9 ontwikkelingen in rekrutering voor 2024

Rond welke ontwikkelingen in rekrutering kan je niet heen in 2024? #ZigZagHR vroeg het aan Jesse Geul. Na tien jaar als hoofdagent en rechercheur bij de politie in Amsterdam, maakte hij een carrièreswitch naar de wereld van werving en selectie. Jesse is rekruteringstrainer, spreker en LinkedIn Top Voice.

  1. Elke junior die je vanaf nu werft, is generatie Z.
    Organisaties die zich principieel blijven afzetten tegen hun wensen zullen in de problemen komen.
  2. Deeltijds werken is in opmars.
    Niet alleen Gen Z heeft meer behoefte daaraan, ook steeds meer mannen willen bijvoorbeeld een papadag.
  3. Online zichtbaarheid is de beste manier om jezelf als werkgever op de kaart te zetten.
    Afhankelijk van je doelgroep kan dat op Lin-kedIn of op TikTok. Vergeet job-boards, laat het echte verhaal zien.
  4. Company pages zijn dood.
    Op zich niets nieuws, maar het verbaast me hoeveel employer­brandingstrategiën nog altijd vertrekken vanuit de company page. Los van een aantal verplichte likes van werknemers doet dat helemaal niets. Stop ermee.
  5. Richt je in plaats daarvan op employee advocacy.
    Werknemers die posten vanuit hun persoonlijke LinkedIn-profiel, zijn honderd keer zo krachtig. Faciliteer je medewerkers daarin, met training en tijd.
  6. Bedrijven met lef zullen winnen.
    Veel organisaties durven niet opvallen uit angst voor negatieve reacties. Zuurpruimen zullen er al-tijd zijn, maar als je je daardoor laat tegenhouden, blijft al je content smaken naar nat brood.
  7. De werk-privébalans is belangrijker dan ooit.
    Organisaties die actief inspelen daarop zijn veel aantrekkelijker. Zorg dus voor flexibele oplossingen die passen bij het leven van mensen.
  8. Transparantie scoort.
    Nu steeds meer bedrijven echte verhalen delen op de socials, vallen de opgeklopte verhalen door de mand. Iedereen begrijpt dat een baan mindere kanten heeft, maar niemand wil in de zeik genomen worden.
  9. Met de opkomst van AI en automation onderscheid je je als organisatie juist met een menselijke aanpak.
    Een persoonlijke benadering, echte verhalen, humor (en misschien zelfs wel een taalfout) zorgen voor succes in 2024.

Volg Jesse Geul op LinkedIn

Deze tekst is gebaseerd op een LinkedIn-post van Jesse Geul, en werd gepubliceerd met toestemming van de auteur.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER