Een historisch bedrijf veranderen is geen eenvoudige opdracht. Bij bpostgroup loopt een grootschalige transformatie, met een sleutelrol voor de leidinggevenden. Die worden in verschillende golven getraind om hun mensen mee te nemen in de verandering. Het einddoel: het DNA van bpostgroep transformeren.
Uitdaging: van historisch postbedrijf naar moderne logistieke speler
Christophe Vanden Eede, Global Head of Talent Management bpostgroup: “De klassieke postbedeling, vele tientallen jaren lang dé kerntaak van bpostgroup, staat overal in Europa onder druk. We maken de switch van postbedrijf naar een bredere logistieke speler, met activiteiten in de hele e-commerceketting. Die omslag is prangend, maar heel erg complex. bpostgroup is een gigantisch groot bedrijf met een lange historiek en een erg specifieke aandeelhoudersstructuur. Transformatie is hier nooit eenvoudig.”
“Onze organisatie is sterk people driven. We hebben 16.000 postbodes, 3-4.000 sorteermedewerkers en nog eens duizenden mensen in kantoren. We waren jarenlang heel succesvol in wat we deden, maar nu moeten we ons aanpassen aan een totaal andere markt. Technologie en processen zijn belangrijk, maar de enige manier om zo’n transformatie te doen slagen, is via onze leidinggevenden. Zij moeten onze mensen laag per laag meenemen in verandering.”
De centrale vraag is: welke DNA-verandering willen we realiseren? Die bepaalt in welke grote elementen onze leiders moeten groeien, en hoe we hen daarbij maximaal kunnen ondersteunen.

Aanpak: het 4 CAP-model als kompas
“Er bestaan honderden modellen over leiderschap, maar wij wilden één kader dat eenvoudig, herkenbaar en toepasbaar is. We hebben gekozen voor het ‘4 CAP-model’ van MIT. Dat is gebaseerd op onderzoek naar succesvolle transformaties. Dat model onderscheidt vier capabilities (caps), of vier dimensies van leiderschap: visie verwezenlijken, verduidelijken, mensen verbinden en vernieuwen.”
“Visie verwezenlijken betekent richting geven en mensen enthousiasmeren om de visie te realiseren. Verduidelijken gaat over omgaan met onverwachte gebeurtenissen, zodat we onze koers niet verliezen. Verbinden draait rond duurzame relaties bouwen: met medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders. En innoveren vraagt lef: durven experimenteren.”
“Een model is natuurlijk maar een model. Je moet dat altijd aanpassen aan je eigen context. In co-creatie met 500 leidinggevenden hebben we het model gekneed naar de noden en de ambities van bpostgroup. We hebben bepaald wat we absoluut willen behouden, wat anders moet, en wat we nog niét doen maar wel moéten doen in de toekomst. Aan elk van de vier dimensies van het 4 CAP-model hebben we vijf concrete gedragingen gekoppeld. Zo blijft het geen theoretisch model dat ergens op het intranet staat of in een lade ligt, maar weten leiders hoé ze het in hun werk kunnen toepassen.”
“De vier dimensies en de concrete gedragingen hebben we geïntegreerd in al onze feedbackprocessen, evaluaties en assessments, bonussystemen,… In 2024 lag de focus op het senior management, in 2025 breiden we uit naar het middenkader en daarna naar de eerste lijn. Elke laag krijgt een eigen vertaling, met andere accenten. Van een senior manager verwacht je andere gedragingen dan van een middle manager, dat gaat bijvoorbeeld over strategisch denken op lange termijn vs. tactische ingrepen op kortere termijn. Maar de verwachtingen zijn op elk leiderschapsniveau helder.”
Impact: transformatie sijpelt laag per laag door
“Bij de 500 senior leaders merken we vooruitgang in elk van de vier dimensies, gemeten via performance management en assessments. Het middle management is volop bezig, maar we krijgen al positieve feedback op de trainingen. Voor de eerste lijn, de leidinggevenden van de mensen die op het terrein met de klant in contact komen, meten we nu voor het eerst hoe sterk dat management eigenlijk staat: waar ze goed in zijn, waar ze nog stappen vooruit moeten zetten.”
“Transformatie vraagt tijd en volharding. We hebben te maken met een tanker van 26.000 mensen in België. Je kunt zo’n verandering niet centraal pushen, ze moet doorsijpelen naar de hele organisatie. We brengen leiders in contact met experts, zorgen voor mentors, begeleiden hen in de flow van het werk. Alles draait om één vraag: hoe helpen we leiders om beter te worden in hun rol? Elk jaar meten we opnieuw en bouwen we verder.”






