Dit zijn de belangrijkste drijfveren van job tevredenheid

Naar aanleiding van ‘Complimentendag‘ op 1 maart en ‘Employee Appreciation Day’ op 6 maart deelt Walters People een aantal opmerkelijke cijfers rond werktevredenheid en appreciatie die in hun recente salarisstudie naar voor kwamen en hoe je als werkgever je appreciatie kan tonen naar je medewerkers.

Özlem Simsek, Managing Director bij Walters People: “Naast een competitief loon, hechten professionals alsmaar meer belang aan extra-legale voordelen zoals opleidingsmogelijkheden, flexibele werktijden, werkomgeving en bedrijfscultuur, alvorens te solliciteren.” In de wereld van vandaag zijn erkenning en waardering op het werk twee essentiële factoren voor het behoud van werknemers en hun betrokkenheid bij de organisatie, maar ook voor de algehele productiviteit van het bedrijf.

Ozlem 600x400 new

Özlem zet enkele cijfers en tips op een rij die helpen om uw medewerkers de nodige erkenning te geven en hun motivatie te vinden in hun werk.

Belangrijkste drijfveren van job tevredenheid

Uit het recente salarisonderzoek van Walters People blijkt dat 20% van de respondenten een gebrek aan erkenning op het werk ervaart. Tegelijkertijd vinden werknemers dat de volgende drie factoren hun tevredenheid vooral bepalen:

  • Een goede verstandhouding met collega’s (28%);
  • Flexibele werktijden (25%);
  • Een goede balans tussen werk en privéleven (19%).

Organisaties van hun kant zijn van mening dat de balans tussen werk en privéleven de belangrijkste factor is voor het aantrekken en behouden van talent (31%). Daarna volgen de bedrijfscultuur (27%) en de carrièremogelijkheden (21%) die geboden worden. Eén op de vier professionals is het eens over dit laatste punt en zegt dat één van de voornaamste oorzaken van frustraties op het werk is dat er niet genoeg mogelijkheden zijn om zich verder te ontplooien. Zo zou 37% van hen een loonsverlaging van 10% aanvaarden als de organisatie hen betere opleidingsmogelijkheden zou bieden.

Özlem: “Door het aanbieden van trainingen en de kans om zich verder te ontwikkelen, zorgen werkgevers voor de loyaliteit van hun werknemers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 38% van de bevraagde organisaties het voorbije jaar de nodige inspanningen hebben geleverd om opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en flexibele werktijden te kunnen bieden.”

Tips voor het optimaliseren van erkenning

Om de erkenning van werknemers te optimaliseren, bleek uit de salarisstudie dat organisaties zich vooral moeten concentreren op 3 zaken:

  1. Bieden van carrière- en doorgroeimogelijkheden

    Om tegemoet te komen aan de nood aan verdere ontwikkeling, is het aangewezen om continue training of regelmatig eenmalige workshops aan medewerkers aan te bieden. Wat betreft bijscholing kan een organisatie een intern beloningssysteem opzetten. Door bijvoorbeeld lange-termijn doelstellingen vast te leggen, kan de organisatie de best presterende medewerkers feliciteren door hen de mogelijkheid te bieden om gedurende het jaar bepaalde opleidingen te volgen. Op deze manier is iedereen een winnaar: medewerkers die gemotiveerd zijn door de uitdaging werken beter en voegen waarde toe aan hun profiel, en de organisatie profiteert mee van de opgedane kennis bij haar medewerkers.

Op een meer ad hoc basis kunnen werkgevers ook eigen medewerkers inzetten. Door succesvolle medewerkers een workshop te laten organiseren voor collega’s, leren anderen in de organisatie bij over nieuwe technieken en manieren die ook voor hen interessant kunnen zijn.

  1. Zorgen voor een goede sfeer tussen collega’s

Om tegemoet te komen aan de behoefte aan een goede werksfeer op kantoor is het essentieel om op regelmatige basis groepsactiviteiten te organiseren, vooral na drukke periodes. Medewerkers bedanken en feliciteren voor het behalen van de gestelde doelstelling kan prima tijdens bijvoorbeeld een een bedrijfsfeest of etentje. Op die manier wordt de druk van de ketel gehaald en wordt de relatie tussen collega’s aangescherpt.

  1. Flexibele werktijden en een goed evenwicht tussen werk en privéleven mogelijk maken

Tot slot is het belangrijk om medewerkers het gevoel te geven dat hun agenda aanpasbaar kan zijn. Laat hen bijvoorbeeld tussen 7 en 9 uur ‘s ochtends starten en laat hen tussen 16 en 19 uur ‘s avonds vertrekken. Op die manier komt u als werkgever tegemoet aan de behoefte aan flexibiliteit, maar ook aan privacy: mensen met avond- en/of ochtendactiviteiten of verplichtingen zijn heel wat productiever als ze weten dat hun agenda kan aangepast worden.

Wat kunnen werkgevers en organisaties doen rond Employee Appreciation Day?

Hoewel er het hele jaar door erkenning moet worden gegeven, kan deze speciale dag een gelegenheid zijn om medewerkers te tonen dat ze gewaardeerd worden. Hier zijn een aantal ideeën om op deze dag waardering te tonen:

  • Stuur een briefje, een kaartje of een email naar alle medewerkers om hen te bedanken voor hun dagelijkse inzet en harde werk
  • Organizeer een ontbijtje met het hele team
  • Biedt de mogelijkheid om een (extra) dagje thuis te werken, of vanuit een ander kantoor
  • Geef een extra dag vrijaf
  • Sluit de werkdag een uurtje eerder af en ga samen met het team iets drinken.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER