Dit zijn de 5 meest beluisterde HR podcasts

Wat startte als een experiment tijdens de lock-down in 2020 is uitgegroeid tot één van de populaire podcastshows in Vlaanderen. Meer dan 72.000 keer gedownload en ruim 271.000 keer bekeken. Daaruit mogen we afleiden dat HR professionals hun inspiratie graag tanken via #ZigZagHR Brainpickings. Dit zijn de 5 meest beluisterde HR podcasts op onze playlist

Nummer 1: Trends in Recruitment & Talent Acquisition

In het hoofd van Els D’Hauwer en Debbie Vanhoof, beiden werkzaam in het team HR & outsourcing bij Deloitte. Samen zoomen ze in op enkele trends in recruitment en talent acquisition:

1) Verschuiving van jobmarkt naar kandidatenmarkt: de kandidaat zit in de driver’s seat
2) Duurzaamheid, mobiliteit en zingeving als nieuwe criteria
3) Diversiteit en inclusiviteit in rekrutering

Een podcast over de wijzigende rol van de recruiter; over talent acquistion-as-a-Service; over het gevaar van ‘the flat battery bias’; over ‘the war for recruiters’; over recruitment marketing; over het succes van referrals; over HR tech & digitalisering

Nummer 2: Waarom HR beter leert surfen dan Formule 1 rijden

Wist jij dat Formule 1 piloten de verschillende Grand Prix parcours met hun ogen dicht kunnen rijden? Dat verklapte Rik Vera toen Lesley Arens hem in de allereerste #ZigZagHR-Podcast vroeg wat zijn alternatief is voor de 21st Century skills die het World Economic Forum naar voor schuift.

Ricciardo, Leclerc, Vettel, Verstappen, Hamilton kunnen het allemaal. Zo weten ze perfect wanneer ze gas moeten bijgeven en wanneer net niet. Maar onze leefwereld is niet zo te plannen. Waar een formule 1 piloot droog kan oefenen, kunnen wij dat niet. Er is geen vooraf gekend circuit. Onze loopbanen lopen meer en meer zigzag met scherpe onverwachte wendingen. Je kan beter leren surfen, aldus Rik Vera. Waarom? Dat ontdek je in de allereerste editie van Brainpickings.

Nummer 3: Wees meer geïnteresseerd dan interessant!

Leiderschap. Daarover gaat deze episode van Brainpickings. Samen met Wout Van Impe, Partner & director bij Mercuri Urval doorprikt Lesley Arens enkele hardnekkige mythes. Uit onderzoek weten we ondertussen dat organisaties die erin slagen om impactvolle leiders aan te trekken, te motiveren en te ontwikkelen, het significant beter doen dan hun peers. Succesvolle organisaties bouwen op alle niveaus aan de juiste capaciteiten en talenten.

  • Wat is de essentie van leiderschap?
  • Wat moet er vandaag in de rugzak van een sterke leider zitten?
  • En in welke mate is dat veranderd?
  • Wat doen effectieve leiders anders?
  • Is leiderschap ontwikkelbaar?
  • En welke rol speelt curiosity in leiderschap?

Eén ding is zeker: Post corona ligt de lat duidelijk hoger. Goede leiders willen altijd betere leiders worden, zegt Wout. Zij zien leiderschap als een speeltuin voor ontwikkeling. Een boeiende podcast over emotionele intelligentie en emotionele stabiliteit, over de balans tussen performance driven & people driven, over the leadership development paradox. Kortom, als er één podcast is die je beluistert over leiderschap, laat het dan deze zijn…

Nummer 4: The perfect match: Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid

Dé succesformule om een aantrekkelijke werkgever te zijn? SD Worx zocht het uit. Vanuit hun ervaring en research identificeerden ze 7 puzzelstukken;7 concrete domeinen waarop je je als werkgever kan onderscheiden in een moeilijke arbeidsmarkt, en die je dus maar beter op de radar kan hebben. In een reeks van 7 afleveringen zoomen we in op hoe je elk puzzelstuk inhoudelijk vorm kan geven, en kan laten aansluiten bij je organisatie en medewerkers. Wie dat optimaal aanpakt, creëert een perfect match met zijn werknemers van vandaag én morgen.

Het eerste puzzelstuk? Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid.

Lesley Arens kruipt daarvoor in het hoofd van Kim Van Houtven, senior human resources consultant bij SD Worx en Virginie Verschooris, Content Manager Reward & Data bij SD worx. Een aantrekkelijk, goed gebouwd en flexibel loonbeleid is motiverend voor bestaande medewerkers én aantrekkelijk voor toekomstige collega’s. Maar wat houdt het juist in? Hoe begin je eraan? En hoe zorg je dat het betaalbaar blijft? Het antwoord op al deze vragen en nog veel meer ontdek je in deze podcast. Zowel interessant voor grote bedrijven als voor KMO’s.

Vijf take aways:

Een goed loonbeleid past eerst en vooral binnen je strategie;

  • Een goed loonbeleid is marktconform (externe billijkheid),
  • Een goed loonbeleid is fair (interne billijkheid)
  • Een goed loonbeleid is persoonlijk (houdt rekening met individuele wensen en noden)
  • Een goed loonbeleid is betaalbaar – ook op langere termijn – voor de organisatie.

Vijf tips:

  1. Zorg EERST dat je eerst de HR fundamentals in orde hebt; welke functies en competenties heb ik nodig om de strategische doelstellingen te realiseren met mijn bedrijf
  2. Het gewicht van sommige functies kan veranderen doorheen de tijd – handel daar naar
  3. Om de 3-5 jaar een benchmark doen is geen overbodige luxe
  4. Iedereen beperkte loonsverhoging geven heeft geen zin, geef meer aan minder
  5. Belang van communicatie: maak werk van een reward statement zodat medewerkers het totaalplaatje kennen; de financiële én niet-financiële voordelen (eventueel zelfs uitgebreid met de totale werkgeverskost)

En drie uitsmijters:

  1. Het feit dat je je werk goed doet is geen reden om een loonsverhoging te krijgen.
  2. Overbetaald worden is ook een probleem
  3. Het heeft geen zin om bij de 25% best betalende bedrijven te zijn als iedereen uitvalt.

Nummer 5: De zin en onzin over persoonlijkheidstests

Eén van de grootste problemen met heel wat persoonlijkheidstests is dat er geen nuance is. En toch worden tal van persoonlijkheidstests al jaren door HR professionals (verkeerd?) gebruikt.

  • Wat is persoonlijkheid?
  • Hoe meet en test je dat?
  • Is het überhaupt zinvol om persoonlijkheid te testen?
  • Welke tests brengen op een betrouwbare manier persoonlijkheid in kaart?
  • Hoe ga je aan de slag met de resultaten?
  • En hoe stabiel is persoonlijkheid eigenlijk?

Dat ontdek je in deze aflevering van Brainpickings.

Het is verleidelijk om mensen van een label te voorzien. Want dat maakt het makkelijker. Het geeft ons een handleiding voor hoe we met mensen moeten omgaan, hoe we hun gedrag kunnen verklaren en begrijpen. De waarheid is dat je mensen niet kan vatten in 4 kleuren of 16 types en dat persoonlijkheidseigenschappen, net zoals lichaamslengte en -gewicht, normaal verdeeld zijn. Net zoals de meerderheid van de mensen niet uitgesproken groot of dik is, zijn mensen ook niet uitgesproken extravert of introvert.

Deze XL editie van Brainpickings (50 minuten!) loopt over van waardevolle inzichten van twee ervaren academici, Bart Wille en Filip De Fruyt, over validiteit en betrouwbaarheid van persoonlijkheidstest met op het einde 5 heel concrete tips en aanbevelingen voor HR.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER