Plan International België daagt werkgevers uit en Lotte Kopecky doet mee

Hechte teams uitbouwen, stappen zetten op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en tegelijk werken aan het fysiek en mentaal welzijn van medewerkers: de Sport For Change-challenge van Plan International België laat organisaties winnen op drie fronten tegelijk. Met als mogelijke bonus een ritje op de fiets met Lotte Kopecky, een looptraining met de Belgian Cheetahs, tickets voor het Belgisch kampioenschap mountainbike, of een andere sportieve prijs.

In de krappe arbeidsmarkt van vandaag is het voor organisaties cruciaal om elk talent te behouden, productiviteit van teams te verhogen en de motivatie van elke medewerker te versterken. Dat is geen eenvoudige uitdaging. ​ ​

Een sportieve teambuilding kan een belangrijk deel van het antwoord zijn. “Sporten en ondernemen hebben enorm veel gemeen: ze vereisen durf, doorzettingsvermogen en efficiëntie”, zo klinkt het bij Jeroen De Wit, Founder & Managing Director van Teamleader. “Ook een sterke teamgeest is belangrijk om te slagen. Bij Teamleader zijn we er dan ook van overtuigd dat het aanmoedigen van sportief gedrag een positieve impact heeft op het welzijn van onze collega’s. Een energieke en gemotiveerde medewerker is namelijk essentieel om zowel persoonlijke als team- en bedrijfsambities te bereiken.”

Medewerkers uitdagen

Plan International België koppelt via de Sport For Change Strava-challenge de nood van organisaties en werknemers aan de nood van meisjes overal ter wereld. Gedurende de maand mei daagt de ngo zowel individuen als organisaties uit om te gaan sporten. Daarbij benadrukt Plan International België dat álle vormen van beweging bevorderlijk zijn. “Of het nu tien minuten wandelen is, of een hele zaterdagvoormiddag door de Vlaamse Ardennen koersen: we dagen medewerkers van alle organisaties uit om te gaan bewegen en sporten”, zo vat Jochem Roels, bij Plan International België verantwoordelijke voor corporate partnerships, samen.

Voor organisaties is dit een mooie gelegenheid om collega’s te motiveren om meer te gaan bewegen. Bovendien kunnen collega’s elkaar ook aanmoedigen, en is het een uitgelezen kans om als werkgever jezelf ook op Strava – het sociale medium voor sporters – te laten zien. Indien jouw organisatie nog niet als ‘club’ aanwezig is op Strava, kan je deze eenvoudigweg creëren via de Strava-website. Dit kan ook een besloten club zijn, zodat je die kan voorbehouden voor de eigen werknemers. Via deze club kan je de sportstatistieken terugvinden van ieder lid en kan je makkelijk opvolgen hoeveel tijd een persoon heeft gesport en kan je hen motiveren om de 200 minuten te volbrengen om aan de voorwaarden van de challenge te voldoen.

Link met SDG’s

Plan International België strijdt voor meisjesrechten en gendergelijkheid overal ter wereld – óók in België. Deelnemen aan deze Strava-challenge past niet alleen binnen het beleid omtrent gezondheid en employer branding, als organisatie zet je meteen mee je schouders onder deze belangrijke strijd. ​

Meer dan ooit begrijpen – ook for-profit – ondernemingen dat hun rol in de wereld verder gaat dan hun core business. De SGD’s – de door de VN gedefinieerde duurzame ontwikkelingsdoelen – zijn dan ook goed gekend in het bedrijfsleven. Bovendien weten werkgevers dat ook de verwachtingen van werknemers geëvolueerd zijn.

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor Mazars”, zo duidt Livy Dauw, Human Capital Manager bij Mazars. “We streven ernaar waarde te creëren voor onze klanten en tegelijkertijd te zorgen voor mensen, planeet en maatschappij. We merken ook dat dit ook bij onze medewerkers leeft!” ​​

Jochem Roels van Plan International België: “Teamleader en Mazars zijn twee voorbeelden van bedrijven die de link tussen hun eigen noden – employer branding, het welzijn van medewerkers en het motiveren van teams – perfect weten te linken aan het grotere verhaal van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook andere bedrijven, zoals SPOQ, delaware…, sprongen al op de kar. Hun steun aan Plan International België, onder meer via de Sport For Change challenge op Strava, heeft dan ook reële impact voor de eigen medewerkers en klanten, maar ook voor meisjesrechten over de hele wereld.”

Sportieve prijzen

Als bonus kunnen deelnemende sporters en organisaties een mooie prijs in de wacht slepen. Zo kan je met wereldkampioene Lotte Kopecky een ritje maken of gaan trainen met de Belgian Cheetahs – wees gerust: niet op hún tempo. Er zijn ook tickets voor de Memorial Van Damme en andere sportevents alsook diverse andere sportieve prijzen. Ook individuele sporters maken kans op een exclusieve sportieve prijs. ​

De Strava-challenge ‘Sport For Change’ loopt van 1 tot en met 31 mei. Alle info via de Strava-app of de Strava-website en op de website van Plan International België.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER