7 op 10 Belgen fier op hun job

Blue Monday komt eraan, maar gelukkig toont internationaal onderzoek van SD Worx aan dat Belgen, net als de Nederlanders overigens, hun job graag doen. 2 op de 3 Belgen voelen wekelijks passie voor hun werk, en 7 op de 10 werknemers ervaren hun job wekelijks als zinvol en nuttig. Meer dan 1 op de 5 Belgische werknemers vindt dat zelfs dagelijks. Enkel buurland Nederland doet (nipt) beter.

SD Worx polste in het onderzoek ‘A Worker’s Journey’ naar de werksituatie bij zo’n 5.000 werknemers in de Europese landen België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarin bevroeg SD Worx werknemers in welke mate ze zich onder andere veilig of betrokken voelen, of ze hun job als zinvol ervaren en trots zijn op het werk dat ze produceren, en of ze hun job met passie beoefenen.

Belgische werknemers zijn trots op het werk dat ze produceren

7 op de 10 werknemers geeft aan minstens wekelijks fier te zijn op de job die ze doen en het werk dat ze afleveren. Dat valt onder andere te verklaren door de verbondenheid die werknemers hebben met hun job, hun omgeving en de organisatie. Daarmee scoren we beter dan Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koningkrijk. Nederlanders zijn nog iets trotser, met 77,3% van de werknemers die wekelijks fier zijn op hun job. Dezelfde tendens zet zich door bij de vraag of werknemers hun werk zinvol en nuttig vinden. Iets meer dan 1 op de 5 Belgische werknemers geeft aan dit dagelijks te vinden. 7 op de 10 Belgen vinden dit wekelijks of meer.

Ook geven 2 op de 3 Belgische werknemers aan dat ze wekelijks plezier maken op het werk. “Een leuke tijd hebben op je werk, heeft uiteraard niet alleen met de aanwezigheid van toffe collega’s te maken”, zegt Cathy Geerts, CHRO bij SD Worx. “Een baan hebben die zin aan je leven geeft en je trots maakt, zijn minstens even belangrijke factoren. Die kunnen heel wat Belgische werknemers overduidelijk afvinken. Vandaar dus ook dat ze het op de werkvloer als plezierig ervaren. Eén van de verklaringen hiervoor is dat werkgevers steeds meer aandacht hebben voor de betrokkenheid van werknemers, met het oog op inclusie, diversiteit en gelijkheid.”

Hogere mentale belasting

Hoewel deze onderzoeksresultaten voor jobtevredenheid positief zijn, komen er ook aspecten bovendrijven waar Belgische werkgevers best voor op hun hoede zijn. Zo scoren Belgen net onder het gemiddelde als het aankomt op de energie die ze op de werkvloer hebben. 55 procent zegt zich minstens een keer per week energiek te voelen, voor slechts 8 procent is dit dagelijks het geval.

Die tendens zet zich ook door in het cijfermateriaal over de belastingsgraad op de werkvloer.

  • 41 procent van de Belgische bedienden ervaren hun job wekelijks als mentaal zwaar.
  • Voor 8 procent is dit dagelijks het geval. In die optiek scoren we als Belgen het minst goed, in vergelijking met onze buurlanden.
  • Voor 27 procent is het werk ook wekelijks fysiek vermoeiend.
  • 7 procent komt elke dag fysiek vermoeid thuis.

Ook hier zitten Belgische werknemers, zij het met een fractie, boven het gemiddelde van de vijf Europese landen uit het onderzoek. Enkel Frankrijk scoort nog iets onder België.

2 op de 3 ervaren job elke week als hun passie

Toch is het positief om vast te stellen dat bijna 2 op de 3 Belgen wekelijks (63%) hun job met passie uitvoeren. Belgische werknemers halen daarmee de tweede plaats, en moeten nipt de duimen leggen aan buurland Nederland. Andere buurlanden zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijven we voor.

“Werkgevers mogen zeker niet wegkijken van de mentale impact van de job op de werknemers. De voorbije jaren schakelden heel wat werknemers over op telewerken, wat hen op zich fileleed en pendeltijd bespaart, maar ook de leuke en luchtige momenten op kantoor verliezen we daarbij. Die sociale omgeving speelt een grote rol in het verwerken en uitoefenen van medewerkers hun job. In de huidige omstandigheden is het welzijn van de medewerkers uitgegroeid tot een prioriteit waar nog extra aandacht aan besteed moet worden”, besluit Cathy Geerts.

Over de enquête
Om een beter zicht te krijgen op de volledige employee journey en werkervaring op Europees niveau, liet HR- en payrollspecialist SD Worx een enquête uitvoeren: ‘A Worker’s Journey’. De enquête omvatte informatie die werd verstrekt door vaste werknemers, zelfstandigen, gedetacheerd personeel en uitzendkrachten. De enquête bevroeg 5.000 werknevers uit vijf landen en bestreek het hele aanwervingsproces zoals de werknemers dat zien. Dit omvatte het aantrekken van nieuwe werknemers, aanwerving, onboarding, uitvoering van het werk, loopbaanontwikkeling en -vooruitgang, beloning en offboarding. De enquête dateert van april 2021 en werd in de volgende landen gehouden: België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De enquête omvatte bedrijven van alle groottes, in verschillende sectoren.

Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR