6 aanbevelingen om AI te omarmen

Artificiële intelligentie is cruciaal voor bedrijven om te groeien en de concurrentie de baas te blijven, maar een recente bevraging bij werknemers van Vlaamse kmo’s (2-100 VTE) toonde aan dat amper 23% al de stap naar AI heeft gezet. Voor 33% ligt AI nog op de onderzoekstafel, terwijl 35% er gewoonweg niet warm voor loopt. VAIA onderzocht hoe we Vlaamse bedrijven wél kunnen enthousiasmeren voor AI-innovatie. Op basis van de antwoorden van de professionals en de eigen ervaring met AI-opleidingen, formuleren ze 6 aanbevelingen voor het organiseren van doelgerichte AI-cursussen.

1) Zet in op herkenbare praktijkvoorbeelden

De eerste vraag die elke werknemer zich stelt is: hoe kan ik deze training voor mijn job of mijn bedrijf gebruiken? Kwaliteitsvolle opleidingen putten daarom uit concrete praktijkvoorbeelden, die relevant zijn voor het bedrijf of de werknemer waarop de opleiding zich richt.

Door te laten zien hoe AI in vergelijkbare bedrijfsomgevingen succesvol werd toegepast, kunnen professionals de potentiële voordelen beter visualiseren. Voorbeelden uit grote high-tech bedrijven zijn daarom vaak niet geschikt voor de kleinere Vlaamse kmo.

>> Wel: een voorbeeld van AI-implementatie bij een ijskarretje voor de voedingsindustrie.
>> Liever niet: fragment van automatisering bij een megabedrijf als Coca-Cola voor de Vlaamse voedingsindustrie.

2) Vermijd jargon en AI-terminologie

Medewerkers in bedrijven zijn in eerste instantie geïnteresseerd in het oplossen van problemen in hun werk, niet in het integreren van de nieuwste technologie. En zij werken heel vaak in het Nederlands. Daarom kan het technische en vaak Engelse jargon van de meeste AI-opleidingen intimiderend zijn voor niet-technische professionals. Succesvolle opleidingen leggen AI-concepten en -terminologie in begrijpelijke taal uit. Ze vermijden complexe technische termen en beperken de hoeveelheid Engels. Daarmee kunnen de opleidingen een breder publiek aanspreken en de drempel tot AI-adoptie verlagen.

Alleen al in titels wordt dit verschil meteen duidelijk. Dit zijn twee mogelijke titels voor dezelfde opleiding:

3) Maak de financiële implicaties van AI concreet

Eén van de belangrijkste overwegingen voor kmo’s bij de beslissing om AI te omarmen, zijn de financiële implicaties ervan, maar het is heel moeilijk om hier inzicht in te krijgen. Ondernemingsgerichte opleidingen bevatten daarom educatieve modules die helpen om de kosten én opbrengsten van AI-implementatie te berekenen.

Door inzicht in de investeringsvereisten en potentiële rendementen te leveren, kunnen opleidingen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over een AI-strategie.

>> Wel: een praktijkgerichte opleiding over de concrete implementatie van AI.
>> Liever niet: een opleiding die alle technische mogelijkheden toont, maar niet informeert over de implementatie.

4) Zet in op personalisatie van opleidingstrajecten

Elke persoon is uniek, met verschillende behoeften en uitdagingen op het gebied van AI-adoptie. Daarom is het belangrijk dat opleidingen flexibel zijn en dat er verschillende leertrajecten aangeboden worden. Door gepersonaliseerde opleidingswegen aan te bieden, kunnen professionals de kennis en vaardigheden verwerven die het meest relevant zijn voor hun individuele situatie. Vertrek dus niet van de inhoud die mogelijk hetzelfde is voor verschillende doelgroepen, maar vertrek van de doelgroep.

>> Wel: opleidingen in veel kleine modules, gericht op specifieke doelgroepen
>> Liever niet: dezelfde opleiding over AI in zorg organiseren voor apothekers en verpleegkundigen tezamen.

5) De IT-manager als aanjager voor AI in kmo’s

Hoewel AI vooral een businessinnovatie is, blijkt uit onze bevraging dat de IT-manager wel een sleutelrol speelt in het begeleiden van AI-adoptie in bedrijven. Bedrijven die hun IT uitbesteden, antwoordden 12% vaker dat ze geen enkele interesse in AI hadden. IT-managers zitten aan het stuur om de voordelen van AI aan hun bedrijven duidelijk te maken, maar dan moeten ze natuurlijk ook zelf die kennis hebben. En ook als zij niet aan het stuur zitten, moeten ze nog steeds klaar staan voor de implementatie. Die kennis behelst veel meer dan alleen technische vaardigheden: het gaat ook over data- en procesbeheer, ethiek, wetgeving…

>> Wel: méér opleidingen voor IT-managers, die ook raken aan bedrijfsprocessen, ethiek, databeheer, kost, voordelen voor het bedrijf…
>> Liever niet: zuiver technische opleidingen waarbij de IT-afdeling geïsoleerd wordt van het bedrijf

6) De AI-ambassadeur als drijvende kracht

Een AI-integratie in het bedrijf gaat niet over één nacht ijs. Voor een gedegen integratie moeten veel verschillende spelers betrokken worden, een eerste use case moet getest worden, vervolgens moeten de andere systemen samen met (geïnformeerde) eindgebruikers uitgetekend worden, ontwikkeld, uitgerold… de resultaten pluk je ten vroegste twee jaar later. Om te zorgen dat personeel en management het kind niet met het badwater weggooien is een AI-ambassadeur essentieel. Deze persoon is beslagen in processen, AI en change management en kan het bedrijf gedurende het hele proces enthousiasmeren. Dus als jouw bedrijf serieuze ambities heeft voor AI, stuur je best één of enkele werknemers door een doorgedreven, diepgaande opleiding tot AI-ambassadeur of AI-vertaler.

>> Wel: meer opleidingen voor AI-ambassadeurs
>> Liever niet: uitsluitend opleidingen die vanuit IT-zijde of managementzijde vertrekken. We hebben brugfiguren nodig die in beide bedrijfstakken kunnen staan.

Het succesvol omarmen van AI bij Vlaamse bedrijven is niet slechts een kwestie van technische implementatie. Het vereist ook het cultiveren van een sfeer van innovatie en voortdurende educatie. Voor Vlaamse professionals wordt databeheer en AI voortaan een evidentie!

Over VAIA

VAIA, de Vlaamse AI Academie, is een samenwerking van alle Vlaamse universiteiten en hogescholen en wil professionals in Vlaanderen doelgericht laten bijleren over artificiële intelligentie. Op deze manier leren ze de mogelijkheden ervan herkennen en benutten. De aanwezige expertise over AI kanaliseren ze zo van de academische wereld naar het bedrijfsleven, zodat ze bijdragen aan de Vlaamse kenniseconomie. Met een breed toegankelijk aanbod aan opleidingen en een handige database met AI-experts stimuleren ze tot levenslang leren. VAIA maakt deel uit van het Vlaams Beleidsplan AI en wordt gesteund door de Europese Unie via de Flanders AI EDIH.

Lees meer:

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER