Het is makkelijk praten over leiderschap en future proof HR als alles goed gaat. Maar in crisisperiodes staan de echte leiders op. Ook in HR. De afgelopen dagen heeft HR misschien wel meer dan ooit haar meerwaarde kunnen aantonen. Ilse Janssens, HR coördinator bij zorggroep Emmaus; Diederik van Noten, Algemeen Directeur Human Resources & Interne Communicatie bij ZNA en Peter Leyman, directeur maatwerkbedrijf Ryhove-De Merel blikten alvast terug én vooruit. Hoe hebben zij de afgelopen twee weken beleefd? Wat zijn de grootste uitdagingen voor hun organisatie, voor de medewerkers en voor HR? En welke tips hebben zij voor andere HR managers? Vandaag gingen we in gesprek met Herman Verwimp, Marketing & HR Directeur bij bouwbedrijf Mathieu Gijbels.
Bouwbedrijf Mathieu Gijbels heeft de activiteiten niet stilgelegd in deze corona-tijden, al zijn daar uiteraard heel wat maatregelen voor nodig. De groep telt 320 medewerkers, zowel in het bouwbedrijf Mathieu Gijbels zelf, als in de productieafdelingen (zoals Gijmacon Aluminium Constructies). Herman Verwimp, Marketing & HR Directeur, schetst de situatie: “Vanzelfsprekend werken de bedienden thuis. Dat gebeurt in alle flexibiliteit. Werken ze ’s ochtends, ’s avonds of in het weekend in plaats van tijdens de klassieke kantooruren, om het even. Dat draait zeer goed. Het vertrouwen wordt mooi beantwoord.”
Thuiswerk is voor een bouwonderneming evenwel makkelijker gezegd dan gedaan: “We hebben bijvoorbeeld mensen die werken aan de bouwplannen. Dat gaat om complex werk met zeer zware bestanden, met 3D, met werk dat letterlijk tot op de millimeter juist moet zitten. Gelukkig hebben we iedereen 2 jaar geleden al uitgerust met sterke laptops en met extra schermen waar nodig. We hebben ook een helpdesk voor ICT ingeschakeld, waar iedereen tussen 6 en 22 uur terecht kan. Het is dus even organiseren en het nodige materiaal ter beschikking stellen.”
Ook de activiteiten op de werven en in de ateliers gaan door. “Althans voor zover het mogelijk is met inachtneming van social distancing, voor zover het veilig is en voor zover de toelevering niet onderbroken wordt”, merkt Verwimp op. “We hebben momenteel 25 medewerkers in tijdelijke werkloosheid, maar de anderen kunnen verder.”
En ook dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe geraken al die mensen bijvoorbeeld op de werven nu collectief vervoer niet kan? “Iedereen gaat er individueel naartoe. Voor 35 medewerkers lukte dat niet en hen hebben we een wagen met tankkaart bezorgd”, legt Verwimp uit. Daarmee is de kous niet af: “Je moet aan alles denken om het gezond en veilig te houden. Waar kunnen we eten, bijvoorbeeld? Wat doen we niet meer? We geven ook al sedert 3 weken desinfecterende gels mee. En we zorgen voor informatie. Daar komt het nu vooral op aan: blijf informeren, blijf communiceren.”
Bij Gijbels liggen diverse scenario’s klaar, zodat er snel geschakeld en gereorganiseerd kan worden. “We hebben onze preventiedienst en we hebben artsen geraadpleegd om zeker te zijn wat veilig is en wat niet”, vertelt Verwimp. “Elke dag om 11 uur worden alle afdelingshoofden geïnformeerd en gehoord, de situatie wordt op de voet gevolgd.”
Vooralsnog lukt dat goed, alleen de werven in Nederland werden stilgelegd. “Dat hebben we al drie dagen voor het sluiten van de grenzen beslist, omdat de maatregelen in Nederland niet dezelfde zijn als in België. Ook in België hebben we trouwens extra veiligheidsmaatregelen genomen nog vooraleer ze verplicht werden.”
Nu heel veel bedrijven het zwaar te verduren krijgen en de economische motor sputtert, zou er ook wel eens een abrupt einde aan de beruchte ‘oorlog om talent’ kunnen komen. “Natuurlijk zal deze crisis een impact hebben, maar het is niet gedaan met de ‘oorlog om talent’”, gelooft Verwimp.
“Wie deze crisis goed aanpakt, zal daar de vruchten van plukken. Bedrijven die er alles aan doen om hun mensen veilig en gezond door deze crisis te loodsen, zullen de loyaliteit beslist zien toenemen. Wie nu de medewerkers niet eerst plaatst en alleen naar de financiële gevolgen kijkt, zal later een uittocht van talent zien.”
“Je moet nu als leider tussen je mensen staan”, raadt Verwimp aan. “Je hebt vertrouwen nodig en moet vertrouwen geven. Dat doe je door te blijven communiceren.”
Management en HR vallen terug op de ‘basics’, al betekent dit niet dat er nu een streep getrokken wordt onder innovatief HR, meent Verwimp: “Als gevolg van kostenbesparingen zullen innovatieve HR tools allicht wel vertraging oplopen, maar dit is niet het einde ervan. Meer nog, nu valt op hoe belangrijk het is om een zorgzame relatie te kunnen opbouwen met alle medewerkers en om iedereen ook als individu te kunnen zien. Het is nu bijvoorbeeld bijzonder belangrijk je medewerkers en hun achtergrond te kennen. Zo kan je inspelen op individuele noden.
Je gaat bijvoorbeeld iemand met een ziek familielid nu geen enkel risico laten lopen. Als deze crisis ons iets kan leren, is dat je de mens altijd centraal moet plaatsen. De focus is zeker gericht op de H van HR…”