Crossing HR Borders: leren van de maffia!

“Don’t think outside the box, think outside your industry!” Voor elk probleem waarmee HR vandaag geconfronteerd wordt, heeft een andere sector al een oplossing. Over het muurtje kijken, zo noemen we dat bij #ZigZagHR. Cyriel Kortleven en Marc Heleven noemen dat ‘crossindustry innovation’. Hoe je nieuwe inzichten uit andere vakgebieden, industrieën en culturen vertaalt in concrete oplossingen voor jouw HR uitdagingen, ontdek je iedere maand in de rubriek Crossing HR Borders.

Leren van het voetbal

Binnen de professionele sportwereld is het heel normaal dat scouts de markt analyseren. Zeker binnen de voetbalwereld worden de sportprestaties van spelers en teams tot op de seconde op een wetenschappelijke manier bijgehouden. Talenty Spy is een organisatie die de prestaties geanalyseerd heeft van meer dan 140.000 spelers van 6400 clubs. Met 180 talent scouts scannen ze wereldwijd de beste voetbaltalenten om de gegevens vervolgens te verkopen aan geïnteresseerde clubs.

Op welke manier doet jouw HR afdeling aan talent scouting?

Leren van de maffia

We veroordelen hun illegale activiteiten, maar een heel aantal elementen pakken ze beter aan dan de legale bedrijfswereld: de klassieke hiërarchie van de maffia is vervangen door een losse netwerkstructuur. Afhankelijk van het project zoeken ze beste experten (bijvoorbeeld een hologram-kunstenaar die ID’s op een kredietkaart namaakt). En ze werken steeds vaker samen met de concurrentie om hun diensten wereldwijd uit te breiden en twee stappen voor te zijn op de (vaak grens-gebonden) politie.

Maakt jouw organisatie gebruik van de beste experts op de markt?

Leren van het leger

Het Amerikaanse Department of Defense telt meer dan 7 miljoen personeelsleden (zowel actieven als reservisten, en zelfs mensen met pensioen). Van elke persoon hebben ze een dossier met vaardigheden, diploma’s en ervaring (zowel binnen als buiten de organisatie opgedaan). Op deze manier kunnen ze – ondanks de gigantische database – relatief makkelijk de juiste persoon (of het juiste team) op de juiste plek samenstellen.

Weten jullie welke kennis en ervaring jouw medewerkers hebben?

Leren van influencers

ONA staat voor Organisational Network Analysis, een systeem dat de informele relaties en hun invloed in kaart brengt. De echte influencers komen naar boven en er ontstaat een beeld van de verborgen silo’s. Er worden drie soorten data onderzocht: communicatie (wie spreekt met wie), stemming (jouw perceptie en gevoel van de mensen rondom je) en transacties (wat voor soort zaken wissel je uit?). De info wordt via vragenlijsten verzameld, maar ook via passieve data zoals e-mail, geolocatie en andere technologieën.

Wie zijn de echte influencers in jouw organisatie?

unnamed 10 1 600x450 1
Marc Heleven – Innovatie Researcher
Meer info: www.7ideas.net

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER