PARTNERCONTENT

Elke Van Hoof (VUB, Huis voor Veerkracht, Ally Institute): Een kapitein zonder richting heeft nooit goede wind in de zeilen

Trends in 2022? Voorspellingen maken zonder dat het stof is gaan liggen, is onbegonnen werk. De pandemie ondermijnt alle gekende manieren om voorspellingen te maken. De enige zekerheid is onzekerheid. De wereld lijkt sneller te veranderen dan we kunnen vatten. Hoe houden we het overzicht op steeds snellere veranderingen? Hoe gaan we om met veranderingen, groeiende risico’s en toenemende onzekerheid? En wat leert dat over onze rol?

Elke organisatie, elk team, elke leidinggevende, elke werknemer dient met onzekerheid te kunnen omgaan. Omgaan met onzekerheid is simpel. De richting dient goed aangegeven te zijn. Richting in de vorm van een langetermijnvisie uitgedund in een aantal middellange missies en duidelijke KPI’s. Zonder richting heeft een kapitein immers nooit goede wind in de zeilen. Maar niet alleen de kapitein heeft richting nodig. Elk team, elke leidinggevende en elke werknemer moet zich de richting eigen maken. Anders raken ze steeds verder verwijderd van de kapiteins richting. In deze aanpak zijn er drie ingrediënten noodzakelijk: contextassimilatie, stresscrafting en aligneren van waarden.

Contextassimilatie

Contextassimilatie gaat over het vermogen om je talenten te kunnen afstemmen op de situatie. Weten wat je kan en de situatie zo te kunnen ombuigen, dat je talenten impact hebben. Het gaat verder dan talent management, want het includeert ownership en accountability. Zelf aan het stuur van je carrière zitten als resultaat. Maar ook het gevoel gezien te worden en erkenning te krijgen, aangezien je de situatie zo kan ombuigen, dat je talenten gezien worden. Volgens de laatste resultaten van lopend onderzoek ligt de vitaliteit van de werkende bevolking gemiddeld op 7/10, wat best een goede score is. De belangrijkste drivers van deze score liggen in de context.


Waar dienen we op in te zetten in 2022? Dat is de context managen waardoor onze werknemers automatisch tot hun volle potentieel kunnen komen. Denk aan prikkels die hen doen bewegen, focussen, overleggen en plezier beleven om er maar enkele te noemen. Momenteel gebeurt er te veel rondom onze werknemers (onzekerheid, afleiding, vereenzaming,…) waardoor ze niet tot hun volle potentieel komen.

Stresscrafting

Stresscrafting gaat over het vermogen om stress in je voordeel te kunnen gebruiken. Dit houdt in dat we stress aanvaarden als een wezenlijk onderdeel van het leven. Onvermijdelijk en een vat vol opportuniteiten. Het aantal korte, frequente afwezigheden was voor de pandemie ruim onder controle. Vandaag gaat het snel in stijgende lijn. Het aantal langdurig afwezigen is nog nooit zo hoog geweest, de werkbaarheidsgraad dient omhooggetrokken te worden. Maar vandaag blijven zij die langdurig afwezig worden, steeds langer thuis. Waar iedereen beseft dat dit een verhaal is van gedeelde verantwoordelijkheid, tonen de cijfers ons dat slechts 4/10 werknemers bereid zijn zelf actief te investeren. Wanneer waarden en normen niet meer gealigneerd zijn, kan een werknemer niet meer gere-integreerd worden. Het water is te diep. We noemen dit ook wel eens een vertrouwensbreuk.

Aligneren van waarden

In tijden van schaarste is het belangrijk vroegtijdig te identificeren of de waarden en normen nog gealigneerd zijn. Inzetten op het versterken van elkaars waarden en normen is nog efficiënter. Wanneer we dat kunnen combineren met een sense of belonging, zit je veilig. Deze sense of belonging gaat over je goed voelen in je werkomgeving omdat je je goed voelt in je job, goed presteert, je goed voelt bij je collega’s, je leidinggevende en je werkgever. Je komt als het ware thuis op je werk. En net zoals thuis aanvaard je de ups and downs… Vandaag vallen steeds meer mensen uit van wie slechts de helft terug te brengen zijn naar dezelfde werkgever. Er is dus nog werk aan de winkel.

Conclusie: dé trend

Dé trend van 2022 wordt dan ook om welzijn (de softe sector) eindelijk als hardcore business te gaan beschouwen. Als je de war for talent wilt winnen, is het niet alleen voldoende om je marketing goed uit te werken om nieuwe werknemers aan te trekken, maar om te leren werken met je huidige werknemers. En toch krijgt het telewerk ook een speciale vermelding van mij.


Goeroes allerhande zagen het nieuwe werken al overnemen, maar zodra het kon, stonden we weer met z’n allen in de file. Snakkend naar sociaal contact, plezier met de collega’s en het zo gemiste geroddel op de werkvloer. Tijdens de verplichte-telewerk-periode kwamen we in het beste geval tot 70 à 80% telewerk en de flexibelere periodes amper tot 40% en zodra groen licht werd gegeven, diende vrijwel iedereen verplicht terug te komen. Wanneer telewerk nog kon, was het om het antwoord op de mobiliteit: vertrekken na de files is toegestaan… Maar telewerk kan zoveel meer zijn dan dat! Het kan een waardevolle hefboom zijn voor flexibiliteit, diversiteit en inclusie. Dus nu we voor de zoveelste keer weer verplicht aan de livingtafel zitten, laat ons werk maken van een doordacht telewerkbeleid, inclusief het begeleiden en faciliteren van werkplezier en welzijn op afstand.

Elke Van Hoof

Prof. dr. Elke Van Hoof is professor aan de VUB, zaakvoerder van het Huis voor Veerkracht en Stichter van Ally Institute. Naast de Insourcing®-techniek voor de behandeling van stressgerelateerde aandoeningen, creëerde ze Stresscrafting®, een techniek waarmee men toxische stress op de werkvloer duurzaam wegwerkt. Ze bouwde ook de gecertifieerde opleiding Human Capital Management® uit. Ze is de auteur van onder andere De Chief Happiness Officer (LannooCampus, 2017) en Eerste hulp bij stress & burn-out (Lannoo, 2017).

Meer info: www.elkevanhoof.com, www.huisvoorveerkracht.be, www.Ally.Institute, www.ochocommunity.be en www.hallelujah.be

De Chief Happiness Officer – Stappenplan voor een strategisch welzijnsbeleid op het werk
Elke Van Hoof
Uitgeverij LannooCampus, 152 blz., € 29,99

Eerste hulp bij thuiswerken – Een praktische gids voor werkgever en -nemer
Elke Van Hoof
Uitgeverij LannooCampus, 152 blz., € 25,99

XX FOTO 38 39 BOEKENCOVER Eerste Hulp Bij Thuiswerk
XX FOTO 38 39 BOEKENCOVER Chief Happiness Officer

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER