De data driven aanpak en de wetenschappelijke onderbouw van het well-being beleid bij Dstny doen vele HR-professionals ongetwijfeld watertanden. Doe daar nog een grote schep betrokkenheid en ondernemerschap bovenop, en je weet waarom de jury van de #ZigZagHR ZoHRo Awards onder de indruk was van hun case. Op het podium van UnMask Your Talent in Mechelen namen ceo Daan De Wever en HR-manager Stijn Loncke met trots de Employee Wellbeing Award in ontvangst.
Een ander element dat er voor de jury uitsprong? De bevlogenheid van ceo Daan De Wever waarmee hij het verhaal van Dstny presenteerde. Samen met zijn broer Samuel – echte brothers in innovation – richtte hij het bedrijf zestien jaar geleden op. Met meer dan 1.000 medewerkers, een jaaromzet van meer dan €300 miljoen euro en 3,5 miljoen zakelijke gebruikers van hun tools, is Dstny al lang geen start-up meer maar scheren ze hoge Europese toppen in de wereld van zakelijke cloud communicatieoplossingen. Technologie en data vormen niet enkel de speerpunten in hun aanbod naar klanten, ook intern zijn ze verweven in de fundamenten van de organisatie.
Vitamins: van én voor de Dstny-medewerkers
Voor het meten en sturen van de well-being strategie maakt Dstny gebruik van de Vitaminsatwork-tool, waar het zelf van aan de wieg stond en waarbij ook prof. Dr. Bert Schreurs van de VUB betrokken was. Daan De Wever merkte een zestal jaar geleden dat hun ‘human capital’ onder druk stond omwille van de snelle opeenvolging van acquisities en de pijlsnelle groei van de organisatie.
“Op een bepaald moment werd het me duidelijk dat vele collega’s niet meer mee waren in het Dstny-verhaal”, aldus de ceo.
“We zaten in overlevingsmodus. Het was voor mij helder dat we een stap moesten terugzetten en onze noden – én die van onze klanten – vanuit een helikopterview bekijken. We re-focusten op de klant, herdoopten onze waarden tot iCORE en luisterden naar de verwachtingen van onze medewerkers.
Daan De Wever, CEO Dstny
In een volgende stap bouwden onze mensen in werkgroepen aan thema’s die ze zelf belangrijk vonden. Vanuit de wens om nog meer feedback te kunnen geven over de organisatie en hun eigen welbevinden is uiteindelijk de Vitaminsatwork-tool ontstaan.”
Stuur je beleid op basis van data
Stijn Loncke, HR manager: “Vandaag vult elke medewerker twee keer per jaar 104 vragen in, verdeeld over zeven ‘vitamine’-parameters zoals motivatie, attitude, gezondheid en uitdagingen. Deze parameters zijn gebaseerd op het academische Job Demands-Resources Model. De feedback van medewerkers is zeer waardevol, in het bijzonder voor de leidinggevenden die hiermee een heel diepgaand welzijnsgesprek kunnen voeren met hun mensen.”’
“Een tool is natuurlijk ook maar een tool”, stipt Daan De Wever aan. “Het gaat erom wat je doet met de inzichten. Het unieke aan Vitaminsatwork is dat we er dankzij data-analyse en artificiële intelligentie in slagen om de correlatie en de impact van factoren te meten. Zo hebben we aangetoond dat de impact van leermogelijkheden op de motivatie van onze medewerkers heel groot is. Je kan niet claimen dat mensen 20 jaar bij een organisatie zullen blijven, maar je moet wel skills bouwen voor vandaag en morgen.”
“Uit onze data blijkt ook een sterke correlatie tussen optimisme en betrokkenheid. Optimisme is overduidelijk een hefboom om je goed te voelen en succesvol te zijn in je job bij Dstny. Onze recruiter neemt dit element mee in de screening van kandidaten. Daarnaast kunnen we via de tool zien welke personen of teams in een stretch zitten. Met deze info gaan we dan aan de slag om met bepaalde teams te werken rond veerkracht of microlearnings te organiseren.”
Stijn Loncke, HR Manager Dstny
Maak je medewerkers accountable
Dankzij Vitaminsatwork kan Dstny hun HR- en welzijnsbeleid sturen en optimaliseren, om zo hun medewerkers nog beter te ondersteunen.
“Als ik één raad mag geven aan HR-professionals, dan is het wel om te werken met data. Dit geeft je niet enkel inzichten, maar ook de nodige slagkracht in directiecomités of raden van bestuur. Als je onvoldoende data hebt, dan weet je dat beslissingen gebaseerd zijn op opinies. Dit neemt niet weg dat informele en contextuele informatie belangrijk blijven. Ook al heb je de beste data, een goed gesprek aan de koffiemachine is ook waardevol. De perceptie van mensen is altijd de waarheid, waardoor zowel formele als informele feedback cruciaal zijn.”
Daan De Wever, CEO Dstny
“De drempel voor de medewerkers om feedback te geven moet zo laag mogelijk zijn”, vervolledigt Stijn Loncke. “We willen de spontane interacties zoveel mogelijk stimuleren en hebben hier ook veel aandacht aan besteed bij het ontwerp van ons nieuwe kantoorgebouw.”
Het ontwerp is een mooie illustratie van de verantwoordelijkheid die de mensen bij Dstny krijgen.
Daan De Wever: “Ik heb het ontwerp van het nieuwe kantoorgebouw maar in de laatste fase gezien. Ik wist pas op het einde of ik een kantoor ging krijgen of niet. Dat is spannend als ceo, maar ik ben heel trots op het werk van mijn collega’s. Het is een knap design geworden, it feels like Dstny.”
“Dat is misschien de belangrijkste les die me bijgebleven is uit mijn traject met Dstny: als je bepaalde thema’s echt belangrijk vindt, moet je mensen daarvoor snel durven verantwoordelijkheid geven.”
Daan De Wever, CEO Dstny