Agilitas wordt vierde grootste uitzendgroep van Europa

Met de aankoop van haar Nederlandse evenknie Timing van ADG dienstengroep doet Agilitas Group de grootste aankoop uit haar geschiedenis. De gecombineerde omzet verdubbelt tot 1,2 miljard euro. PROMAN, de Franse familiale aandeelhouder van Agilitas Group, verstevigt met de aankoop fors haar positie als vierde grootste uitzendgroep van heel Europa. Dat moet nog meer deuren openen voor grote internationale klanten, maar tegelijk blijven alle lokale branches naast elkaar bestaan.

“Dienstverlening zo dicht mogelijk bij onze klanten en uitzendkrachten, in elke sector en in elke markt, dat is het unieke DNA van PROMAN. Daar staat ook Timing om bekend en dat blijft zo”, zegt Tom Verhaegen, de CEO van Agilitas Group die nu CEO wordt van PROMAN North Eastern Europe. ​

Het van oorsprong Vlaamse Agilitas Group is al in Nederland actief met de merken Luba en E&A. Nu komen daar de merken van ADG dienstengroep bij: het in Nederland bekende uitzendkantoor Timing en verder nog kleinere merken als InPerson, Persoonality, Doordoeners en Youbahn, goed voor in totaal 25.000 uitzendkrachten en 830 medewerkers.

In Vlaanderen is Agilitas Group vooral bekend van het uitzendkantorennetwerk van Agilitas, maar ook de HR-dienstverlener voor de creatieve sector Amplo, het talent-, assessment en outplacementkantoor Ascento en het executive searchkantoor Rialto maken deel uit van Agilitas Group.

“Alle merken en bureaus van Agilitas Group krijgen veel autonomie en verantwoordelijkheid, dicht bij onze uitzendkrachten, freelancers, poetshulpen en dicht bij onze klanten. Dat maakte ons al uniek in de Vlaamse uitzendsector. Diezelfde lokale verankering en dezelfde sectorfocus herkennen we ook bij Timing. Dat zorgt voor een ongelooflijke match. We verwelkomen Timing, InPerson, Persoonality Doordoeners en Youbahn in een hechte familiale groep waar we sterk geloven in de unieke identiteit van elk merk en tegelijk graag expertise met elkaar delen.“ – Tom Verhaegen, PROMAN North Eastern Europe

​Nieuwe naam voor internationale uitstraling

Vanaf vandaag wijzigt ook de groepsnaam van Agilitas Group naar PROMAN North Eastern Europe. ​ Onder de groepsnaam PROMAN North Eastern Europe vallen vanaf nu de Belgische en Nederlandse merken. De commerciële merknamen zoals Timing, Amplo, Ascento, Luba en Agilitas (kantorennetwerk) wijzigen niet. De naams- en structuurwijziging moet het onderscheid tussen het Vlaamse kantorennetwerk – dat wél Agilitas zal blijven heten en deel is van de grote groep – en de grote groep zelf duidelijker maken. Tegelijk wil moedergroep PROMAN haar merken uit de Lage Landen zo een bredere internationale uitstraling geven.

Als alles volgens plan verloopt en de nodige goedkeuringen snel in orde komen, moet de integratie van de nieuwe merken in de groep al na de zomer een feit zijn. Omdat de overgenomen merken autonoom blijven opereren, kan de integratie ook zonder personeelsverschuivingen gebeuren. Tom Verhaegen, de huidige CEO van Agilitas Group, blijft op post als CEO van PROMAN North Eastern Europe en ook de managing directors van de verschillende merken blijven aan boord.

“PROMAN is met meer dan 700 vestigingen actief in 16 landen. We zijn de vierde grootste HR-dienstverlenende groep in Europa, maar de enige die zich onderscheidt met een zeer sterke lokale familiale cultuur en een hyperlokale dienstverlening, kennis en expertise. Die eigenheid willen we meer uitspelen bij grote internationale klanten. Voor grote internationale organisaties kunnen wij als grote groep toch lokaal het verschil maken op een krappe arbeidsmarkt.” – Roland Gomez, CEO van moedergroep PROMAN

Elk bureau mag dan wel prat gaan op zijn eigenheid, het betekent niet dat samenwerken geen nut heeft, zegt CEO Tom Verhaegen. Op ICT-vlak zijn schaalvoordelen logisch, maar ook wat betreft kennis over specifieke profielen en sectoren wordt nu al overkoepelend samengewerkt. ​

“We leren van elkaar en maken elkaar sterker. We delen best practices en blijven dat doen. Timing heeft veel ervaring met inhouse-werking bij grote klanten. Het heeft ook teams die sterk focussen op KMO’s, net als Luba. Zulke expertise is nuttig voor de hele groep. Voor onze medewerkers tenslotte betekent een grotere groep, meer ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.” – Tom Verhaegen, CEO PROMAN North Eastern Europe

Vraag naar uitzendkrachten blijft hoog

Van de stijgende bezorgdheid over kosteninflatie en een mogelijke recessie is in de HR-sector momenteel weinig te merken.

“De war for talent houdt aan. We merken wel ongerustheid in de markt, maar die vertaalt zich momenteel niet in cijfers. Voorlopig is de schaarste zelfs zo groot dat we vooral zien dat bedrijven onze uitzendkrachten almaar sneller voor langere tijd aan zich willen binden. Klanten bieden uitzendkrachten almaar sneller een vast contract aan. De nood aan extra werkkrachten blijft dan ook hoog. Op korte termijn zullen we daarom met Timing voor Nederland en met PROMAN voor Frankrijk samenwerken om arbeidsmigratie te vergemakkelijken.” – Tom Verhaegen, CEO PROMAN North Eastern Europe

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER