PARTNERCONTENT

Borealis trekt voluit de kaart van People & Culture

Borealis, Europees marktleider in basischemicaliën, meststoffen en de mechanische recyclage van plastics, biedt medewerkers de mogelijkheid om via het Move To Happiness-platform met een breed welzijnsaanbod aan de slag te gaan. Iedereen kiest vrijwillig welke programma’s ze volgen: pittige work-out, programma’s rond meer focus en productiviteit, programma’s over slaapoptimalisatie, een growth mindset of zelfs emo-eten. Hoe werkt dit?

Dat Borealis de waarde van human capital hoog inschat, werd in juli 2022 extra duidelijk. Het HR departement kreeg de naam People & Culture.

“Human resources klinkt zo koel, zo mathematisch. Woorden die wij absoluut niet in verband brengen met onze medewerkers! Met People & Culture keren we terug naar de kern. Mensen zijn dé belangrijkste asset”

Dorien Timmermans, Head of Talent Acquisition bij Borealis

Covid-19 zette wellbeing nog hoger op de agenda

Bij Borealis zijn ze al zeer lang overtuigd van het belang van health en happiness op het werk. Zo lanceerde het bedrijf al in 2016 zijn eerste wellbeingconcept. Medewerkers kunnen onder andere één-op-één begeleiding aanvragen voor zowel werk- als privégerelateerde zaken, er worden specifieke opleidingen over welzijn georganiseerd,…

Dorien Timmermans vult aan: “Dat covid-19 ons allemaal heeft uitgedaagd, staat buiten kijf. De ondernemingsraad en medewerkerssurveys toonden het belang van een nog breder gestructureerd wellbeingbeleid. Maar wellbeing blijft zo’n containerbegrip dat al snel een zwaar beladen betekenis krijgt. Met ons Happy Deal-concept (een knipoog naar Happy Meal) willen we van een eerder reactief beleid de switch maken naar een meer proactief beleid – en dat op een frisse, positieve manier. In dat straatje past Move To Happiness, met haar gebruiksvriendelijke Netflix van Wellbeing perfect.”

XX FOTO 62 63 EXPERT Move to Happiness Dorien Timmermans min

Gaat het engagement wel hoog genoeg liggen?

“Toen Move To Happiness op onze radar kwam, was ik meteen overtuigd”, aldus Dorien Timmermans. “Waar ik nog steeds het meest van onder de indruk ben, is het brede aanbod. Want als organisatie ligt dáár de grootste uitdaging. De brede scope (mentaal, fysiek én sociaal) van wellbeing dekken, is geen eenvoudige klus. Naast het enthousiasme van het concept, leefden er binnen het managementteam uiteraard ook enkele twijfels: zullen we onze mensen ertoe kunnen aanzetten om met online content – vrijwillig – aan de slag te gaan? Hoe gaat het productieteam, die geen volledige dag achter de pc zit, dit onthalen?”

Borealis koos de handige plug&play-oplossing van start-up Move To Happiness. Al heel wat Borealis-medewerkers zijn aan de slag op het platform met webinars, programma’s en interactieve challenges. Zij bevestigen: het kwalitatieve aanbod, gebracht door experten, en de gebruiksvriendelijkheid van het platform maken wellbeing leuk en laagdrempelig.

46% engagement na 6 maanden

“We zijn nu een half jaar aan de slag met Move To Happiness en zijn zeer enthousiast over de evolutie”, getuigt Dorien Timmermans. “Op één jaar willen we 60% van onze medewerkers laten interageren met het platform. Na 6 maanden zitten we op een engagement van 46%, mooi op koers dus. We hebben intussen ook andere vestigingen, zoals Borealis Mechelen, geïnspireerd om met Move To Happiness te starten.”

Tijdens de maandelijkse statusmeeting met Move To Happiness bespreken ze de evolutiecijfers ook: activatiegraad, de populaire thema’s,…: “Dat geeft ons interessante inzichten. Niet onverwacht zien we een veel hogere onboarding bij onze bedienden ten opzichte van het productiepersoneel. We zijn zeer dankbaar voor het meedenken van Kenneth, zaakvoerder bij Move To Happiness. Hij is zich er sterk van bewust dat het succes van het programma grotendeels bepaald wordt door het engagement van onze medewerkers. Er wordt snel geschakeld en onze feedback wordt ter harte genomen. Zo hebben we voor onze shiftwerkers een on site workshop georganiseerd: dr. Inge Declercq kwam vertellen over hoe je je slaap kan boosten als je in shiften werkt. Een zeer interessante topic voor deze doelgroep. Door offline workshops te organiseren, verkleinen we de drempel en kunnen we extra doorverwijzen naar het platform.”

Borealis wellbeing story: to be continued…

+++

BENIEUWD hoe Move To Happiness 46% van de Borealis-medewerkers kon motiveren?
>> Ontdek hier het 6-stappenplan

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER