Crossing HR borders: productieve medewerkers door lessen uit Formule 1 teams

“Don’t think outside the box, think outside your industry!” Voor elk probleem waar HR vandaag geconfronteerd wordt, heeft een andere sector al een oplossing. Over het muurtje kijken, zo noemen we dat bij #ZigZagHR. Cyriel Kortleven en Marc Heleven noemen dat ‘cross-industry innovation.

Hoe je nieuwe inzichten uit andere vakgebieden, industrieën en culturen vertaalt in concrete oplossingen voor jouw HR uitdagingen, ontdek je iedere maand in de rubriek ‘Crossing HR Borders’.

Tevreden medewerkers door ‘Gewoon verwonderen’

Elke maand solliciteren 3000 mensen bij Cool Blue en dat heeft grotendeels te maken met hun bedrijfscultuur. Zo is er een waarde ‘Vrienden’ die stimuleert dat medewerkers niet alleen collega’s zijn maar zich als vrienden gaan beschouwen. En de waarde ‘Gewoon Verwonderen’ sluit aan op de obsessieve focus op klanttevredenheid. Ze streven om hun klanten tijdens het gehele aankoopproces van een product te verwonderen. Dat is voor de medewerkers de gewoonste zaak ter wereld zijn.

Doe alles net even anders en dat iedere dag een beetje beter.

Productieve medewerkers door lessen uit Formule 1 teams.

Het gemeenschappelijk doel van een Formule 1 team is glashelder: win de volgende race. De wagens zijn in feite rijdende prototypes en elke week worden er 1000 kleine dingen veranderd want ieder kan vanuit zijn niveau en expertise 1 minuscuul dingetje aanpassen om de wagen sneller te maken. Noodzakelijke vereisten: transparantie van data voor iedereen; leer van fouten en verbeter; cross-functionele teams; autonomie en autoriteit voor de frontline mensen.

Maak jouw organisatie net zo snel en wendbaar als een Formule 1 team

Menselijke’ medewerkers door persoonlijk tintje

Artsen en verpleegkundigen die elke dag in het Jessa Ziekenhuis in veilige pakken gehuld zitten om covidpatiënten te verzorgen, dragen voortaan een vrolijke foto van zichzelf op hun schort. Op die manier zien de zorgverplegers er niet allemaal hetzelfde uit voor de coronapatiënten (en vermindert angst). En het helpt ook de collega’s om elkaar sneller te herkennen in de beschermende pakken.

Laat letterlijk zien dat medewerkers betrokken zijn

Boost het welzijn van je medewerkers en klanten

In de Filipijnen heeft Coca Cola al hun advertenties tijdelijk stopgezet om dat budget integraal te gebruiken voor COVID-19 hulp te voorzien voor de zwaarst getroffen regio’s. Het budget wordt gebruikt om beschermende kleding voor mensen in de gezondheidszorg en voedingspakketten voor kwetsbare gezinnen te leveren. Zijn er initiatieven die jij kunt nemen om het welzijn van je medewerkers of klanten op dit moment te verhogen?

Toon als organisatie dat je inzit met het welzijn en geluk van jouw klanten

unnamed 10 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER