samenkomt, maar ieder team bepaalt zelf waar, wanneer en hoe vaak. En dat werkt. Vanuit HR geven we alvast het goede voorbeeld.”
Benieuwd naar de 5 andere engagementslessen? Die lees je deze maand in #ZigZagHR – abonneer je hier