Blijf breder leren dan je vakgebied

De ene journalist wil de wereld verbeteren, de andere wil hem begrijpen. Tim Verheyden rekent zichzelf eerder tot de tweede categorie, hoewel zijn reportages evengoed een maatschappelijke impact hebben. Al een kwarteeuw werkt hij als tv-journalist (TVL, vervolgens VTM en nu al tien jaar VRT). Een voorrecht, vindt hij, om de meest uiteenlopende mensen te ontmoeten en zo constant bij te leren.

Maar wat kunnen wij leren van een tv-journalist én auteur van Het had waar kunnen zijn, een even gewaagde als geslaagde verkenning van desinformatie en nepnieuws?

Tim Verheyden volgt de invloed van sociale media en technologie en maakt reportages bij Pano en Canvas. Denk aan de driedelige reeks Facebook & Ik en de ophefmakende uitzending over het extreemrechtse Schild en Vrienden. In 2019 ontdekte hij dat Google via Google Home meeluistert. Die reportage leidde wereldwijd tot de aanpassing van de privacy-voorwaarden van Google. In zijn boek Het had waar kunnen zijn schetst hij de invloed die nepnieuws en andere vormen van desinformatie op ons hebben én schuift hij oplossingen naar voren om ermee om te gaan.

Hij is ook een gepassioneerd hardloper, hij raadt elke werknemer en leidinggevende aan “de edele kunst van het hardlopen” te beoefenen en dan vooral de lange afstanden:

“Je komt tijdens het hardlopen snel jezelf tegen en dáár elke keer doorbreken, is een goede oefening in mentale veerkracht. Hardlopen is in dat opzicht meer een mentale dan een fysieke oefening.”

In #ZigZagHR September 2022 deelt hij vijf paden die leiden naar een leven lang leren. Je krijgt er in dit artikel alvast twee cadeau:

Leerpad 1
Blijf breder leren dan je vakgebied

De Vlaming ligt niet wakker van levenslang leren, zo blijkt uit tal van onderzoeken. Iedereen lijkt er weliswaar van overtuigd dat bijblijven belangrijk is, maar ziet die noodzaak vooral bij anderen (en niet bij zichzelf). De Vlaming zit met andere woorden nog altijd niet aan het stuur van zijn of haar loopbaan.

“Blijven leren is inherent aan journalistiek en de toekomst van mijn vakgebied ligt in Open Source Investigation (OSINT)”, reageert Tim Verheyden. “Daarbij zet je publiek toegankelijke data om naar betrouwbare informatie en gebruik je het internet om aan onderzoeksjournalistiek te doen. Daar wil ik me nog meer in verdiepen.”

Hij heeft ook al veel geleerd uit de opleiding Initiator Running bij Sport Vlaanderen: “Naast journalist ben ik medeoprichter van de BXL Run Crew, een loopcollectief in Brussel. Hardlopen is de lijm, maar uiteindelijk gaat het om het uitbouwen van een community, het overbruggen van verschillen en goed voor elkaar zorgen.

Dankzij die opleiding heb ik geleerd hoe me als coach te gedragen in een diverse groep en kijk ik ook anders naar hoe een stad functioneert en welke plaats ik daar als hardloper, als fietser of chauffeur in heb.

Het zette me ook aan om er meer over te lezen én het helpt me in het ontwikkelen van leidinggevende skills.”

Leerpad 2
Krijg je boodschap ook verkocht

Met zijn reportages wil Tim Verheyden mensen uitdagen om kritisch na te denken over belangrijke maatschappelijke thema’s: “Ik werk op thema’s waar mensen baat bij hebben om er meer over te (willen) leren.

In de driedelige docureeks Facebook en ik, bijvoorbeeld, analyseer ik de impact van Facebook op ons welzijn, onze privacy en zelfs onze democratie. In Privacy & ik onderzoek ik in welke mate onze privacy vandaag onder druk staat. We gebruiken allemaal een smartphone zonder te weten hoe de achterkant werkt. Wat de grote technologiebedrijven ons niet vertellen, is dat er van iedereen ergens een digitale dubbelganger wordt opgeslagen.

Als journalist kan je mensen dus wel degelijk aanzetten om te leren, op voorwaarde dat je dat op een voldoende toegankelijke manier brengt.”

De kunst van storytelling is essentieel, het biedt een toolbox van technieken, zodat mensen complexe verhalen begrijpen. En daar knelt het schoentje: “We verliezen mensen door fake nieuws en desinformatie, maar ook omdat we er als journalist niet altijd in slagen om complexe dingen op een bevattelijke en toegankelijke manier over te brengen. Hoe zou je het uitleggen aan de toog van het café op de hoek of aan je oma?

Gebruik korte zinnen, laat pauzes, geef voorbeelden, maak het tastbaar, gebruik beeldspraak, trek je publiek binnen aan de hand van een beeld, een anekdote, humor, iets wat raakt, iets wat connecteert. Probeer je boodschap te vereenvoudigen: wat is de ruggengraat van je verhaal? Wat wil je dat er verandert? Oefen daarop, vertel het aan jezelf, in de spiegel.”

Is alles dan toch marketing?

Je moet nieuws, maatschappelijke thema’s in de markt weten te zetten en mensen verleiden als je wil dat het blijft plakken? Ook als journalist moet je verleiden, de plusartikels moeten verkopen. De titels zijn zo gekozen, dat je niet anders kan dan klikken, zo ook de pushberichten.

“Verleiden hoeft evenwel niet negatief te zijn”, corrigeert Tim Verheyden. “De titel mag spectaculair zijn, op voorwaarde dat de inhoud relevant is. Het inzetten van marketingtechnieken hoeft niet slecht te zijn als het product en de intenties goed zijn.”

Benieuwd naar de rest van het Interview met Tim Verheyden?
>> Abonneer op #ZigZagHR en maak kans om zijn boek te winnen!

Abonnees maken kans op een gratis exemplaar van dit bijzondere boek.
We verloten vijf exemplaren.
Stuur ons een e-mail met je naam en adres én waarom je dit boek cadeau wil krijgen.
De 5 meest originele inzendingen krijgen een exemplaar.

Exclusief voor abonnees!

Veel succes!

Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR