Rekrutering wordt moeilijker: in deze onstabiele globaal-economische context vinden organisaties en professionals het moeilijk om op lange termijn te plannen. Volgens Robert Walters’ recent Europees onderzoek naar interim management doen organisaties, op zoek naar flexibiliteit en veerkracht, steeds vaker een beroep op interim managers, wier aantal toeneemt.
63% vervangingsopdrachten in België
Ook in België deed de meerderheid van de bedrijven vorig jaar een beroep op interim managers om een sleutelpositie te vervangen: deze interim management opdrachten stegen van 46% in 2022 naar 63% in 2023.
“Na de rush in aanwervingen tijdens de post-Covid periode, merken we de laatste maanden een vertraging in het rekruteringsproces. Deze vertraging heeft organisaties ertoe aangezet een beroep te doen op interim management, om snel te kunnen beschikken over resources en belangrijke posities in te vullen”, legt Audrey Bostvironois, manager bij Robert Walters Interim Management uit.
Andere situaties waarin bedrijven vorig jaar een beroep deden op een interim manager waren organisatorische herstructureringen (25%, tegenover 16% gemiddeld in Europa) of een project waarbij managementondersteuning nodig was (13%, tegenover 14% gemiddeld in Europa). Voor het komende jaar verwachten we een stijging in het aantal transformatie-gerelateerde opdrachten, met name in de industrie en de financiële dienstensector.
CSR-gerelateerde opdrachten in opmars
In België voerde 31% van de interim managers in 2023 opdrachten uit met betrekking tot CSR-kwesties, in de lijn met het Europese gemiddelde van 30%. Deze opdrachten hadden voornamelijk betrekking op organisatorische transformatie, human resources en bedrijfscultuur, verantwoorde digitale hervorming en verbetering van impactmaatregelen.
“Opdrachten die 100% gewijd zijn aan CSR-kwesties komen niet vaak voor, maar we zien een toenemend aanbod voor hybride opdrachten, waarvoor professionals met expertise in operationeel management, financiën en HR, gevraagd zijn, evenals kennis van en voeling met CSR-kwesties”, merkt Audrey op.
“Bij grote Belgische organisaties zien we dat er multidisciplinaire CSR-teams worden opgebouwd. Verschillende afdelingen – waaronder Operations & Supply Chain, Finance en Legal – werken samen om de nieuwe wetgeving te interpreteren en vervolgens te implementeren binnen bestaande processen. Het profiel van de gezochte interim manager voor deze opdrachten is dus erg variabel.”
70% van de interim managers wil niet terugkeren naar een vast contract
Volgens hetzelfde onderzoek van Robert Walters staat variatie in opdrachten bovenaan de lijst van redenen waarom professionals voor interim management kiezen. Flexibiliteit, vrijheid en financieel voordeel volgen daarna.
Wat hun beweegredenen ook zijn, 70% van de Belgische interim managers lijken voldoening te hebben gevonden in hun nieuwe functie en wensen niet terug te keren naar een vast contract. 76% van de ondervraagde interim managers geeft aan dat hun zelfstandige activiteit hen in staat stelde hun kennis en vaardigheden toe te passen in verschillende organisaties en verschillende omgevingen te ervaren.
“De interim managers met wie we dagelijks samenwerken benadrukken hoe belangrijk het is voor hen om hun opgebouwde expertise ten volle te kunnen benutten en tegelijkertijd de vrijheid en flexibiliteit te hebben om hun carrière af te stemmen op hun privéleven,” besluit Audrey.