PARTNERCONTENT

6 tips om meer recruitment referrals te krijgen

Referral recruitment zit in de lift. Meer en meer schakelen bedrijven hun eigen medewerkers in om nieuw talent aan te trekken. Onderzoek heeft immers aangetoond dat doorverwezen werknemers over het meeste potentieel beschikken om uit te groeien tot de beste werknemers, omdat de kans veel groter is dat ze van bij de start gealigneerd zijn met de bedrijfswaarden en cultuur. Maar wat kan je nu doen om je referral-programma ook echt succesvol te maken? Zes tips om sneller de juiste kandidaten aan te trekken…

In deze maandelijkse column ‘Winnen met Waardering‘ deelt waarderingsexperte Nathalie Arteel tips over hoe je waardering kan inzetten als basis voor een positieve bedrijfscultuur en persoonlijk geluk.

Bouw elke dag verder aan een sterke cultuur

Een positieve bedrijfscultuur is de basisvoorwaarde opdat je programma echt zal werken. Een sterke cultuur werkt als een magneet voor het aantrekken van nieuw talent én het behouden van je highperformers. Als deze voorwaarde niet vervuld is, wordt het moeilijk om een succesvol referral-programma uit te rollen. Een positieve cultuur betekent dat je medewerkers zich echt verbonden voelen met je bedrijfswaarden, visie en missie. Ze moeten niet alleen verbonden zijn met hun verstand, maar ook met hun hart. Alleen dan kunnen ze echte ambassadeurs zijn en je bedrijf met enthousiasme promoten.

Ondersteun je medewerkers met ideeën

Sommige medewerkers zullen minder creatief zijn om promotie te maken voor je bedrijf. Inspireer hen daarom en bezorg hun een lijstje met tips hoe ze dit op een eenvoudige manier kunnen aanpakken. Laat elke medewerker bijvoorbeeld digitale kaartjes sturen of een QR-code delen die bijvoorbeeld linkt naar de 12 redenen waarom het zo fijn is om in je bedrijf te werken. Meer inspiratie: https://arteel.com/nl/careers/

Beloon meteen, met punten in plaats van cash

Heel wat bedrijven geven cash (van 500 tot 5000 euro) wanneer een medewerker iemand heeft aangebracht die er langer dan drie of zes maanden werkt. Die medewerker moet dus soms zes maanden wachten op zijn beloning. Dat is niet logisch omdat de verantwoordelijkheid om te oordelen over de geschiktheid van een kandidaat bij recruitment ligt. De tijd tussen de referral en de beloning is trouwens ook veel te lang. Het is net wanneer het contract pas is getekend, dat het enthousiasme het grootste is. Dat is ook het beste moment om mensen te belonen. Want net op dat moment ervaren ze de positieve energie die voortkomt uit de waardering van de nieuwe collega en van de werkgever. Dan zijn ze enthousiast om dat nog te doen.
Voorzie dus een soort spaarsysteem waarbij je na elke maand dat de betrokken persoon er werkt, punten kan geven. Dat zorgt er niet alleen voor dat het enthousiasme hoog blijft, hierdoor worden mensen er ook regelmatig aan herinnerd om dit verder te doen. Leuk is ook dat door met spaarpunten te werken het psychologisch effect veel sterker is. Een medewerker kan zo bijvoorbeeld sparen voor een trip met het gezin naar Phantasialand of voor een leuke hotspa. Zo blijft de herinnering veel langer en wordt de band met het bedrijf alleen maar hechter.

Wees creatief en beloon ook andere inspanningen

Mensen aanmoedigen en waarderen op dagelijkse basis is minstens zo belangrijk als de beloning voor het eindresultaat. Zo kan je bijvoorbeeld nog een aantal andere parameters definiëren waarbij mensen punten kunnen sparen: wanneer je medewerkers de vacature delen op sociale media, of als ze zelf een getuigenis schrijven, of wanneer ze een review schrijven op jobsites zoals Glassdoor, of wanneer mensen het initiatief nemen om voor een club of vereniging te spreken over hun job en het bedrijf. Evengoed kan je ze belonen wanneer ze willen meewerken aan een videoboodschap voor de website. Er zijn zoveel kleine dingen die medewerkers kunnen doen als ambassadeur.

Laat referrals deel uitmaken van je totale waarderingsstrategie

Heel wat bedrijven nemen vele kleine waarderingsinitiatieven om hun mensen te verrassen en te belonen, maar het blijft vaak een versnipperde aanpak. HR kan een vele grotere hefboom creëren door alle initiatieven te groeperen op één spaarplatform. Zo hebben mensen de mogelijkheid om al hun punten samen te brengen en hiervoor een grotere incentive te kiezen. Een spaarplatform verbindt mensen ook meer met het bedrijf en helpt hen om een duidelijke focus te houden op het gewenste gedrag.

Tot slot, die ene essentiële vraag…

De markt staat onder druk en er zijn heel wat jagers op pad die elke kandidaat willen buitmaken. Wat kan jij dan doen om je jachtgebied uit te breiden? Vraag je medewerkers of startende collega’s met wie van hun vroegere collega’s ze graag opnieuw willen samenwerken. Uiteraard moeten ze voor ogen houden dat die persoon een perfecte match moet zijn met het bedrijf. Waarom deze personen niet al eens proactief (laten) polsen of ze een carrière bij je bedrijf zouden zien zitten? Bekijk samen de mogelijkheden…

<<>>

Ga concreet aan de slag

Door met deze tips aan de slag te gaan, kan jij als HR expert heel wat besparen. Niet alleen omdat de kosten voor de rekrutering een stuk lager liggen, maar ook omdat medewerkers die binnenkomen via referrals gemiddeld veel langer blijven. Veel succes!

Nathalie Arteel is al meer dan 25 jaar cultuur- en waarderingsexpert. Haar missie is bedrijven te helpen bij het bouwen van een positieve bedrijfscultuur waar liefde, waardering en high performance perfect samengaan. Ze adviseert bedrijven zoals Telenet, Proximus, Van Moer, Accent, Deloitte en nog zo’n 150 vooraanstaande ondernemingen in Europa.

nathalie
Logo Arteel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER