Creëer de optimale werkomgeving voor jouw medewerkers
De 6 vragen die HR zich moet stellen bij het bepalen van het kantoor van morgen
Hoe evolueert onze headcount in de toekomst?
Begin bij de basics en bereken het aantal medewerkers. Hou ook rekening met toekomstige groei- of krimpscenario’s, huurcontracten lopen immers langer dan de komende 2 jaar. Beperk je niet tot de aantallen op de payroll, maar neem consultants, contractors en tijdelijke krachten mee in rekening. In een steeds aan belang toenemende gig economy nemen ook je tijdelijke collega’s werkplekken in en nemen ze graag deel aan meetings.
Waar willen onze mensen werken?
Vijf dagen per week op kantoor zoals het er binnen veel bedrijven in 2019 nog aan toeging of een totaal virtuele set-up waarbij iedereen van thuis uit werkt? Het zijn extremen die duidelijk maken dat de wereld evolueert en dat meer en meer medewerkers bepalen vanwaar ze wensen te werken. In een war for talent wordt vrijheid van locatie zelfs een differentiator. En misschien kan dat moeilijk te vinden ingenieursprofiel zijn/haar werk perfect van thuis uit doen, ook al betekent thuis Vilnius in Litouwen.
Er zal dus flexibiliteit nodig zijn op het vlak van HR policies, kantoorruimte en ondersteunende technologie. Aan HR om mee te gaan in deze denkoefening.
Wat zijn de businessdoelen?
Willen we kosten besparen? Zetten we meer in op teamwork? Wordt groei/rekrutering onze voornaamste bekommernis? Wat willen we betekenen op het vlak van wellbeing? Weet wat er speelt in de business en neem deze prioriteiten mee in de denkoefening. Hoe meer zaken in rekening gebracht worden, hoe duurzamer en efficiënter het uiteindelijke concept.
Hoe werken we vandaag en in de toekomst?
Een analyse van hoe er vandaag gewerkt wordt, kan nooit kwaad. Een visie van hoe er in de toekomst dient samengewerkt te worden, is onontbeerlijk. Willen we silo’s afbreken of net de cohesie binnen teams versterken? Gaan we voor agile of opteren we voor een andere structuur? Wensen we creativiteit te stimuleren of is er nood aan efficiëntie? Het antwoord op deze vragen bepaalt de toekomstige werkomgeving.
Hoe zien we onze brand en imago?
Iedere medewerker, leverancier, partner, klant of sollicitant die een kantoor binnenstapt, stelt zichzelf de vraag: zie ik me hier ooit werken? Dus ja, een kantoor is een fundamenteel onderdeel van je (employer) brand. Breng die werkomgeving in lijn met je brand, cultuur en waarden, zowel qua design als qua indeling. You only get one chance to make a first impression!
Hoe vertaalt dit alles zich in de nodige m² kantoorruimte?
Vul je antwoorden in op de workplace expert en krijg meteen het antwoord:
https://apps.colliers.com/workplaceexpert/
En download je gratis rapport met details over benodigde indeling en oppervlakte.