• Recruitment
  • >
  • Nathalie Arteel (Arteel Group): De ‘Jo-kers’ van waardering bij Van Moer Logistics

Nathalie Arteel (Arteel Group): De ‘Jo-kers’ van waardering bij Van Moer Logistics

van_moer_logistics


Duurzame gedragsverandering dankzij de juiste waarderingsstrategie bij Van Moer Logistics

“Ik heb geen talentmanager of rekruteringsmanager”, zegt Yves Hebb, HR Director van de logistieke groep Van Moer Logistics. “De marges in onze sector zijn laag, zodat we moeten knokken voor elk procent.” Waarover de HR afdeling van Van Moer Logistics wél beschikt, is het waarderingsprogramma ‘Blue Diamond’ waarbij medewerkers ‘Jo-kers’ kunnen winnen bij goed gedrag. En dat blijkt bijzonder succesvol…

Welgeteld 31 jaar geleden startte Jo Van Moer, toen amper 20, samen met zijn vrouw Anne het bedrijf op. Het enige wat hij had, was een oude vrachtwagen met 1,4 miljoen kilometer op de teller. Vandaag zijn ze uitgegroeid tot een vooraanstaande logistieke groep met meer dan 1400 mensen in dienst. Zijn eerste chauffeur, zijn eerste magazijnier en zijn eerste bediende zijn nog steeds in dienst. De toekomstplannen stoppen niet, zopas hebben ze weer zwaar geïnvesteerd om verder te groeien.

Eén grote familie

Door de sterke groei moest meer gefocust worden op veiligheid.. Maar ook de overheadkosten moesten dringend geoptimaliseerd worden. Daarnaast was het grote verloop bij de vrachtwagenchauffeurs een aandachtspunt.


Hoe konden ze iedereen op één lijn krijgen? Hoe konden ze voorbeeldgedrag stimuleren en hun mensen op lange termijn emotioneel verbinden met de organisatie? HR had hier en daar al een aantal ‘one shot’-initiatieven genomen, maar dit was niet voldoende om een duurzame gedragsverandering te creëren.

“HR had hier en daar al een aantal ‘one shot’-initiatieven genomen, maar dit was niet voldoende om een duurzame gedragsverandering te creëren.”

Vandaag spreekt CEO Jo Van Moer met trots over één grote familie, hij noemt ze de ‘Vanmoerianen’. En hij is blij, want in de Business Unit Transport is in 2021 het verloop bij de vrachtwagenchauffeurs met 20% gezakt. De schadegevallen zijn met bijna 49% teruggedrongen en het brandstofverbruik is gedaald met 3,5% ten opzichte van de nulmeting.
Daarnaast zijn de arbeidsongevallen met 27,5% verminderd terwijl de klantentevredenheid stevig gestegen is.

‘Blue Diamond’-programma

Wat is het geheim dat schuilt achter deze prachtige resultaten? Hoe heeft Yves Hebb dit aangepakt?
Met een goede dosis gezond verstand, een sterk geloof in de kracht van positieve waardering en volharding om door te zetten. Zo is het ‘Blue Diamond’-programma ontstaan.
Blue Diamond is een strategisch waarderingsprogramma waarbij elke medewerker ‘Jo-kers’ (punten) kan sparen bij het bereiken van een speciale mijlpaal of wanneer er een uitzonderlijk resultaat werd gerealiseerd. De Jo-kers verwijzen naar de naam Jo. De blauwe kleur verwijst naar het logo van Van Moer Logistics en de diamant verwijst naar de wijze waarop ze hun medewerkers willen laten schitteren door hen regelmatig te valideren.

“Blue Diamond is een strategisch waarderingsprogramma waarbij elke medewerker ‘Jo-kers’ (punten) kan sparen bij het bereiken van een speciale mijlpaal.”

Mijlpalen die bij Van Moer Logistics beloond worden, zijn onder meer:

  • Onboarding
  • Dienstjaren (10 jaar, 15 jaar, 20 jaar,…)
  • Geboorte
  • Huwelijk/samenwonen
  • Verjaardag

Uitzonderlijke resultaten (of gedrag) die bij Van Moer Logistics beloond worden, zijn onder meer:

  • KPI’s voor veiligheid (individueel of in groep)
  • Ecodriving
  • KPI’s voor kwaliteit
  • KPI’s voor HR en andere departementen
  • Aanbrengen van een nieuwe collega
  • Uitzonderlijke inzet

Een leuke anekdote is dat Jo vorig jaar elke medewerker 50 extra Jo-kers heeft geschonken omdat hij 50 jaar werd.

Hoe werkt dit programma?

Elke medewerker ontvangt op de eerste dag van zijn indiensttreding een ‘Blue Diamond’-box met een unieke inlogcode gekoppeld aan 500 welkomstpunten en vijf complimentenkaarten. De medewerker wordt uitgenodigd om digitaal in te loggen in het programma en krijgt eerst een persoonlijke welkomstvideo te zien van CEO Jo Van Moer.


Hij wordt ook aangemoedigd om de vijf wenskaarten te gebruiken om een collega te waarderen in het komende jaar. Zo motiveren ze elk individu om meer momenten van verbinding te maken en het familiegevoel te versterken.


Het digitaal platform is volledig op maat van het bedrijf gebouwd. Telkens wanneer een medewerker ‘Jo-kers’ heeft gekregen, wordt de medewerker verwittigd via de Van Moer Logistics-app ‘Connect’ die makkelijk op elke smartphone geraadpleegd kan worden.


De Jo-kers zijn het betaalmiddel waarmee ze een incentive kunnen kiezen naar keuze.


Medewerkers kunnen er ook voor opteren om hun Jo-kers samen te leggen voor een groepsincentive – bijvoorbeeld een ballonvaart. De keuze is ontzettend breed en gaat van fysieke merkartikelen, digitale cadeaubonnen, reizen, belevenissen, wijnen, champagnes, goede doelen, opleidingen, … voor elk wat wils. De kracht van het programma is dat de punten (Jo-kers) kunnen opgespaard worden.

Extra moment van verbinding

Vroeger waren de beloningen allemaal versnipperd, zodat er niet echt een grote impact gerealiseerd werd. Bovendien wordt via Blue Diamond nu echt duidelijk gemaakt welk gedrag van strategisch belang is voor de verdere groei van de organisatie. “Het goede gedrag dat je beloont, vermeerdert zich. En de resultaten liegen er niet om.”

“Het goede gedrag dat je beloont, vermeerdert zich. En de resultaten liegen er niet om.”

Leuk is ook dat leidinggevenden op de werkvloer mensen kunnen ‘betrappen’ op goed gedrag en hen dan een fysieke ‘Jo-ker’-kaart geven die ze kunnen valideren via het platform.
Alles hoeft dus niet puur digitaal te verlopen.


Het programma leeft echt bij de chauffeurs en magazijnmedewerkers, er is zelfs een gezonde competitie ontstaan tussen de verschillende teams. De resultaten zijn hiervan het beste bewijs.

“Leuk is ook dat leidinggevenden op de werkvloer mensen kunnen ‘betrappen’ op goed gedrag.”

Voor de HR Director is Blue Diamond een verademing, omdat hij een tool kreeg aangereikt die hem helpt om zijn waarderingsbeleid te stroomlijnen. Het is een grote administratieve vereenvoudiging, niet alleen voor HR maar ook voor de boekhouding. Maar het allerbelangrijste is dat ze nu geen enkele mijlpaal meer missen. “Want het gaat tenslotte over mensen”, zegt Yves. “En hier kan je je echt niet veroorloven om een steek te laten vallen.”


Telkens wanneer een medewerker een belangrijke mijlpaal heeft bereikt, wordt zijn leidinggevende automatisch op de hoogte gebracht. Die wordt dan uitgenodigd om een persoonlijke boodschap te schrijven die samen met het aantal ‘Jo-kers’ overhandigd wordt op de dag van de mijlpaal. Dit zorgt voor een extra moment van verbinding.

Punten versus cash

Vele bedrijven worstelen met de vraag hoe ze hun medewerkers kunnen belonen voor een positieve bijdrage. Het voordeel van werken met punten (Jo-kers) ten opzichte van een cashbeloning is dat een manager veel korter op de bal kan spelen telkens er zich een uitzonderlijk gedrag voordoet.

“Het voordeel van werken met punten (Jo-kers) ten opzichte van een cashbeloning is dat een manager veel korter op de bal kan spelen.”

Het feit dat medewerkers kunnen sparen en dit dan kunnen inruilen voor iets tastbaars zoals een geschenk, waardebon, opleiding of citytrip, werkt psychologisch veel sterker.
Verder is er een automatische koppeling met payroll. Elke maand worden er automatisch gegevens uitgewisseld, zodat er geen tijd wordt verloren met administratie.


Als mensen een loonsverhoging krijgen of een bonus, dan is het effect hiervan zeer kort. Vaak wordt het bij kleine bedragen niet eens opgemerkt. Hetzelfde geldt bij maaltijdcheques of een eindejaarcadeaucheque. Die wordt digitaal opgeladen op je kaart en je merkt er bijna niets van. Maar als mensen punten (Jo-kers) krijgen en ze zo telkens via hun dashboard zien waarom ze die krijgen, dan creëert dit meer visibiliteit en verbondenheid.


Intussen is Jo Van Moer de grootste ambassadeur geworden van het ‘Blue Diamond’-programma. Samen met Yves Hebb is hij er niet alleen in geslaagd om de veiligheidscultuur en de kwaliteit te verbeteren, maar heeft het waarderingsbeleid ook een positieve impact op de financiële gezondheid van de organisatie.

Over Arteel Group

Arteel is de Belgische pionier en marktleider in Employee Experience. Ze creëert een positieve bedrijfscultuur die de verbondenheid en waardering van werknemers stimuleert.
Nathalie Arteel (co-CEO van dit familiebedrijf) is de meest gevalideerde waarderingsexpert in België. Regelmatig wordt ze geconsulteerd door CEO’s en leidinggevenden voor de uitbouw van een strategisch waarderingsbeleid.


Sinds oktober 2020 heeft deze Belgische kmo ook een vestiging opgestart in het Verenigd Koninkrijk. De Arteel Group is actief in gans Europa en werkt voor 82% van de Beste Werkgevers.
De unieke waarderingsoplossingen die Arteel heeft ontwikkeld, worden zelfs door topexperts zoals professor Xavier Baeten van de Vlerick Business School mee opgenomen in de Reward & Recognition Masterclass.

Meer info: www.arteel.eu

Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR