AI agents nemen hun plaats in op de werkvloer

Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat de opmars van AI-agents de werkvloer grondig zal veranderen. HR-managers verwachten een groei van 327% in het gebruik van digitale assistenten binnen twee jaar, goed voor 30% meer productiviteit. Bijna een kwart van het personeel zal heringezet worden naarmate digitale arbeid wordt omarmd.

Het onderzoek toont ook aan dat AI-bijscholing hoog op de HR-agenda staat. Meer dan 80% van de HR-managers plant opleidingsprogramma’s om werknemers klaar te stomen voor een werkvloer waarin autonome AI-assistenten (agentic AI) een centrale rol spelen. Tegelijk groeit het besef dat soft skills, zoals samenwerking en relaties opbouwen, juist belangrijker worden in een werkomgeving waar mens en AI samen functioneren.

Waarom is dit cruciaal?

HR-leiders verwachten dat hun personeelsbestand binnen vijf jaar uit mensen én AI-agents zal bestaan. Toch heeft 85% van de organisaties agentic AI nog niet geïmplementeerd, en begrijpt 73% van de werknemers nog niet wat de impact zal zijn op hun werk. Nu digitalisering de werkplek ingrijpend verandert, is het voor HR essentieel om te investeren in kennis, bijscholing en organisatieveerkracht.

“We zitten in een unieke transformatie van het werkleven zoals we het kennen. Digitale arbeid zal nog meer productiviteit, autonomie en slagkracht krijgen aan een ongezien tempo. Elke sector moet jobs een andere invulling geven, talent omscholen en anders inzetten – en elke werknemer zal nieuwe menselijke, zakelijke en agentvaardigheden moeten leren om succesvol te zijn in deze digitale arbeidsrevolutie.”

Nathalie Scardino, President en Chief People Officer bij Salesforce

In cijfers:

HR-managers zijn van mening dat digitale arbeid de toekomst is en dat de integratie ervan cruciaal is voor hun rol

  • 80% denkt dat in de meeste bedrijven mensen en AI-agents binnen vijf jaar zullen samenwerken.
  • 86% van de CHRO’s verwacht dat de integratie van digitale arbeid in hun bestaande personeelsbestand een cruciaal onderdeel van hun werk zal uitmaken.
  • CHRO’s voorspellen tegen 2027 een groei van 327% in het gebruik van agents binnen hun organisaties
  • Zodra agentic AI volledig is geïmplementeerd, verwachten CHRO’s een gemiddelde productiviteitswinst van 30% en een daling van de arbeidskosten met 19% — wat overeenkomt met $ 11.064 per werknemer op basis van het gemiddelde jaarsalaris van de OESO(*)

CHRO’s zijn van plan hun werknemers bij te scholen en anders in te zetten om zij aan zij met agents te werken

  • 77% van de CHRO’s is van mening dat AI-agents hun organisatiestructuur zullen veranderen.
  • 89% van de CHRO’s denkt dat ze met behulp van AI-agents werknemers andere, relevantere taken zullen kunnen geven.
    • Ze verwachten dat 61% van hun personeel in hun huidige functie zal blijven waarbij ze zij aan zij werken met digitale arbeidskrachten.
    • Ze vermoeden dat ze bijna een kwart van het personeel zullen kunnen inzetten in nieuwe functies of teams.
  • 88% van de CHRO’s denkt dat medewerkers anders inzetten een kosteneffectievere aanpak is dan ander personeel aanwerven voor nieuwe functies.
  • 81% van de CHRO’s is al gestart met omscholen van medewerkers (20%) of is dat van plan (61%) voor functies met betere toekomstperspectieven.

Aangezien 85% van de bedrijven nog niet werkt met agentic AI richten CHRO’s hun inspanningen op korte termijn op de implementatie van AI, onder meer in IT en onderzoek en ontwikkeling.

  • CHRO’s verwachten dat IT-, onderzoek en ontwikkelings- (R&D) en verkoopteams zullen groeien naarmate hun bedrijf AI-agents gaat gebruiken.
  • CHRO’s zijn van plan om werknemers op korte termijn een andere rol te geven en ze in te zetten in technische functies zoals datawetenschapper of technisch architect.
  • CHRO’s zijn van mening dat AI-geletterdheid de belangrijkste vaardigheid is die werknemers nodig hebben nu bedrijven overschakelen naar een economie die gebruik maakt van agentic AI.

Naarmate bedrijven digitale arbeid implementeren, zullen soft skills en functies waarin relaties worden opgebouwd volgens CHRO’s aan waarde winnen.

  • 75% van de CHRO’s zegt dat AI-agents de behoefte aan soft skills binnen hun organisatie zullen doen toenemen.
  • CHRO’s zijn ook van plan om huidige werknemers in te zetten in andere functies waarin ze relaties opbouwen (nr. 2), zoals partnerschappen en accountmanagement, en zeggen dat samenwerkingsvaardigheden en aanpassingsvermogen waardevol zullen zijn in de economie die gebruik maakt van agentic AI.
  • CHRO’s verwachten dat teams zoals klantenservice, bedrijfsvoering en financiën in omvang zullen afnemen en wat zullen worden gereorganiseerd naarmate agentic AI meer wordt gebruikt en efficiënter wordt.

Ondanks de urgentie van digitale arbeid zijn veel HR-managers nog maar net gestart met het plannen van de voorbereiding van hun personeelsbestand.

  • Slechts 15% van de CHRO’s zegt dat hun organisatie agentic AI volledig heeft geïmplementeerd.
  • 73% zegt dat hun werknemers zich nog niet bewust zijn van de impact die digitale arbeid op hun werk zal hebben.

*Berekening op basis van 19% van het gemiddelde salaris van $58.232 in de OESO 2023 (bron).

Methodiek: Salesforce heeft in samenwerking met NewtonX een online enquête afgenomen bij 200 Chief Human Resource Officers, Chief People Officers en andere Global HR Leads.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team