‘Denk als een rebel’ & drie andere #ZigZagHR Boekentips

Iedere maand zetten we in het tijdschrift van #ZigZagHR ook een aantal boeken in de kijker waarvan we vinden dat ze een grote toegevoegde waarden bieden voor HR professionals. Luc De Decker heeft ze helemaal uitgelezen én goedgekeurd. Op zoek naar inspiratie? Met deze 4 boekentips ben je al goed op weg. Veel leesplezier!

Het vliegwieleffect (Jim Collins)
Uitgeverij Business Contact – 84 blz – € 17,99

Een dun boek van een zwaargewicht onder de managementdenkers. Dat zwaargewicht mag je in het geval van een ervaren rotsklimmer als Jim Collins beslist louter figuurlijk opvatten. Met Het vliegwieleffect voegt hij eigenlijk een hoofdstuk toe aan zijn megaseller Good to Great. Het vliegwiel draaiend krijgen kost doorgaans grote moeite, maar als het in beweging komt… Wat bondig maar voldoende boeiend beschrijft Collins hoe het vliegwiel van jouw organisatie te herkennen, hoe het te doen draaien én hoe het draaiende te houden.

XX FOTO 79 BOEKENCOVER Het vliegwieleffect

<< >>

Denk als een rebel (Matthew Syed)
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff – 336 blz., € 21,99

Social media zouden diversiteit vanzelfsprekend kunnen maken, maar versterken veeleer het fenomeen van de echokamer: we omringen ons louter met gelijkgestemden. Zo trappen we ook gretig in de val van de confirmation en confirmaty bias: we laten ons leiden door het eigen referentiekader en groepsdenken. Gewezen topsporter, The Times-journalist en succesexpert Matthew Syed doorprikt die denkpatronen en zet uiteen waarom diversiteit er wél toe doet en zelfs de sleutel is tot succes.

XX FOTO 79 BOEKENCOVER Denk als een rebel

<< >>

Vergroot eigenaarschap (Jochen Hekker)
Boom Uitgevers – 141 blz., € 20

Als je wil dat je medewerkers meer eigenaarschap tonen, moet je ze allereerst richting en motivatie geven. Geen groter eigenaarschap zonder geschikt leiderschap, zo betoogt voormalig marineofficier en explosievenruimer Jochen Hekker, die inmiddels bedrijven adviseert over leiderschap, teamontwikkeling en prestatieverbetering. Hij heeft een model ontwikkeld dat je in vier fasen loodst naar het nagestreefde gevoel van eigenaarschap of ownership bij medewerkers.

XX FOTO 79 BOEKENCOVER Vergroot eigenaarschap

<< >>

De wereld na de pandemie (Fareed Zakaria)
Uitgeverij Atlas Contact – 333 blz., € 21,99

Neen, we zouden zeer zeker geen boek over het coronavirus selecteren, maar die overtuiging smolt meteen weg zodra we De wereld na de pandemie opensloegen. Politicoloog en CNN-boegbeeld Fareed Zakaria heeft het trouwens niet zozeer over covid-19, dan wel over zowat alle uitdagingen waarmee de wereld momenteel worstelt. Eerst en vooral analyseert hij diverse domeinen, geregeld waagt hij zich aan het schetsen van de gevolgen en steevast fundeert hij zijn visie op solide research. En hij serveert tien lessen voor ons.

XX FOTO 79 BOEKENCOVER De wereld na de pandemie

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER