PARTNERCONTENT

Drie (r)evoluties op het werk

De coronapandemie heeft de aard van het werk wel degelijk veranderd. Aanvankelijk was remote werken nog een noodoplossing, vandaag is het geëvolueerd tot structureel hybride werken. Daardoor zijn de kantoren met 20% tot zelfs 40% gekrompen. En vele bedrijven hebben hun visie aangepast over hoe ze gezond, veerkrachtig en efficiënt kunnen (samen)werken.

Het is nu zéér duidelijk: het welzijn van medewerkers en de performance van bedrijven kunnen mooi samenvloeien.

De werkplek (maximaal twee dagen per week op kantoor is de voorkeur van de meeste medewerkers) wordt dan een plaats die voor connectie en inspiratie zorgt. (*) Wat betekent dit nu voor het inrichten van de werkplek? En welke andere gevolgen heeft deze (r)evolutie? Dat vroegen we aan Anne Warnotte (HRM bij Nespresso) en Koen Jacobs (Director Out of Home bij Nespresso). Ze bundelen hun inzichten in drie essentiële thema’s en (r)evoluties op het werk.

Inrichten van de werkplek

“We hebben de kantoren helemaal heruitgevonden met grote aandacht voor reconnection, brainstorming, interaction en inspiration”, beschrijft Anne Warnotte. “Het mooie resultaat is er dankzij het werk van medewerkers uit alle afdelingen die nagedacht hebben over de beste werkplaats, volgens wat er voor hen belangrijk is. En er werden surveys gedaan om een home-office politiek te kunnen ontwerpen die beantwoordt aan de noden van de nieuwe realiteit en conclusies na de pandemie.”

“We zien dat het hybride werken ook bij onze klanten een gevestigde waarde is geworden”, gaat Koen Jacobs verder. “Omdat hun medewerkers twee tot drie dagen per week thuis werken, gaan heel wat bedrijven hun kantoorruimte verkleinen. Bovendien wordt het naar kantoor gaan geherdefinieerd.

De dagen op kantoor worden nu veeleer gelinkt aan connecteren met collega’s, uitwisselen van ideeën en meer creatieve activiteiten.

En de koffiecorner speelt in dit nieuwe werken een cruciale rol! Het wordt de centrale ontmoetingsplaats voor al deze formele én (vooral) informele babbels en werksessies. Eén van onze grote Belgische klanten gaf recent nog aan dat ze de Nespresso-koffiecorner zien als een belangrijke trigger om hun medewerkers terug naar kantoor te halen…”

Hybride werken

“Mensen werken een deel van hun tijd thuis en we moeten ons daaraan aanpassen, dus de eerste zorg tijdens de pandemie was om mensen het nodige materiaal en comfort te geven om hun werk op dezelfde manier te kunnen uitvoeren. Scherm, toetsenbord, ergonomische stoelen,…” merkt Anne Warnotte op.

“En last but not least geven we koffiekrediet aan onze medewerkers als voordeel van alle aard en met het hybride werken, is het des te belangrijker geworden om dezelfde experience te geven als op kantoor, met dat verschil dat het uiteraard virtuele koffiechats zijn”, stipt Koen Jacobs aan.

“Vele bedrijven boden al voor de pandemie gratis koffie aan op het werk en nu vragen ze tevens een oplossing om dezelfde koffie-experience naar de home office te brengen. En, jawel, daarvoor zijn we ondertussen helemaal klaar: dezelfde koffie-experience kan ook tijdens thuiswerk.”

Samenwerken, diversiteit en duurzaamheid

Kom, we nemen een koffie! Dat is een uitstekend bindmiddel tussen mensen. Medewerkers beschouwen kwaliteitskoffie als een teken van waardering. “Onze business is premium koffie in de markt zetten en om dit goed te doen, moet men in de eerste plaats overtuigd zijn van het product én de toegevoegde waarde ervan. De beste manier is om het zelf te ervaren”, lacht Koen Jacobs.

“Onze bedrijfscultuur is één waar waardes zoals diversiteit, inclusie en respect prioritair zijn. We zijn bijvoorbeeld ook recent B-Corp gecertifieerd”, voegt Anne Warnotte eraan toe. “Vandaag zoeken medewerkers bedrijven waar ze zich identificeren op het vlak van waarden.

Eén van de belangrijkste redenen om ergens te gaan werken, is net die klik met de cultuur en waarden. Onze medewerkers uiten hun trots over het feit dat er betekenis is in wat we doen en dat we proberen bij te dragen aan de maatschappij op verschillende manieren.”

“Bij Nespresso uit zich dat in vele vormen”, preciseert Koen Jacobs. “Neem nu het AAA-programma waarin we enerzijds de landbouwers helpen om koffiebonen van betere kwaliteit te produceren en dus ook meer inkomsten te genereren. We steunen hen tevens in hun activiteiten, zodat ze stabiliteit krijgen, zodat hun omgeving én hun welzijn verbeteren. Al 93% van de Nespresso-koffie komt uit het AAA-programma en 48% is gecertifieerd door Rainforest Alliance of Fairtrade. Met Fairtrade zetten we zelfs het allereerste pensioenplan voor landbouwers in Colombia op en dat al in 2014.”

“Onze medewerkers worden uitgebreid geïnformeerd over alle stappen van de keten, from bean to cup, en over onze samenwerking met de verschillende partners, van de productie tot het recycleren”, legt Anne Warnotte uit.

“Elk jaar organiseren we bijvoorbeeld een Golden Capsule Contest, waar niet alleen kennis van de koffie, maar ook vragen rond de oorsprong worden gesteld. En we hebben een e-learning curriculum over alle engagementen van het bedrijf. Bij nieuwe koffies doen we internal launches, waar het verhaal achter de koffie ook toegelicht wordt.”

(*) Bron: Workplace 2021 Report (Leesman) en Report on Physical Return and Work (Re-imagined Study). Meer info: vraag zeker bij HQ Nespresso.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.
Twitter
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Ook interessant

LEES MEER