Een remote team aansturen – Hoe-Doe-Je-Dat?

“Managing an employee virtually requires the same skills as managing an in-person employee, but with a few added twists. One of these twists includes asking the right questions at the right time. Because a good ‘question set’ helps managers zoom in on issues that are often unspoken”.

We haalden deze uitspraak uit dit artikel en eigenlijk  is dat ook de conclusie van Tim Vanherck en Kristel van Loon die elk vanuit België een remote team aansturen.

Tim Vanherck is Vice President Human Resources J&J Deliver and J&J Quality & Compliance bij Johnson & Johnson. Naar het hoofdkantoor van J&J België in Beerse gaat hij zelden of nooit, want zijn team zit verspreid over gans de wereld. Hij stuurt voornamelijk van thuis uit een team aan van 15 remote workers die elkaar fysiek amper maar virtueel geregeld zien.

Ook Kristel Van Loon vind je amper op het hoofdkantoor van Mondelez in Mechelen. Kristel maakt deel uit van het 30-koppig Mondelez global learning & leadership team en stuurt zelf een remote team aan dat verspreid zit in Australië, de UK, Zweden en Equador.

We stelden aan Tim en Kristel deze vragen:

  • Hoe organiseer je een remote team?
  • Wat is dé sleutel om jouw remote team optimaal te laten functioneren en betrokken te houden
  • Waar liggen de grootste valkuilen? Technologie? Cultuur? Communicatie? Motivatie?
  • Hoe creëer je een teamgevoel als mensen fysiek verspreid zitten?
  • Welke 3 key take aways zou jij meegeven aan peers die voor het eerst een remote team moeten aansturen?
  • Is het noodzakelijk om elkaar ook fysiek te zien op regelmatige tijdstippen?

Het dubbelinterview met Tim Vanherck en Kristel Van Loon lees je in de november-editie van #ZigZagHR, het nagelnieuwe vaktijdschrift dat we in oktober gelanceerd hebben dat sedertdien zijn weg vindt naar Belgische bedrijven en HR professionals.

Dit artikel lijst 11 vragen op, die je op regelmatige tijdstippen kan inzetten en die voor een betere dynamiek zorgen met je remote team.

Veel leesplezier!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER