PARTNERCONTENT

Het welzijn van je medewerkers: belangrijker dan ooit, nu het einde van de coronacrisis in zicht is

Velen halen opgelucht adem: er is licht aan het eind van de coronatunnel. We genieten stilaan weer van elkaars gezelschap en de regels rond telewerken zijn versoepeld. Geen reden echter om medewerkerswelzijn uit het oog te verliezen, aldus Anna Smets, WPO

In de eerste maanden van de coronacrisis zorgden we spontaan voor elkaar. We wilden oprecht weten hoe het met de ander ging en gingen diepe gesprekken aan.

Nu het einde van de crisis in zicht is, bestaat het gevaar dat we weer minder aandacht krijgen voor het mentale welzijn van de medewerkers, net op het moment dat ze daar eigenlijk het meest nood aan hebben.

De geestelijke gezondheidsindicatoren van de Belgen liegen er namelijk niet om: het risico op besmetting met COVID-19 mag dan afgenomen zijn, ons psychisch welzijn loop nog altijd gevaar. Zozeer zelfs dat sommigen al van een vierde golf spreken – die van de mentale gezondheid. We moeten met andere woorden nog waakzamer zijn om psychosociale risico’s te voorkomen. Volgens recente gezondheidsenquêtes nam in 2020 en 2021 het aantal depressies en angststoornissen bij de bevolking toe en dan vooral bij jongeren (18-29 jaar). Een derde van de bevolking had in december 2020 en maart 2021 een lage levenstevredenheid. Meer mensen kampten met suïcidale gedachten en ook het aantal zelfmoordpogingen lag hoger. Eén op de vier jongeren (18-29 jaar) gaf aan in de loop van de 12 laatste maanden ernstig zelfmoord te hebben overwogen.

Uit onze ervaring in zowel België als het buitenland blijkt dat het gebruik van diensten die psychologische steun verlenen sterk gelinkt is aan de communicatie over de genomen maatregelen en de mobilisatie van de betrokken partijen, personeelsdiensten, bedrijfsgeneeskundige diensten en het CPBW. Onze aanbeveling steunt op het mantra ‘communiceer, communiceer, communiceer!’, via alle mogelijke beschikbare middelen: mail, intranet, de sociale media van het bedrijf, thematische campagnes rond het welzijn van de medewerkers.

Dankzij apps op de smartphone kan je de mensen vandaag bereiken waar ze zich ook bevinden, hen sensibiliseren en hen aanmoedigen om zich te laten begeleiden.

Webp.net compress image 28

Door de coronacrisis is er minder taboe omtrent de mentale gezondheid van werknemers. We hebben nog nooit zoveel over psychisch welzijn op het werk gepraat als nu. Het onderwerp komt sneller ter sprake, zowel op individueel als groepsniveau. Managers zien zich dagelijks geconfronteerd met specifieke situaties die om een oplossing vragen. Het is belangrijk dat ze goed opgeleid zijn om de – soms zwakke – signalen te herkennen van medewerkers die slecht in hun vel zitten of zich niet meer betrokken voelen, zodat ze hulp kunnen bieden aan mensen die het lastig hebben en hen kunnen ondersteunen. Sommigen hebben veel moeite om zich aan te passen en voelen een grote nood aan erkenning. Een goede begeleiding is nog crucialer bij medewerkers die op zoek zijn naar betekenis en perspectief.

Op het niveau van de organisatie raden we aan de algemene veerkracht na de crisis te onderzoeken, om medewerkers te kans te geven hun verwachtingen uit te spreken, de risico’s te bepalen en vooral het stressniveau te meten. Dit is ook het goede moment om de sociale dialoog te hervatten.

De vele enquêtes tonen aan dat de meerderheid van de werknemers de voorkeur geeft aan een combinatie van thuis- en kantoorwerk. De meesten willen graag ook gezelligere bureaus die het contact met collega’s aanmoedigen en hun creativiteit stimuleren. Let wel: vaak hebben ze snelle en grote veranderingen meegemaakt, met soms ontwrichtende bedrijfsmodellen. Waak er dus over dat ze zich niet nog meer moeten aanpassen. Meer en meer bedrijven kiezen bijvoorbeeld voor flexkantoren, omdat ze zo de bureauruimte kunnen beperken. Maar dat kan dan weer extra emotionele onzekerheid veroorzaken, op een moment dat de werknemers al zwaar onder druk staan.

Ook raden we aan om extra aandacht te hebben voor mensen die in deze periode langdurig afwezig waren, en nu het werk hervatten. Eén van de succesfactoren bij een werkhervatting na een onderbreking ligt bij het werkcollectief, terwijl dat nu net onder druk staat. Ook dienen organisaties aandacht te besteden aan de workload van mensen die niet meteen voor de volle 100% terugkeren.

Webp.net compress image 29

Over Workplace Options

Workplace Options is ’s werelds grootste aanbieder van steun aan werknemers en hulp bij de zoektocht naar een goed evenwicht tussen werk en privéleven. Via een internationaal netwerk van gekwalificeerde en professionele partners bieden we wereldwijd diensten aan ter ondersteuning van werknemers, hulp voor een goede werk-privébalans, reflectietools en aanbevelingen en consultancy over heel uiteenlopende onderwerpen, zoals de zorg voor afhankelijke personen, juridische en financiële issues, stressbeheer, socio-psychologische begeleiding – bekend als de Global Employee Assistance Programmes – en welzijn. Dankzij onze servicecenters, verspreid over de hele wereld, waaronder ook in België, kunnen we onze diensten aanbieden aan 65 miljoen werknemers in meer dan 100.000 bedrijven in meer dan 200 landen en regio’s. Sinds 1982 is het welzijn van werknemers onze prioriteit.

Anna Smets 2021 headshot
Knipsel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER